کد خبر:64629
پ
۳۰۵۳۹۲_۴۳۰
رئیس شورای شهرستان سنندج:

جلوگیری از مهاجرت روستاییان با توسعه مشاغل خانگی

رئیس شورای شهرستان سنندج به تلاش شورا برای ایجاد مشاغل خانگی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان اشاره کرد.

رئیس شورای شهرستان سنندج به تلاش شورا برای ایجاد مشاغل خانگی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان اشاره کرد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «جمشید نژاد» رئیس شورای شهرستان سنندج اعلام کرد: توسعه مشاغل خانگی در روستاها مانع از مهاجرت روستاییان به شهرها و روی آوردن به مشاغل کاذب خواهد شد. جمشید نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، اظهار کرد: شوراها بازوی توانمند توسعه روستاها هستند اما برای ایفای نقش موثر نیاز به همکاری و همراهی مسئولین داریم که متاسفانه نه اعتقادی به شورا دارند و نه پاسخگوی مسئولیت خود هستند. وی افزود: شورای روستاها با مشکلات روستا آشنا هستند و ضروری است برای جلوگیری مهاجرت و شناسایی درست ظرفیت ها شوراها به جلسات کارگروه اشتغال و توسعه دعوت شوند.

 

*** متضرر شدن زنان روستایی از فرشبافی

 

رئیس شورای شهرستان سنندج با اشاره به تلاش شورا برای ایجاد مشاغل خانگی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، عنوان کرد: با توجه به اینکه افرادی به بخش حسین آباد سنندج هجوم آورده و زنان بافنده روستایی را در ازای دستمزدی ناچیز به فرشبافی وادار و در نهایت با برند خود آن را توزیع می‌کردند و زنان روستایی از این امر متضرر می‌شدند.

 

وی ادامه داد: به‌منظور کمک به زنان روستایی و جلوگیری از آسیب‌های موجود ناشی از حضور واسطه‌ها، اقدام به ورود به روستاها و شناسایی زنان بافنده کردیم که پس از مطالعات بیش از ۵۰ درصد مردم روستاهای حسین آباد به عنوان بافنده شناسایی شدند. جمشیدنژاد اعلام کرد: در نهایت ۲۱ تعاونی فرش در ۴۱ روستا دایر شد که ۸۰۰ نفر عضو دارند و از زنان توانمند روستا به عنوان اعضای هیئت مدیره تعاونی‌ها انتخاب و همچنین دهیاران نیز به‌عنوان مدیران عامل تعاونی‌ها معرفی شدند.

 

*** ایجاد مشاغل خانگی

 

وی هدف اصلی این تعاونی‌ها را حذف واسطه‌ها دانست و گفت: کردستان سرزمین اصالت و فرهنگ است و فرش بافی بخشی از فرهنگ استان است که برای حفاظت آن و همچنین در نظر گرفتن شرایط روستاییان، اقدامات قابل توجهی انجام دادیم. رئیس شورای شهرستان سنندج بیمه زنان بافنده روستایی را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و اعلام کرد: سالانه با پرداخت ۴۰۰ هزار تومان این زنان می توانند بیمه مشاغل سخت و زیان آور داشته باشند که در حسین آباد این کار را آغاز کردیم تا ۸۰۰ نفر را به‌طور فراگیر بیمه کنیم.

 

وی به اقدامات انجام شده در راستای ایجاد مشاغل خانگی نیز اشاره کرد و گفت: در هر روستایی که مردم آن فاقد شغل هستند، سالانه بیش از ۲۰ درصد جمعیت آن مهاجرت می‌کنند بنابراین ایجاد شغل در روستاها ضروری است. جمشیدنژاد ماست بندی، مرغ خانگی، دامداری، گلیم بافی، تابلو فرش و … را از جمله مشاغل خانگی روستاها دانست که می‌توانند باعث ایجاد درآمد و جلوگیری از بیکاری روستاییان شود.

 

*** عدم مهاجرت روستاییان با طرح تامین خرد مالی

 

وی به طرح تامین خرد مالی اشاره کرد و آن را طرحی موثر و تاثیرگذار دانست که مزایای زیادی از جمله می‌توان به فرهنگ پس‌انداز، همکاری و عدم مهاجرت روستاییان اشاره کرد. رئیس شورای شهرستان سنندج بانک‌ها را موانع اصلی رشد مشاغل خانگی اعلام کرد و افزود: بانک‌ها تضمین‌هایی را برای روستاییان در نظر می‌گیرند که هرگز قادر به تهیه آن نیستند و بروکراسی اداری موجب می‌شود روستاییان هرگز نتوانند کار خود را توسعه دهند و همیشه در حالت سنتی بمانند.

 

وی با اشاره به ضرورت آموزش بافندگان روستایی به بهبافی، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد روستاییان نیاز به آموزش دارند که از این میزان ۷۰ درصد نیز بیسواد هستند که باید این آموزش‌ها از طریق جهاد کشاورزی صورت گیرد. جمشیدنژاد ضمن انتقاد از سوء مدیریت در استان، گفت: چنانچه روستاییان به صورت جزیره‌ای عمل نمی‌کردند، مشکلی برای بافنده‌ها و سایر مشاغل روستایی ایجاد نمی‌شد و مشکلات کنونی نتیجه سوء مدیریت در روستاهاست.

 

 

*** کشاورزان کردستانی عملا ورشکسته هستند

 

 

وی اظهار کرد: کشاورزان کردستانی عملا ورشکسته هستند چرا‌که درآمد و بازدهی کارشان بسیار کمتر از مدت زمان و هزینه‌ای است که برای آن صرف کرده‌اند و به همین دلیل ناچار به ترک روستا و ورود به حواشی شهرها و مشاغل کاذب می‌شوند. وی ضمن انتقاد از جهاد کشاورزی، این نهاد را تنها امید روستاییان دانست که متاسفانه عملا اقدامی برای آنها انجام داده نمی‌شود.

 

رئیس شورای شهرستان سنندج به وضعیت نامناسب باغداران نیز گریزی زد و گفت: وجود صنایع تبدیل برای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات باغی و جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان برای کردستان ضروری است و این درحالیست که پس از چند سال بحث و بررسی در آن زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، رئیس شورای شهرستان سنندج در پایان خاطر نشان کرد: جلوگیری از توسعه مشاغلی نظیر دامداری و کشاورزی و مشاغل خانگی موجب مهاجرت روستاییان می‌شود و توجه به این مهم از سوی همه مسئولین و همراهی آنها با شورا ضروری است.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه