کد خبر:87061
پ
قصرشیرین

افتتاح سد مخزنی قصرشیرین

رئیس بنیاد مستضعفان کشور از طرح سد مخزنی قصرشیرین بهره‌برداری کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور از طرح سد مخزنی قصرشیرین بهره‌برداری کرد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، محمد سعیدی‌کیا در آئین بهره‌برداری از این طرح گفت:

برای احداث و تکمیل سد مخزنی شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین تاکنون ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

 

*** وجود ۲ مرز رسمی و بین‌المللی خسروی و پرویزخان قصرشیرین

 

محمد سعیدی‌کیا ، اظهارداشت:

تاکنون برای تکمیل طرح‌های در دست اقدام در شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته که نیمی از این میزان در قالب تسهیلات و بقیه از محل سرمایه بنیاد مستضعفان است.

وی گفت:

بنیاد مستضعفان در قبال تعهدات خود مسئول است و بی‌شک از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای دستیابی به اهداف مورد نظر در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.

استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به وجود ۲ مرز رسمی و بین‌المللی خسروی و پرویزخان قصرشیرین گفت:

این شهرستان در بخش کشاورزی از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است که باید به شکل مطلوب احصا و احیا شود.

هوشنگ بازوند گفت:

احداث و تکمیل باغ چهار هزار هکتاری مجتمع کشت و صنعت بیستون پارس وابسته به بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه‌های گرمسیری مانند خرما، انگور و مرکبات با هدف تولید محصولات گرمسیری در قصرشیرین در دست اقدام است.

وی افزود:

اقدام‌های عملیاتی این طرح از سال ۹۰ با یک هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال سرمایه‎‌گذاری آغاز شد که ۸۰۰ میلیارد ریال آن برای اجرای پروژه سد با گنجایش ۲۵ میلیون متر مکعب آب به منظور آبیاری این مجموعه اختصاص و هزینه شده است.

 

***  هفت هزار هکتار اراضی ملی برای واگذاری به سرمایه‎‌گذاران

 

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز گفت:

هم‌اکنون در این شهرستان، هفت هزار هکتار اراضی ملی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران موجود است که با توجه به اجرای طرح سامانه گرمسیری و وجود منابع آبی از جمله سدهای زاگرس ، تنگه حمام و شرفشاه ، استفاده از این اراضی می‎‌تواند برای ایجاد اشتغال و تولید انواع محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد.

مرادعلی تاتار ادامه داد:

واگذاری اراضی ملی به سرمایه‌گذاران برای ایجاد باغ مدرن ۹۹ ساله است که این خود عامل بزرگی برای جذب و تشویق سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و باغی در قصرشیرین محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس نیز در سخنانی گفت:

مجموعه باغ چهار هزار هکتاری قصرشیرین با سطح خالص سه هزار هکتار باغ از سوی این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان برای کاشت انواع درختان میوه‌های گرمسیری مانند خرما، انگور و مرکبات با هدف تولید محصولات گرمسیری در این شهرستان در دست اقدام است.

غلامحسین صفایی بیان کرد:

در مجموع در مرحله های نخست و دوم این مجتمع ، یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ در نظر گرفته شده است که تاکنون یک هزار و ۲۱۵ هکتار آن شامل ۱۹۰ هکتار انگور، ۳۲۵ هکتار خرما ، ۲۰۰ هکتار مرکبات در سه سال گذشته کشت شده و ۲۵۰ هکتار از مرحله دوم نیز در دست احداث است.

وی افزود:

با بهره‌برداری از سد مخزنی ۲۵ میلیون متر مکعبی، آب مورد نیاز یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این مجتمع شامل مرکبات، خرما ، تاکستان و محصولات جالیزی تامین می‌شود که در افزایش بهره‌وری بسیار موثر است.

 

*** لزوم اتخاذ راهکار درست و اصولی برای کاهش تعرفه و معافیت حق‌آب

 

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس ادامه داد:

هم‌اکنون ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن به صورت مستقیم در شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین مجتمع مشغول به کار هستند که با تکمیل طرح‌های در دست اقدام، شمار بیشتری از افراد جویای کار به کارگیری می‌شوند.

وی بر لزوم اتخاذ راهکار درست و اصولی برای کاهش تعرفه و معافیت حق‌آب شرکت کشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشرین تاکید کرد و خواستار اهتمام بیشتر مسئولان در این بخش شد.

به گزارش خبرگزاری روستا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه