کد خبر:90096
پ
دام
سید نورالله موالی زاده خبر داد

تلف شدن و کور شدن دام‌ها بر اثر مصرف آب شور در هویزه

بی آبی و مصرف آب شور در هویزه منجر به کور شدن دام‌ها و تلف شدن تعدادی از آن‌ها شد.

بی آبی و مصرف آب شور در هویزه منجر به کور شدن دام‌ها و تلف شدن تعدادی از آن‌ها شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه، موالی زاده با اشاره به مساله خشکسالی که امسال با شدت بیشتری گریبانگیر هویزه شد، گفت:

طی گزارشی که مبنی بر کور شدن دام‌ها به ما داده شد، مطلع شدیم تعدادی از دام‌ها بر اثر مصرف آب شور در هویزه کور شدند و تعدادی نیز به دلیل کمبود آب تلف شدند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه با این‌ که این شهرستان جزو شهرستان‌هایی از استان است که خشکسالی بر روی آن اثر مستقیم گذاشته است، تصریح کرد:

به دلیل این‌که هویزه یک شهرستان مرزی است، سال‌های جنگ باعث شد بخشی از زیرساخت‌های منطقه از بین برود و از یکسری از شهرستان‌های دیگر استان عقب بماند و بحث خشکسالی نیز بر مشکلات ما افزوده است.

 

*** کور شدن دام‌ها بر اثر مصرف آب شور 

 

موالی زاده با اشاره به مساله خشکسالی که امسال با شدت بیشتری گریبانگیر هویزه شد، گفت:

خوشبختانه با بازتاب این مساله به رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، بحث تامین آب مورد نیاز دام‌های شهرستان مطرح شد.

در این زمینه به ما گزارش داده شد که تعدادی از دام‌ها در هویزه بر اثر آب شور کور شدند و تعدادی نیز به دلیل کمبود آب تلف شدند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که یکسری از روستاهای هویزه از رودخانه دور هستند و به دلیل مراتعی که وجود دارد در عمق صحرا در نزدیکی مرز ایران و عراق زندگی می‌کنند، برای تامین آب مورد نیاز خود و دام‌هایشان مجبور به حفر چاه شده‌اند، اما آب این چاه‌ها شور است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه با بیان این‌که آب‌های زیرزمینی استان آب‌هایی شور هستند، عنوان کرد:

این روستاییان از روی ناچاری اقدام به حفر چاه در عمق صحرا می‌کنند تا آب دام‌های خود را تامین کنند، اما به دلیل اینکه در پایین دست استان قرار داریم آب این چاه‌ها شور است.

موالی زاده ادامه داد: با توجه به این شوری این آب، متاسفانه شاهد کور شدن دام‌ها بودیم و این موضوع باعث شد مساله را به سازمان گزارش دهیم.

 

 *** آبرسانی با تانکر برای رفع بحران کم آبی و کور شدن دام‌ها

 

پس از این گزارش، سازمان جهاد کشاورزی استان راهکاری را در نظر گرفت تا از طریق تانکر، آب شرب مورد نیاز شهرستان‌هایی که با بحران آب مواجه هستند، تامین شود. در این زمینه هویزه اولین شهرستانی بود که با تانکر به آن آبرسانی شد.

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه گفت:

از تاریخ ۱۳ تیرماه تا کنون، عملیات آبرسانی با تانکر به دامداران هویزه در حال انجام است تا نیاز دام‌های آن‌ها به آب تامین شود.

این کار تا اوایل شهریورماه و تا زمان رفع بحران ادامه خواهد داشت و امیدواریم که هرچه سریعتر این اتفاق رخ دهد و بحران آبی که گریبانگیر کشور، استان و شهرستان هویزه شده است، هرچه سریعتر حل شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایسنا
ارسال دیدگاه