کد خبر:67962
پ
keshavarzee

اجرای طرح کاداستر در اراضی ساحلی و جنگلی

یکی از راه‌های موثر پیشگیری و حفظ اراضی ملی، اجرای طرح کاداستر(حدنگار) است.

یکی از راه‌های موثر پیشگیری و حفظ اراضی ملی، اجرای طرح کاداستر (حدنگار) است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، مسعود منصور در حاشیه کارگاه آموزشی معاونان حفاظت و اراضی سراسر کشور در ایلام گفت: سالانه به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تخلفات مربوط به منابع طبیعی را تصرف، تخریب و یا تغییر غیرقانونی کاربری اراضی ملی تشکیل می‌دهد.
وی اضافه کرد: میزان اندک جرایم پرداختی و مجازات‌های قانونی برای مرتکبین تصرف و تجاوز به عرصه های ملی از مواردی است که زمینه تخلف سودجویان و زمین خواران شده است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: سال گذشته با تصویب مجلس شورای اسلامی میزان جرایم و مجازات های متخلفان بعد از ۱۰ سال افزایش یافت که البته این افزایش هنوز هم متناسب با جرم نیست و باید بیشتر شود.

 

*** طرح کاداستر در سطح ۳۰میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شده است

 

وی یکی از راه های موثر پیشگیری و حفظ اراضی ملی را اجرای طرح کاداستر عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار امسال طرح کاداستر در عرصه های جنگلی و ساحلی کشور نیز اجرا می‌شود.
وی با ذکر اینکه تاکنون طرح کاداستر در سطح ۳۰میلیون هکتار از اراضی کشور انجام شده است، یادآورشد:

با تکمیل نهایی طرح کاداستر دست رانت خواران، زمین خواران و معارضان از اراضی ملی کوتاه می‌شود.
منصور افزود: اتمام عملیات کاداستر در مجموع اراضی ملی اعم از جنگل، مرتع، بیشه، آب و بیابان نقش تعیین کننده ای در جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و متصرفان عرصه های طبیعی کشور دارد.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برای سال جاری نیز اجرای و تهیه کاداستر و سند رسمی ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و ساحلی کشور پیش بینی شده است.

وی توضیح داد: براساس این طرح امسال باید کاداستر چهار هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه‌های ساحلی جنوب و شمال کشور ، ۱۴میلیون هکتار اراضی جنگلی و ۱۱ میلیون هکنار مراتع، بیشه زارها و زمین‌های ملی کشور تهیه شود.

 

*** هزینه تهیه کاداستر و صدور سند هر هکتار زمین بین ۶۰ تا ۸۰ هزار ریال

 

وی با یادآوری اینکه طرح کاداستر در همه کشورهای جهان اجرا شده است، ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبار مناسب هرچه سریعتر مجموع اراضی کشور تحت پوشش و مستند سازی کاداستر قرار گیرند.
معاون سازمان جنگل‌ها هزینه تهیه کاداستر و صدور سند هر هکتار زمین را بین ۶۰ تا ۸۰ هزار ریال عنوان کرد .
وی یکی از مشکلات و موانع اجرای طرح کاداستر و صدور سند برای اراضی ملی را وجود معارضین خصوصی و یا گاه دولتی و همچنین موازی کاری و هم‌پوشانی دستگاه‌های مرتبط عنوان و تاکید کرد : برای رفع این موارد باید همکاری دستگاه ها بیشتر شود.

وی گفت: در زمینه کاداستر اراضی ملی و نیز شناسایی و تثبیت اراضی ۸۹ دستگاه و وزارتخانه از جمله محیط زیست، اوقاف و امور خیریه، نیرو، قضایی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، و … دخیل هستند.

به گزارش خبرگزاری روستا، منصور با بیان اینکه منابع طبیعی کشور ظرفیت‌های زیادی برای اشتغال پایدار بدون سوءاستفاده و تخلف را دارد افزود: ایجاد طرح‌های بوم گردی و گردشگری طبیعت با حفظ ضوابط زیست محیطی، زراعت چوب، تولید انواع گیاهان دارویی و صنعتی موجب اشتغالزایی و درآمدزایی می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه