کد خبر:62445
پ
۱۳۳۶۰۲_orig
مدیر تعاون آذربایجان‌شرقی:

اشتغال در مناطق روستایی با اجرای طرح روستا تعاون

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی: طرح تشکیل هزار تعاون در هزار روستا با هدف ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و کاهش مهاجرت از روستاها، پیشنهاد شده است.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در خصوص اجرای طرح روستا تعاون اعلام کرد: در راستای هدف‌گذاری کلان این قانون، در کنار قانون تأسیس و حمایت از شرکت‌های توسعه عمران شهرستان‌ها، طرح تشکیل هزار تعاون در هزار روستا با هدف ایجاد طرح‌های اقتصادی در قالب فعالیت‌های تولیدی و خدماتی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و کاهش مهاجرت از روستاها، پیشنهاد شده است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی معتقد است که با اجرای طرح روستا تعاون یک هزار و ۸۹۷ فرصت شغلی در استان به وجود می‌آید.

 

«منصور نیکخو» با اشاره به طرح روستا تعاون ، اظهار کرد: به دنبال تاکیدات رهبر معظم انقلاب جهت افزایش ۲۵ درصدی سهم تعاونی‌ها، قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تنظیم شد که در فصل سوم این قانون برخی مزایا، تخفیفات و امتیازات بخش تعاون لحاظ شده است که تشکیل بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت بخش تعاون یکی از مصوبات این قانون است.

 

*** اصلی‌ترین مشکل بخش تعاون/طرح روستا تعاون

 

وی ادامه داد: باتوجه به این‌که یکی از اصلی‌ترین مشکل بخش تعاون، اخذ تسهیلات و سایر موارد بانکی بوده، تشکیل صندوق ضمانت بخش تعاون گامی موثر جهت مرتفع کردن این موضوع است. نیکخو با بیان این‌که ۸٫۵ درصد سهم کل کشور از هزار تعاون به آذربایجان شرقی اختصاص یافته است، افزود: سهم کل استان از هزار تعاون، ۸۵ شرکت تعاونی است، در واقع در قالب این طرح ضمن این‌که ۲۵ شرکت تعاونی جدید تشکیل یافته‌، حدود ۱۹ تعاونی غیرفعال فعال‌سازی شدند.

 

مدیر امور تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که در مجموع ۴۵ طرح در سامانه کارا ثبت نام کرده و درخواست تسهیلات کردند، اضافه کرد: در این تعاونی با یک هزار و ۷۸۷ نفر اعضا، اشتغال یک هزار و ۸۹۷ نفر پیش‌بینی شده است و در مجموع ۱۶۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که بخشی مربوط به تسهیلات و بخش دیگری نیز درآمدهای خود اعضا است.

 

*** جلسات متعددی برای متقاضیان تسهیلات برگزار شده است

 

وی ادامه داد: هم‌چنین برای اطلاع‌رسانی، فراخوانی به صورت کتبی ارائه شده  و جلسات متعددی برای متقاضیان تسهیلات نیز در این زمینه برگزار شده است. وی با بیان این‌که در قالب طرح هزار تعاون در هزار روستا، هیچ گونه محدودیتی جهت فعالیت وجود ندارد، گفت: در قالب این طرح ۱۴۶ روستا که پتانسیل اجرای طرح را داشته از طریق سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان شناسایی شده است.

 

نیکخو افزود: هم‌چنین در کنار این موضوع، تعاونی‌های تأمین نیاز تولیدکنندگان نیز از جمله طرح‌های اولویت‌دار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.  در خصوص واحدهایی که به صورت خصوصی یا تعاونی فعالیت می‌کنند، تأمین نیازهای صنف مربوطه در این طرح فراهم شده است که می‌توانند علاوه‌بر نوسازی ماشین‌آلات و تأمین مواد اولیه خود به صورت متمرکز، امکان صادرات محصولات تولیدی را نیز فراهم کنند و ضمن اینکه یک گام موثر در راستای کاهش قیمت محصولات می‌باشد، می‌توانند از تخفیفات گمرکی حوزه تعاون بهره‌مند شوند.

 

 

*** در حال حاضر ۶۰۰۰ شرکت تعاونی در استان ثبت شده

 

مدیر امور تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۶۰۰۰ شرکت تعاونی در استان ثبت شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، چهار هزار و ۷۰۰ واحد فعال و حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد غیر فعال است که اصلی‌ترین علت غیر فعال شدن رسیدن به هدف‌های پیش رو و عدم اجرایی طرح‌ها و استفاده نکردن از تسهیلات و اختلافات بین اعضاست.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، مدیر امور تعاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در خصوص سهم تعاونی‌های استان در اقتصاد کشور در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه آمار دقیقی در این خصوص اعلام نشده است، چون حساب‌های منطقه‌ای به صورت دقیق مشخص نیست که سهم تولید ناخالصی در قالب بخش تعاونی و بخش خصوصی چه میزان است، اما براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۹۴ ، چهار درصد و در سال ۹۵ سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور هشت تا نه درصد است که تعاونی های سهام عدالت تأثیر قابل توجهی در افزایش این سهم دارد.

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه