کد خبر:86979
پ
آبیاری نوین
رییس سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد:

جان تازه مزارع کرمانشاه با آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از افزایش راندمان آب بر اثر اجرای طرح سیستم آبیاری نوین بارانی و تیپ خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از افزایش راندمان آب بر اثر اجرای طرح سیستم آبیاری نوین بارانی و تیپ خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور به گفته مجری آن در سطح ۲۲۷ هزار هکتار باید به طور عمده در شش استان از جمله استان کرمانشاه اجرا شود تا هم راندمان آبیاری ۴۰ درصد افزایش یابد و هم عملکرد تولید محصولات بالا برود.

خشکسالی‌های پی در پی در کشور و کم آبی، وزارت جهاد کشاورزی را مصمم کرده که کل این طرح را امسال به پایان برساند و از هدر رفت آب در استان‌های هدف جلوگیری کند.

سید رحیم سجادی می‌گوید:

تاکنون ۷۵ درصد این طرح در استان ها، پیشرفت فیزیکی داشته و ۵۲ هزار و ۷۸۰ هکتار آن در استان کرمانشاه در دست اقدام است که از این سطح ۲۳ هزار و ۳۰۳ هکتار در منطقه گرمسیری قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب ا اجرا می‌شود.

 

افزایش ۸۵ درصد راندمان آب بر اثر سیستم ابیاری نوین

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه درباره تاثیر اجرای طرح سیستم‌های آبیاری نوین در این استان می‌گوید:

سیستم بارانی ۶۵ درصد و سیستم تیپ ۸۵ درصد راندمان آبیاری را در اراضی کشاورزی افزایش داده است.

خسرو شهبازی می‌افزاید:

بر اساس برآورد وزارت نیرو، سهم استان کرمانشاه از مهار آب ها ۶۴ هزار هکتار است که اعتبارش از محل صندوق توسع ملی تامین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد:

از ۵۲ هزار و ۷۸۰ هکتار اراضی که در آن سیستم آبیاری نوین در حال اجرا است، ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده و ۲۵ هزار هکتار نیز آماده بهره‌برداری می‌باشد و ۹ هزار هکتار هم پیش‌بینی شده که با سرمایه بخش خصوصی به سیستم آبیاری نوین مجهز شود.

شهبازی اظهار می‌دارد که با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به ویژه تیپ، عملکرد تولید گوجه فرنگی در استان کرمانشاه ۳ برابر متوسط عملکرد کشوری شده است و این موضوع برای منطقه زلزله‌زده سر پل ذهاب، امید بخش است.

 

*** تولیدات کشاورزی کرمانشاه از طریق پنج بازارچه مرزی به عراق صادر می‌شود

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان این که بخشی از تولیدات کشاورزی این استان از طریق پنج بازارچه مرزی به عراق صادر می‌شود، می‌گوید:

سالانه از مرز پرویز خان و از طریق یکی از بازارچه‌ها حدود یک میلیون تا ۱.۵میلیون تن محصول کشاورزی به عراق صادر می‌شود.

وی درباره ضرورت توسعه صنایع فرآوری به ویژه برای گوچه‌فرنگی که با اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و رعایت سایر توصیه‌های کارشناسی تولید چشمگیر و غافلگیرکننده‌ای در این استان داشته، اظهار می‌دارد:

سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در این استان ۵ هزار هکتار است و ما بزرگترین کارخانه فرآوری گوجه‌فرنگی را داریم که عمده تولیدات آن به عراق صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری روستا، رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در عین حال ابراز می‌دارد که دو کارخانه فرآوری گوجه‌فرنگی نیز در این استان در حال ساخت است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
وزارت جهاد کشاورزی
ارسال دیدگاه