کد خبر:67714
پ
قزل آلای رنگین کمان

تخصیص ۶ میلیارد تومان اعتبار برای طرح تولید قزل آلای رنگین کمان

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از اختصاص ۶میلیارد تومان اعتبار برای طرح تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری خاص (SPF) با رویکرد قطع وابستگی به محصولات خارجی خبر داد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از اختصاص ۶میلیارد تومان اعتبار برای طرح تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری خاص (SPF) با رویکرد قطع وابستگی به محصولات خارجی خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشوربا اشاره به طرح تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری خاص (SPF) با رویکرد قطع وابستگی به محصولات خارجی اذعان داشت: اعتبار این طرح ۶ میلیارد تومان پیش بینی شد که ۳ میلیارد تومان آن سهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۱.۵ میلیارد تومان استانداری مازندران و ۱.۵ میلیارد تومان سهم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور می‌باشد.

پورکاظمی پیشرفت فیزیکی این طرح را ۶۴ درصد عنوان و تصریح کرد: تاکنون ۵۰ درصد اعتبارت طرح مذکور پرداخت شده است.

وی با بیان این که در کشور سالانه ۱۴۰ هزار تن قزل آلا تولید و ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون عدد تخم چشم زده وارد کشور می‌شود، اعلام کرد: با تکمیل این طرح، نیاز کشور به تخم چشم زده تامین خواهد شد.

موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: ما در حال ارایه الگویی هستیم که برای تخم‌های موجود قزل آلا، شرایط زیستی و قرنطینه ای ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: ما قصد داریم جمعیت‌هایی که از ماهیان قزال آلا در کشور داریم و عاری از بیماری هستند را با تایید دامپزشکی از مزارع جمع آوری و پس از یک سری آزمایشات، به مرکز تنکابن منتقل کنیم.

*** تولید واکسن علیه بیماری‌های قزل آلا 

 

پورکاظمی گفت: تاکنون ۶ جمعیت قزل آلای عاری از بیماری در کشور شناسایی و تحویل مرکز تنکابن شده است.

وی تولید واکسن علیه بیماری‌های قزل آلا از جمله VHS را از برنامه‌های این موسسه عنوان کرد و اظهار داشت: ظرف دو سال آینده یکی از واکسن‌ها برای ایمن سازی قزل آلا را با همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید خواهیم کرد.

پورکاظمی از طرح بهره وری از ضایعات قزل آلا با همکاری کشور هلند خبرداد و تصریح کرد: پیش بینی می شود با فرآوری ۳۰ هزار تن قزل آلا و تبدیل آن به فیله، ۱۰ تا ۱۲ هزار تن ضایعات شامل امعا، احشا و سر و دم داشته باشیم که می توان آن را به ارزش افزوده و مواد دارویی تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری روستا، پورکاظمی تولید پروبیوتیک و همچنین پالایش و استفاده از ضایعات کشاورزی برای تغذیه قزل آلا را از دیگر برنامه های این موسسه دانست و گفت: ۵۰ درصد هزینه تولید آبزیان، مربوط به تغذیه است.

انتهای پیام///

منبع
سروش
ارسال دیدگاه