کد خبر:97373
پ
پیگیری جدی مطالبات عشایر
قندالی خبر داد:

پیگیری جدی مطالبات به حق مناطق عشایری

رئیس سازمان امور عشایر کشور با حضور در مناطق عشایری شهرستان خنج ضمن استماع سخنان آنان بر پیگیری جدی مطالبات به حق عشایر منطقه تاکید کرد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس سازمان امور عشایر کشور با حضور در مناطق عشایری شهرستان خنج ضمن استماع سخنان آنان بر پیگیری جدی مطالبات به حق عشایر منطقه تاکید کرد.

 

*** احداث سرپناه مطمئن جهت عشایر

 

رئیس سازمان امور عشایر کشور و هیئت همراه با حضور در مناطق عشایری شهرستان خنج در دیداری صمیمی با عشایر از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گرفتند و ضمن استماع سخنان آنان بر پیگیری جدی مطالبات به حق عشایر منطقه تاکید کرد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در بازدید از مناطق عشایری شهرستان خنج گفت: در حوزه رفاهی، بحث زیر ساخت ها و احداث سرپناه مطمئن جهت عشایر کسانی که داوطلب هستند، نقاط خاصی مطالعه می شود و پتانسیل ها برآورد شده و هم بحث اسکان با فراهم کردن امکانات و هم بحث تولید و اشتغال که از همه مهمتر است در آن پیش بینی می گردد و نهایتاً استقرار جمعیت در مناطق عشایری ، نقطه ای اتفاق خواهد افتاد که اشتغال در مرحله نخست آن و بعد سرپناه، اسکان و سایر خدمات رفاهی مد نظر قرار گیرد.

 

***طرح ویژه فرهنگی، مذهبی سازمان امور عشایر

 

قندالی خاطر نشان کرد: طرح ویژه فرهنگی، مذهبی نیز یکی دیگر از برنامه های سازمان امور عشایر کشور است که خوشبختانه استان فارس این طرح را در شورای فرهنگ عمومی این استان مطرح نموده و پیگیر هستیم که در حوزه فرهنگی نیز به معنای عام در مناطق عشایری با توجه به سبقه عشایر اقداماتی انجام دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود در روزهای آتی تصویب طرح ویژه بهداشتی درمانی را خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم اکیپ های سیار بصورت ساختارمند و قانونمند از طریق وزارت بهداشت داشته باشیم تا از این طریق نیز خدمات بهداشتی و درمانی به عشایر چه در مرحله کوچ و چه در ییلاق و قشلاق ارائه دهیم. وی با اشاره به اینکه استان فارس اولین استان عشایر نشین کشور است افزود تا کنون بیش از ۶ میلیارد تومان اعتبار جهت آبرسانی به مناطق عشایری استان  مصوب شده است.

در مورد تسهیلات نیز با بیان اینکه در سال جاری ۴۰۰ میلیارد تومان بصورت سرمایه در گردش جهت زنجیره تولید گوشت قرمز در سال جاری به جامعه عشایری کشور تخصیص داده شده است که در مناطق عشایری برخوردار با کارمزد  ۱۴ درصد و در مناطق غیر برخوردار با کارمزد ۱۰ درصد و یکساله پرداخت می شود.

 

***ایجاد تنوع در اشتغال عشایر

 

مدیر کل امور عشایر استان بیان داشت ۸۰ درصد اشتغال عشایر دامداری است بنابر این با توجه به کاهش نزولات جوی ما نیز تنوع اشتغال عشایر را در دستور کار خود قرار دادیم و در همین راستا توانستیم، علاوه بر طرح زنجیره تولید گوشت قرمز از مزرعه تا سفره، طرح های اشتغال دیگری نیز از جمله بوم گردی مناطق عشایری و توسعه و رونق صنایع دستی، ترویج و فرآوری گیاهان دارویی و تاسیس شرکت‌های تعاونی پشتیبانی خدماتی عشایری تعریف کنیم.

 معاون فرماندار خنج نیز قول مساعد داد که با همکاری سایر ادارات شهرستان از هیچ کوششی در جهت رفع مشکلات عشایر دریغ نخواهد ورزید. در ادامه چند نفر از شورای اسلامی عشایر و معتمدین عشایری به بیان دغدغه های خود در حوزه های مختلف پرداختند.

 گفتنی است شهرستان‌ خنج محل قشلاق بخشی از عشایر ایل قشقایی شامل طایفه عمله به تعداد ۱۳۸۹  خانوار می باشد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه