کد خبر:87428
پ
بهره‌وری آب
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

افزایش سالانه ۶ درصدی بهره‌‌وری آب کشاورزی در دولت روحانی

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از افزایش سالانه ۶ درصدی بهره‌‌وری آب کشاورزی در دولت روحانی خبر داد. 

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از افزایش سالانه ۶ درصدی بهره‌‌وری آب کشاورزی در دولت روحانی خبر داد. 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، عباس کشاورز در گردهمایی استان‌های جنوبی کشور با موضوع اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره‌وری آب کشاورزی در هرمزگان، بهره‌وری مناسب از آب در تولید محصولات کشاورزی را رویکرد بخش کشاورزی در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود:

برنامه وزارت جهاد کشاورزی این است که هر چه در توان داریم تولید سبزی و صیفی را به گلخانه‌ها ببریم، تا حد زیادی در این امر توفیق داشته‌ایم، به طوری که بهره‌وری آب در تولید محصولات کشاورزی در ۵ سال گذشته، هر سال ۶ درصد افزایش یافته است و بخش کشاورزی همه تمرکزش بر بهره‌وری آب است.

 

*** اصلاح طرح الگوی کشت در راستای ارتقای بهره‌وری آب و کمک به تولید

 

وی با بیان این که بخش کشاورزی با اجرای الگوی کشت می‌تواند مصرف آب را مدیریت کند، افزود:

تمام تلاش ما بر این است که آب را بر مبنای بهره‌وری کنترل کنیم، ما باید به ازای هر مترمکعب آب مقدار مشخصی تولید کنیم و توصیه ما به کشاورزان این است که هرکس کمتر از این مقدار تولید کند بهتر است دیگر تولید نداشته باشد؛ همه جای دنیا الگوی کشت بوده و همیشه هم هست ما نیز باید طرح الگوی کشت را در راستای ارتقای بهره‌وری آب و کمک به تولید اصلاح کنیم.

این مقام مسئول بر صنعتی شدن تولیدات بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت:

باید تولیدات صنعتی شود، در غیر این صورت با یک باد گرم و سرد کشاورزان متضرر می‌شوند.

 

***  منطقه جنوب کشور ۱۲ درصد سیب‌زمینی، ۳۹ درصد پیاز و ۴۰ درصد گوجه‌فرنگی کشور را تولید می‌‌کند

 

کشاورز خاطرنشان کرد:

به‌ طور کلی منطقه جنوب کشور ۱۲ درصد سیب‌زمینی، ۳۹ درصد پیاز و ۴۰ درصد گوجه‌فرنگی کشور را تولید می‌‌کند و از آنجایی که سیب‌زمینی دومین غذای کشور و تأمین آن برای مردم بسیار مهم است و گوجه فرنگی از محصولاتی است که پس از فرآوری صادر می‌شود، بنابراین این منطقه برای بخش کشاورزی بسیار حایز اهمیت است.

وی بر هماهنگ شدن سهم‌بندی‌ها در استان‌های جنوبی کشور تاکید کرد و افزود:

باید برنامه‌ریزی هماهنگی صورت گیرد تا هم کشاورز عرضه مناسب با تقاضا داشته باشد و دچار نوسانات بازار نشود و هم مناطق بتوانند از یک تفاهم مورد وفاق و اطمینان از هم برخوردار شوند و برنامه‌ها در همه استان‌ها هماهنگ رعایت شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در سال‌های اخیر با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و اجرای طرح‌هایی همچون طرح استمرار سیب زمینی و طرح کشت بهاره، عملکرد در حوزه کشاورزی بالا رفته است، گفت:

تا قبل از اجرای این طرح‌ها، عملکرد کشاورزان بالای ۲۰ تن نبود اما در حال حاضر کشاورزان با عملکرد کمتر از ۳۰ تن حاضر به کشت سیب‌زمینی نیستند، بخش زیادی از تولید گوجه‌فرنگی و پیاز هیبرید شده است، عرضه در مصرف داخلی علی‌رغم این که می‌خواهیم مصرف سیب‌زمینی بالا رود، تقریباً ثابت است.

 

***  تاثیر صادرات بر تولید محصولات کشاورزی

 

وی با اشاره به تاثیر صادرات بر تولید محصولات کشاورزی افزود:

هر تصمیم کشورهای همسایه که خریدار اصلی بخش صادرات محصولات کشاورزی کشورمان هستند برای تقویت یا رونق ما یا بالعکس می‌گیرند بر تولید ما تأثیر می‌گذارند، بنابراین باید متناسب با تقاضا برنامه‌ریزی کنیم، باید به تولید قراردادی برسیم، این محصولات باید صنعتی شوند، کالا هرچه صنعتی شود قدرت چانه‌زنی را بالا می‌برد.

کشاورز با بیان این که زمانی که گوجه‌فرنگی را می‌چینیم باید حداکثر تا ۲۴ ساعت به بازار رود، ما با کالاهایی مواجهیم که قدرت مبادله را برای تولیدکننده کم می‌کند، خاطرنشان کرد:

در خصوص آب، تولید، بهره‌وری آب، توسعه گلخانه‌ها از هیچ کاری نباید فروگذار کنیم، وضعیت کشاورزی استان‌های جنوب کشور با تکنولوژی‌های موجود خیلی به هم نزدیک شده‌اند.

وی افزود:

باید به تعاملی پایدار و اطمینان‌بخش به نفع کشور و تولیدکننده برسیم، برنامه ما برای آینده با توجه به وضعیت موجود آب این است که محصول خیار به‌ طور کامل تا ۷-۸ سال آینده به گلخانه برود و تولیدات گلخانه‌ای گوجه افزایش یابد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مطالعات عمیق برای اجرای الگوی کشت برای ایجاد تناسب تولید در خاک، اقلیم و اکولوژی گیاهی، گفت:

طبق این مطالعه ظرفیت همه نقاط کشور را برای محصولات مختلف تعیین و مشخص کردیم که با توجه به این که استان‌ها در چه گروهی هستند و چه محدودیت‌هایی دارند.

 

*** محصول برنج فقط در گیلان و مازندران می‌تواند تولید شود

 

وی ادامه داد:

بر مبنای این مطالعات تصویر کلانی از تولید را مصور کردیم که کمتر از یک ماه و نیم دیگر نهایی می‌شود، الگوی کشت در همه دنیا طبق همه تعاریف متأثر از استفاده از ظرفیت‌های کشور در راستای توسعه اقتصادی، افزایش درآمد و امنیت غذایی است.

کشاورز با تاکید بر این که محصول برنج فقط در گیلان و مازندران می‌تواند تولید شود، تصریح کرد:

باید همه کمک کنیم تا مفهومی مشترک و قابل‌درک از الگوی کشت به کشاورزان ارائه دهیم.

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:

امیدواریم با گامی که برداشته‌شده و مشارکتی که اتفاق افتاده این الگو هرچه زودتر نهایی شود، کما اینکه برای مثال هر جای جیرفت و کرمان می‌روید پیاز را نشایی می‌کارند و آب بسیاری صرفه‌جویی می‌کنند ؛ همه دارند تلاش خود را در این زمینه می‌کنند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
وزارت جهاد کشاورزی
ارسال دیدگاه