کد خبر:63616
پ
۲۴۴۵۴۱۸
رئیس سازمان امور عشایر ایران:

تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه ۱۹۵ هزار تن گوشت قرمز تولیدی کشور متعلق به عشایر است، اعلام کرد: این میزان گوشت حدود ۲۵ درصد نیاز کشور است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه ۱۹۵ هزار تن گوشت قرمز تولیدی کشور متعلق به عشایر است، اعلام کرد: این میزان گوشت حدود ۲۵ درصد نیاز کشور است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «کرمعلی قندالی» در گردهمایی سران ایلات و طوایف عشایر استان سمنان به مناسبت دهه فجر، گفت: جامعه عشایری با داشتن ۲۴ میلیون راس دام سبک، سالانه ۱۹۵ هزارتن گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تولید و روانه بازار مصرف می کنند. وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر کشور، افزود‌: حدود ۲۵ درصد نیاز کشور به مواد پروتئینی توسط عشایر تأمین می‌شود. قندالی با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، افزود: نیاز کشور به گوشت قرمز نیز ۹۰۰ هزار تن است که در راستای تنظیم بازار و همچنین حمایت از تولید کننده ممکن است در برخی مقاطع نیاز به واردات گوشت باشد.

 

*** طرح زنجیره‌ای تولیدی گوشت قرمز

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به صادرات یک‌میلیون و ۹۰۰ ﻫﺰاﺭ رأس ﺩاﻡ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ کشورها در چند سال اخیر گفت: برای صادرات گوشت حتما باید ﺑﻪ اﺯاﻱ ﻭاﺭﺩاﺕ هر ﻳﻚ کیلو ﮔﻮﺷﺖ منجمد ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻚ ﻛﻴﻟﻮ ﺩاﻡ ﺯﻧﺪه ﺻﺎﺩﺭ ﺷﻮﺩ. وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: با اجرای این طرح ضمن اینکه دام مازاد به سایر کشورها صادر می‌شود، گوشت مورد نیاز نیز به کشور وارد می‌شود.

 

قندالی گفت: با هدف افزایش بهره‌وری و تولید، طرح زنجیره‌ای تولیدی گوشت قرمز در چند سال اخیر در مناطق عشایری کشور اجرا شد که منابع تسهیلاتی آن از یک درصد صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود و تا کنون نیز ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به این بخش تخصیص‌یافته است. رئیس امور عشایر کشور با بیان اینکه محدودیتی در ارائه تسهیلات حوزه عشایر وجود ندارد، گفت: ارائه تسهیلات به رشد و شکوفایی اقتصادی مناطق عشایری کشور کمک می‌کند.

 

***  توسعه اشتغال روستایی و عشایری کشور

 

وی بابیان اینکه یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب‌شده است، ابراز داشت: عشایر با بهره‌گیری از این فرصت و دریافت تسهیلات مناسب می‌توانند به بهبود وضعیت اقتصادی خانوار و معیشت و رونق اقتصادی منطقه خود کمک کنند.

 

قندالی با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با سود ۴ درصد به عشایر کشور پرداخت‌شده است، ابراز داشت: ایجاد زنجیره گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع‌دستی و گردشگری از ظرفیت‌های مهمی است که هم در سطح ملی و هم در استان سمنان می‌تواند برای عشایر ایجاد درآمد کند.

 

*** در هیچ حوزه‌ای به اندازه حوزه عشایری ظرفیت وجود ندارد

 

رئیس سازمان امور عشایر ایران یکی از مشکلات جدی عشایر را خشکسالی و افت شدید منابع آبی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰۰ تانکر در سطح کشور کار آبرسانی به عشایر را انجام می‌دهند اما تداوم این رویه در دراز مدت باعث بروز مشکلات خواهد شد لذا باید در حوزه بهسازی و لایروبی قنوات و احیای چاه‌های آب اقدامات موثر‌تری صورت گیرد. وی با اشاره به این که در هیچ حوزه‌ای به اندازه حوزه عشایری ظرفیت وجود ندارد، تاکید کرد : تمام دستگاه‌های مربوطه و عشایر برای استفاده از این ظرفیت‌های عظیم اهتمام ویژه داشته باشند.

 

قندالی با اشاره بر ظرفیت‌های ویژه عشایر شهرستان مهدیشهر در تولید محصولات لبنیاتی با کیفیت گفت: در حال پیگیری برای برند‌سازی محصولات لبنی مهدی‌شهر هستیم. رئیس سازمان امور عشایر ایران صندوق خرد زنان را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اشتغال‌زایی در این بخش دانست و گفت: ۳۰۸ ﺻﻨﺪﻭﻕ خرد زنان عشایری در کشور ﻭﺟﻮﺩ ﺩاﺭﺩ که نقش ویژه‌ای در این حوزه ایفا می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، در حاشیه برگزاری این گردهمایی، ایلات و عشایر سمنان در نمایشگاهی، توانمندی‌های تولیدی و فرهنگی خود را به نمایش گذاشته شد.

 

انتهای پیام///

منبع
سازمان امور عشایر ایران
ارسال دیدگاه