کد خبر:63708
پ
۱کشاورزان-جوان
معاون استانداری سمنان:

سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در روستاهای سمنان

معاون استانداری سمنان: به‌منظور سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم روستایی و مجریان طرح‌های اشتغال محور در مناطق روستایی طرح‌هایی اجرا می‌شود.

معاون استانداری سمنان اعلام کرد: به‌منظور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت و حمایت از فعالان اقتصادی علاقمند به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم روستایی و مجریان طرح‌های اشتغال محور در مناطق روستایی طرح‌هایی اجرا می‌شود.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «محمد همتیان» در گفت‌و‌گو نبود شرایط مناسب در روستاها و درآمد پایین روستاییان در مقایسه به درآمد شهرنشینان را از جمله دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها برشمرد. وی اظهارداشت : در سال‌های اخیر و با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید توجه ویژه به روستاییان شده و راهکارهای مناسب برای ماندگاری جمعیت روستاییان و توسعه روستاها و افزایش امکانات رفاهی و خدماتی در نظر گرفته شده است. 

 

*** ارایه تسهیلات مناسب  از راهکارهای مناسب برای جذب و ماندگاری روستاییان

 

همتیان یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای جذب و ماندگاری روستاییان را ارایه تسهیلات مناسب ذکر کرد و گفت‌: تسهیلات ارایه شده برای روستاییان به ویژه در بخش صنعت باید با بهره کمتری به آن‌ها ارایه شود تا آنان انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در روستاها داشته باشند. وی خاطرنشان کرد : تسهیلات بانکی ارزان قیمت با کارمزد ۶ درصد به سرمایه‌گذاران طرح‌های صنعتی و تولیدی در نواحی و مناطق روستایی کم‌برخودار این استان تا پایان سال جاری پرداخت می‌شود.

 

همتیان اضافه کرد : تسهیلات مصوب کشوری این طرح ۶۰ هزار میلیارد ریال است و طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری تولیدی و اشتغال‌زا در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت مشمول دریافت این تسهیلات هستند. وی با اشاره به نقش مهم روستاییان در بخش‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی‌، تصریح کرد‌: ۹۴ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و ۳۵ درصد ارزش افزوده بخش صنعت در کشور نتیجه فعالیت روستاییان در این بخشهاست.  همتیان ادامه داد‌: ۲۲٫۵ درصد از جمعیت استان سمنان را روستاییان تشکیل می‌دهند و جمعیت روستاییان استان حدود ۱۴۰ هزار نفر برآورد شده است. 

 

*** بیشترین جمعیت روستایی در استان سمنان

 

وی بیان داشت : ۸۲ درصد از جمعیت شهرستان میامی را روستاییان تشکیل می‌دهند که بیشترین جمعیت روستایی در استان سمنان است و بعد از آن از لحاظ تعداد روستاها، به ترتیب شهرستان‌های دامغان، شاهرود، گرمسار، آرادان، مهدیشهر و سمنان، بیشترین روستاها را دارا هستند. سهم ۳۳ درصدی روستاییان در جمعیت ایران در سال ۱۳۸۵،اکنون به ۲۷ درصد کاهش یافته است. مهاجرت در ایران به انواع مختلفی چون شهر به شهر، روستا به روستا، روستا به شهر و از شهر به روستا تقسیم می‌شود، در سرشماری ۱۳۶۵ از ۱۰۰ درصد مهاجرت‌ها، ۳۲ درصد از نوع مهاجرت روستا به شهر بوده است. 

 

در سرشماری ۱۳۷۵ این موضوع به ۲۲ درصد رسید یعنی ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد، در سرشماری ۱۰ سال بعد، از مهاجرت به شهر ۲۰ درصد کاسته شد و در سرشماری در ۱۳۹۰ این نرخ به ۱۳ درصد رسید. به این معنا که درصد مهاجرت‌های روستا به شهر در چهار سرشماری روند کاهشی را پیموده است اما مهاجرت شهر به روستا در سرشماری ۱۳۶۵ ، ۱۴ درصد، در ۱۰ سال بعدی ۱۸ درصد، در ۱۳۸۵ ، ۱۷ درصد و در آخرین سرشماری به ۱۵ درصد رسید.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، ۱۴۱ هزار و ۸۵۸ نفر در ۲۸۴ روستای استان بیش از ۷۰۰ هزار نفری سمنان زندگی می‌کنند.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه