کد خبر:86354
پ
جامعه عشایری
رئیس سازمان امور عشایر ایران:

نباید از توانمندی های جامعه عشایری در تولید غفلت کنیم

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: جامعه عشایری کشور نقش بسیار مهمی در تولید دارند و نباید از توانمندی ها و ظرفیت های آنان غفلت کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: جامعه عشایری کشور نقش بسیار مهمی در تولید دارند و نباید از توانمندی ها و ظرفیت های آنان غفلت کنیم.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، کرمعلی قندالی شامگاه پنجشنبه ۷ تیر ماه در همایش روستایی و جامعه عشایری در ییلاقات دیزاب شهرستان طارم در سخنانی اظهار داشت: جامعه عشایری به ‌عنوان جامعه ای مولد و کم‌توقع با پتانسیل و ظرفیت بالایی در کشور بعنوان جامعه سوم مطرح هستند.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر کشور، اظهار کرد:

این جمعیت در قالب ۲۱۳هزار خانوار زندگی کوچندگی دارند و ۲۳ میلیون واحد دامی در اختیار دارند.

قندالی ادامه داد: با وجود اینکه تنها ۲ درصد از جمعیت  کشور را جامعه عشایری تشکیل می دهند اما دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینهٔ تولید فرآورده های دامی هستند که باید استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها صورت بگیرد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: توجه به توانمندی ها و ظرفیت های عشایر در حوزه‌های مختلف می‌تواند نقش مهمی در رفع نیازهای غذایی کشور داشته باشد.

 

*** بخش مهمی از نیاز کشور به فرآورده های دامی عشایر رفع می‌شود

 

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی از جاها غفلت کرده و تعریف درستی از فعالیت‌های مربوط به عشایر ارائه نداده ایم، تاکید کرد: در صورت توجه به ظرفیت‌های جامعه عشایری، بخش مهمی از نیاز کشور به فرآورده های دامی رفع می‌شود بنابراین باید تلاش کنیم از فرصت‌های موجود در این بخش استفاده جامع صورت بگیرد.

قندالی با بیان اینکه عشایر بزرگ‌ترین سرمایه کشور هستند، گفت: عشایر یک جمعیت مولد، کم‌توقع و کم‌هزینه هستند و همواره نقش مهم و تأثیرگذاری در زمینهٔ تولید فرآورده های دامی کشور داشته‌ و دارند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۵ درصد صنایع‌دستی کشور توسط  عشایر تولید می‌شود. افزود: زنان عشایری ظرفیت بسیار بالایی در تولیدات صنایع دستی داری و غیرداری دارند.

وی با بیان اینکه عشایر طی تاریخ همواره در صحنه های مختلف دفاع از تمامیت ارضی ایران حضور داشتند، گفت: در کجای دنیا می‌توان مردمی پیدا کرد که به‌صورت خودجوش به لحاظ فرهنگی و به لحاظ کاری پرتلاش و پایگاه‌هایی برای امنیت کشور هستند.

 

*** سیاست اصلی سازمان امور عشایر ایران ساماندهی به کوچ و اسکان عشایر است

 

قندالی بابیان اینکه سیاست اصلی سازمان امور عشایر ایران ساماندهی به کوچ و اسکان عشایر داوطلب است، افزود: در بحث ساماندهی به کوچ یکی از اهداف ما افزایش بهره‌وری منابع تولید و اشتغال است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: یکی از ظرفیت های ایجاد شده برای عشایر در سال های اخیر برخورداری عشایر از مالیات بر ارزش‌افزوده است که سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان از این محل برای توسعه مناطق عشایری و اجرای طرح های مورد نیاز اختصاص می یابد.

وی ابراز کرد: زنجیره تولید گوشت قرمز به‌عنوان طرح محوری با برخورداری از منابع اعتباری صندوق  توسعه ملی چندین سال است که در مناطق عشایری کشور در دست اجرا است که افزایش تولید و درآمد عشایر را بهمراه داشته است.

قندالی با بیان اینکه گردشگری یکی از پتانسیل‌های بسیار مهم زندگی عشایر است، گفت: باید زیرساخت‌های لازم در اینخصوص در مناطق عشایری فراهم شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار کرد: باید ظرفیت‌سازی کنیم و از تکنیک‌ها و علم روز استفاده کنیم تا بهره‌وری در مناطق عشایری را بالا ببریم.

به گزارش خبرگزاری روستا، وی با بیان اینکه در استان زنجان پتانسیل خوبی در بخش عشایری وجود دارد، گفت: باید از این فرصت در راستای تقویت اقتصاد جامعه بهره برداری لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام///

منبع
سازمان امور عشایر ایران
ارسال دیدگاه