کد خبر:69209
پ
آموزش دهیاران
معاون امور دهیاری‌ها

اختصاص ۶۲ میلیارد ریال اعتبار برای آموزش دهیاران

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از اختصاص ۶۲ میلیارد ریال برای آموزش دهیاران در کشور خبر داد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از اختصاص ۶۲ میلیارد ریال برای آموزش دهیاران در کشور خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران،  «سعیدرضاجندقیان» در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند برای توسعه باید نهادسازی و تغییر رویکرد رخ دهد، اظهار کرد: در این نهادها مشارکت مردمی و بخش خصوصی‌، افراد اندیشه‌ورز و توانمند به‌کار گرفته می‌شوند و پس از آن بایستی رویکردها تغییر کند.

 

*** تخصیص بودجه‌ برای آموزش دهیاران و مردم روستایی

 

وی ادامه داد: بعد از تأسیس دهیاری‌ها درسال ۸۲، در حقیقت به نوعی نهادسازی رخ داد که طی آن مشارکت مردمی نیز دخیل شد.زیرا مردم شوراها را انتخاب می‌کردند و شوراها نیز دهیار  برمی‌گزیدند؛ اما با بررسی‌ها متوجه شدیم با وجود نهادسازی و دسترسی به منابع اما توسعه رخ نداده است و علتش این بود که با تخلیه روستاها از افراد اندیشه ورز و توانمند از لحاظ دانشی، اقتصادی، فرهنگی، قابلیت اندیشه ورزی در روستاها کاهش و به تبع آن در شهرها افزایش یافته بود؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت در روستاها دیگر نیروی خلاق برای توسعه نداریم.

 

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه نیروهای خلاق نیازمند آموزش هستند؛ اما امور دهیاری‌ها متولی آموزش نیست و دستگاه‌های دیگری در این زمینه فعالیت می‌کنند، گفت: با این وجود بودجه‌ای را برای آموزش دهیاران و مردم روستایی به ارزش حدود ۶۲ میلیارد ریال معادل (شش میلیارد و دویست میلیون تومان) اختصاص داده‌ایم که این تخصیص بودجه متناسب با جمعیت هر روستا متفاوت است.

 

*** آیا تخصیص این بودجه برای امر آموزش می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای روستاها داشته باشد؟

 

وی افزود: برخی از روستاها نسبت به روستاهای دیگر توانمندتر هستند و همین امر باعث می‌شود تا ازآن استان‌ها بازدید مبتنی بر محیط داشته باشیم. به عبارت دیگر دهیارانی که در زمینه اندیشه‌ورزی و کارآفرینی ضعیف هستند طی بازدیدی به استان‌هایی خواهند رفت که در زمینه نقاط قوت بسیاری دارند و آموزش‌های لازم به آنان داده خواهد شد.در حقیقت برخی از روستاها نیاز دارند تا ضمن شناخت کافی از محورهای توسعه خود با نحوه نوشتن طرح‌های اقتصادی،نحوه دریافت اخذ وام و نحوه به‌کارگیری افراد توانمند منطقه خود آشنا شوند.

 

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این سوال که آیا تخصیص این بودجه برای امر آموزش می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای روستاها داشته باشد، گفت: اغلب اقداماتی که انجام می‌دهیم بدون آموزش است. در حقیقت به مردم آموزش کافی نداده‌ایم و مدیران و دهیاران را نیز از وظایفشان آگاه نکرده‌ایم. به همین دلیل هزینه برای این امر می تواند پیامدهای مثبتی را برای روستاها داشته باشد.

 

*** نخبگان باید به روستاها برگردند

 

به گفته وی، دهیار بایستی در دهیاری هیات‌های اندیشه ورز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند تا نخبگانی که از روستاها رفته‌اند مجددا به روستاها باز گردند.

 

جندقیان با اشاره به اینکه در نظام سلسله مراتب سکونت‌گاهی با شهرهای بزرگ و روستاها مشکلی نداریم و مشکل اساسی شهرهای متوسط و کوچک است، اظهار کرد: اگر شهرهای متوسط و کوچک را توانمند کنیم هیچ زمان یک روستایی، روستای خود را برای زندگی در حاشیه شهرهای بزرگ ترک نخواهد کرد و در حقیقت به شهر کوچکی که در نزدیکی روستایش واقع شده برای دریافت خدمات مراجعه می‌کند و در ساعات پایانی روز نیز به روستای خود باز می‌گردد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان تصریح کرد: به این نتیجه رسیده‌ایم که نباید صرفا برای شهرهای بزرگ هزینه کرد و شهرهای کوچک و میانی نیز نیازمند توسعه هستند اما اصلاح مشکلات ساختاری،زمان زیادی را نیاز دارد.

 

روستانیوز روستانیوز

صدای روستا صدای روستا

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه