کد خبر:90224
پ
سیب‌زمینی کاران
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

تغییر زمان کشت، مشکل سیب‌زمینی کاران خراسان شمالی را حل می‌کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تغییر کشت سیب زمینی از بهاره به پاییزه در حل مشکل سیب زمینی کاران راهگشا دانست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تغییر کشت سیب زمینی از بهاره به پاییزه در حل مشکل سیب‌زمینی کاران راهگشا دانست.

 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، تشکری، با اشاره به اینکه طی سال جاری برخی از سیب‌زمینی کاران این استان با مشکل فروش مواجه بودند، افزود:

در سطح کشور یک میلیون تن مازاد سیب زمینی وجود دارد که اگر بتوان آن را صادر کرد قیمت‌ها متعادل می‌شود.

اما اگر نتوان این امر را انجام داد مقداری از سیب زمینی‌های مازاد وارد خراسان شمالی می‌شوند در نتیجه فروش سیب‌زمینی‌های تولید شده در داخل خود استان با مشکل مواجه می‌شود.

 

*** اشباع محصول سیب‌زمینی کاران

 

وی ادامه داد: اما با این شرایط اشباع سیب زمینی، اگر این محصول با کیفیت تولید می‌شد با قیمت بالاتر از خرید تضمینی به فروش می‌رفت و می‌رود.

تشکری اظهار کرد: سیب‌های برداشت شده از برخی از مناطق این استان حتی با قیمت بالاتر از ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم به فروش رفته است.

وی با بیان اینکه در سال جاری خراسان شمالی با خشکسالی و کم آبی مواجه بوده و همین امر موجب شده تا برخی از آفات به این محصول حمله کند و کیفیت آن را پایین آورد، توضیح داد:

سیب زمینی‌هایی از استان‌های غربی که دمای هوا در آنجا سردتر بوده در نتیجه از کیفیت بالاتری نیز برخوردار بوده است وارد این استان شد و بر روی قیمت محصولات تولیدی این استان تاثیر منفی گذاشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیب زمینی در این استان به دو صورت بهاره و پاییزه کاشته می‌شود، تصریح کرد:

سیب زمینی بهاره در مرداد ماه وارد بازار می‌شود و عمده مشکلات به وجود آمده برای این محصول در این بازه زمان است.

***  بحران کاهش قیمت محصول سیب‌زمینی کاران

 

وی با تاکید بر اینکه سیب زمینی‌های کاشته شده در فصل پاییز از کیفیت بهتر و بالاتری برخوردار هستند، توصیه کرد:

سیب‌زمینی کاران برای اینکه با بحران کاهش قیمت محصول خود مواجه نشوند باید کاشت این محصول را از بهار به فصل پاییزه سوق دهند.

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پایان گفت:

حتی مقدار قابل ملاحظه ای از سیب زمینی پاییزه به علت کیفیت بالای آن در انبارها ذخیره سازی می شود و در زمان نیاز از آن استفاده می شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایسنا
ارسال دیدگاه