کد خبر:88530
پ
خرمای مضافتی
رئیس انجمن ملی خرمای ایران:

مشکل خرمای مضافتی کمبود کارتن مناسب است

رئیس انجمن ملی خرمای ایران مشکل خرمای مضافتی را کمبود کارتن مناسب عنوان کرد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران مشکل خرمای مضافتی را کمبود کارتن مناسب عنوان کرد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، محسن رشید فرخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در این باره گفت:

و استان‌های خرماخیز کشور از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس که دارای رقم رطب و خرمای مضافتی با رطوبت بالا دارند در دوره برداشت خرما که از ابتدای مرداد تا پایان مهرماه است با مشکل کمبود کارتن مناسب روبرو هستند.

 

*** بیش از ۵۰ درصد صادرات خرمای ایران از نوع خرمای مضافتی است

 

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت:

از یک سو نوسان قیمت ارز بر افزایش بیش از ۳۵ درصدی نرخ کارتن توسط تولیدکنندگان آن منجر شده و از سوی دیگر برخی نیز برای افزایش کسب درآمدشان بخش عمده این کارتن‌ها به کشورهای همسایه صادر می‌کنند که این دو عامل منجر به کمبود کارتن در داخل کشور شده است.

محسن رشید فرخی افزود:

قبلا قیمت مجموع ۱۳ کارتن (۱۲+ ۱) ویژه بسته‌بندی خرمای مضافتی و رطب بین ۱۹۰ تا ۲۱۰ هزارتومان بود، اما الآن قیمت آن به بیش از ۲۹۰ هزار تومان رسیده که تولیدکنندگان در تامین آن به مشکل خورده‌اند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت:

کمبود کارتن مورد نیاز در این بخش علاوه بر صدمه به تولید، صادرات را نیز دچار مشکل می‌کند، زیرا بیش از ۵۰ درصد صادرات این محصول از رقم خرمای مضافتی است.

محسن رشید فرخی خواستار اقدام وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت برای تامین کارتن مورد نیاز نخلداران شد تا خرمای کشاورزان روی دستشان نماند و نابود نشود.

 

*** پیش‌بینی تولید نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن خرما در کشور

 

رئیس انجمن ملی خرمای ایران پیش‌بینی کرد امسال نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید شود، درعین حال سالانه در سطح بیش از ۲۰۳ هزار هکتار از اراضی کشور نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع خرما تولید می‌شود که استان‌های کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر قطب تولید این محصول برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی محسوب می‌شوند.

طبق آمارها در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۶۰ هزارتن خرما یعنی ۲۰ درصد کل تولید خرمای کشور به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد.

تولیدکنندگان برتر خرما در جهان ۱۰ کشور ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان، مصر و لیبی هستند که از این میان مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیر کشت را دارا هستند.

به گزارش خبرگزاری روستا، سرانه مصرف خرما در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم گزارش شده است.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه