عکاس :
پ

مازندران دنیایی از سوغاتی‌های خوشمزه(گزارش تصویری)

شاید خیلی‌ها این دیار را با کلوچه‌ها و ترشی‌هایش بشناسند و یا به یاد طعم آلوچه‌هایش بیفتند؛ اما خوشمزه‌های بسیار دیگری هم در استان مازندران وجود دارد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، در این مطلب به خوشمزه‌های این دیار می‌پردازیم و در آینده نگاهی به صنایع دستی آن خواهیم داشت.

 

*** سوغاتی‌های مازندران

 

کلوچه یکی از شناخته شده‌ترین سوغاتی‌های شمال ایران است که همه ما با آن آشنا هستیم. کوکی هم نوعی کلوچه است که از نظر ظاهر و روش طبخ تفاوت‌هایی با کلوچه دارد. کوکی فاقد مغز است؛ اما بر روی آن از چیپس‌های شکلاتی استفاده می‌شود. شیرینی پشت زیک خوراکی لذیذ و خوش‌رنگ و بویی است که به سوهان کنجدی شهرت دارد و نام آن با الهام از پرنده‌ای به اسم زیک انتخاب شده است. این شیرینی با استفاده از کنجد، شکر، گردو، عسل، کره، هل و زعفران طبخ می‌شود.

 

برنجک همان‌طور که از نامش پیداست با برنج درست می‌شود و به آن بهاردانه هم‌ می‌گویند. نان ییلاقی که با نام نان کوهی نیز شناخته می‌شود، یکی از شرینی‌های سنتی آمل است و مزه‌ای مانند نان شیرمال دارد. اسبه حلوا یکی از شیرینی‌های فراموش‌شده مازندران است که در میان حاشیه نشینان جنگلهای این استان طبخ می‌شود. 

 

*** مرباهای خوش‌رنگ و لعاب

 

باغ‌های میوه بسیاری در شمال ایران وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا مرباهای خوش‌رنگ و لعابی نیز در این دیار پیدا شود. شاید گیلان را به‌عنوان مرکز تولید زیتون کشور بشناسید اما اگر از علاقه‌مندان به زیتون هستید می‌توانید انواع و اقسام آن را در مازندران هم تهیه کنید که از میان آنها می‌توان به زیتون پرورده و زیتون شور اشاره کرد. همچنین روغن زیتون نیز در این استان قابل تهیه است که خواص بسیاری دارد و پزشکان زیادی مصرف آن را توصیه می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، همه مسافران مازندران برای یک بار هم که شده با نگاهی به بساط آلوچه و لواشک فروش‌ها وسوسه شده‌اند که طعم ترش یا ملس محصولات آنها را بچشند و لذت ببرند. مرکبات این دیار شهرت خاصی دارند و در اینجا به راحتی می‌توانید پرتقال و نارنج مرغوبی بیابید. خطه شمال ایران به چای و برنج مرغوب شهرت دارد و در آن می‌توان انواع این خوراکی‌ها را یافت.

 

در ادامه گزارش تصویری از سوغاتی‌های مازندران مشاهده می‌کنید.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه