کد خبر:69430
پ
دانه
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی

تامین نهاده‌های طیور کمبودی ندارد

مرتضی رضایی از نبود کمبود در تامین نهاده‌های طیور مانند ذرت و کنجاله سویا خبر داد.

مرتضی رضایی از نبود کمبود در تامین نهاده‌های طیور مانند ذرت و کنجاله سویا خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، با اجرای نظام تک نرخی ارز از بیستم فروردین ماه تاکنون، قیمت نهاده های طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت که به تازگی با کاهش قیمت مرغ سبب زیان تولیدکنندگان و اعتراض آنها شده است.

 

*** بازار ملتهب نهاده‌های طیور

 

تولیدکنندگان طیور می گویند که قیمت هر کیلوگرم ذرت و کنجاله سویا در بازار به ترتیب به ۱۱۵۰ و ۲۶۰۰ تومان رسیده است.

با وجود اینکه شرکت پشتیبانی امور دام بارها اعلام کرده، نهاده‌های طیور تامین است و با قیمت های مناسب در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد اما همچنان بازار ملتهب است.

برخی کارشناسان صنعت طیور بر این باورند که حضور دلالان و واسطه گران نقش بسزایی در التهاب بازار نهاده‌های طیور دارد که برخورد با آن اقدام های فوری دولت و وزارت جهاد کشاورزی را می طلبد.

در این باره «مرتضی رضایی» معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی درباره وضعیت تامین نهاده‌های طیور اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی اقدام های لازم در بحث تامین ارز و ثبت سفارش تجار را انجام داده و حتی محموله نهاده های شرکت پشتیبانی امور دام کشور در بندر پهلوگیری کرده است.

وی التهاب فعلی و حباب قیمتی بازار نهاده‌های طیور را ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده‌ها، اجرای نظام ارز تک نرخی و تاثیر آن بر تغییر قیمت نهادها دانست و تاکید کرد که حضور دلالان و واسطه گران و تشویش تولیدکنندگان برای انبار نهاده های مورد نیاز خود نیز بر مشکلات بازار افزوده است.

رضایی تاکید کرد: چنین اقدام هایی از سوی دلالان و تولیدکنندگان می‌تواند تبعات منفی و غیرقابل جبرانی در صنعت داشته باشد.

 

*** تولیدکنندگان صنعت طیور نگران نباشند

 

به گفته رضایی، اکنون ذرت و کنجاله سویا مورد نیاز کشور تامین است و تولیدکنندگان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن ذرت در کشور موجود است، گفت: هیچ محدودیتی برای عرضه ذرت به تولید کنندگان نداریم.

وی اضافه کرد: در بحث کنجاله سویا نیز علاوه بر واردات مورد نیاز این صنعت بخشی از این محصول از طریق کارخانه‌های روغن کشی وارد و به بازار عرضه می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی به تولیدکنندگان پیشنهاد داد: «از خرید غیرضروری نهاده‌های دامی ذرت و کنجاله سویا بپرهیزند تا بازار متعادل شود».

رضایی گفت: اکنون شرکت پشتیانی امور دام نیز نهاده های مورد نیاز این بخش را با قیمت مناسب و بدون هیچ محدودیتی به تولید کنندگان عرضه می ‌‌کند.

به گزارش خبرگزاری روستا، شرکت پشتیبانی امور دام قیمت هر کیلوگرم ذرت را ۱۱۰۰ تومان و هر کیلو کنجاله سویا را ۱۹۵۰ تومان به تولیدکنندگان می‌فروشد.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایرنا
ارسال دیدگاه