کد خبر:62010
پ
۱۳۹۶۱۰۰۴۰۰۰۵۵۹_Test_PhotoH

اختصاص ۶۷۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال عشایر فارس

مدیرکل امور عشایر فارس از تخصیص ۶۷۰ میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های مختلف با هدف تسهیل و رونق‌ اشتغال عشایر در این استان خبر داد.

مدیرکل امور عشایر فارس از تخصیص ۶۷۰ میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های مختلف با هدف تسهیل و رونق‌ اشتغال عشایر در این استان خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، روح اله بهرامی گفت: برای ایجاد اشتغال در مناطق عشایری فارس در سه بخش تسهیلات ۱۲۰ میلیارد ریالی، ۵۰۰ میلیارد ریالی و ۵۰ میلیارد ریالی به  عشایر این استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه دریافت کنندگان این تسهیلات، عشایر، کارآفرینان عشایر و کارآفرینان برای جامعه‌ی عشایری خواهند بود، گفت: تاکنون تعدادی از متقاضیان این تسهیلات در بخش‌های مختلف مشخص و به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

بهرامی اضافه کرد: عشایر برای ارائه تسهیلات اشتغال حتما باید افراد دارای طرح مصوب باشند و مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده باشند و علاوه بر آن روند ثبت‌نام در سامانه‌ “کارآ” و تصویب طرح در کمیته‌ فنی شهرستان را طی کرده باشند.

 مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه ۱۲٫۵ درصد از کل جمعیت عشایری ایران در استان فارس زندگی می‌کنند، شغل غالب اعضای این جامعه‌ را دامداری و کشاورزی سنتی ذکر و اضافه کرد: این جامعه، ۴۰ درصد از کل گوشت قرمز و ۴۴ درصد از صنایع دستی فارس را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به وابستگی شدید  عشایر به مرتع برای چرای دام هایشان، گفت: خشکسالی‌ در یک دهه‌ گذشته تاثیرات نامطلوبی بر زندگی عشایر و میزان تولیدات و در نتیجه معیشت آنان داشته است و عشایر روزگار استان سختی را می گذرانند.

بهرامی با بیان اینکه بخشی از منابع آبی، چاه‌های مال‌داری و مراتع در اختیار عشایر به ‌دلیل مشکلات خشکسالی و نبود بارش در سال‌جاری با خشکیدگی روبرو شده است، گفت: به دلیل نبود علوفه‌ کافی، تامین علوفه‌ی دام عشایر به شکل دستی انجام می‌شود و این موضوع هزینه‌های سنگینی را برای آنان به‌دنبال داشته است.

***تاکنون ۴۵ هزار تن علوفه در اختیار دامداران عشایر فارس قرار گرفته است

مدیرکل امور عشایر فارس با یادآوری اینکه تاکنون ۴۵ هزار تن علوفه در اختیار دامداران عشایر فارس قرار گرفته است، گفت: اخیرا درخواست تامین ۲۰ هزار تن علوفه برای تعلیف دام عشایر داشتیم تا بخشی از نیاز های این جامعه را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه آب شرب ‌ عشایر با استفاده از تانکرهای آبرسانی تامین می‌شود، اظهار کرد: سالانه یک میلیون مترمکعب آب با استفاده از ۴۶ کامیون تانکر به نقاط مختلف عشایر نشین استان منتقل می‌شود.

بهرامی با بیان اینکه ناوگان آبرسانی استان دچار مشکلات خاصی است و هزینه‌های آبرسانی به عشایر بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: در خصوص تامین آب شرب عشایر استان رایزنی‌هایی را  با آب منطقه‌ای فارس و آبفای روستایی انجام و مجوز حفر حدود ۱۴۰ چاه عمیق در مناطق عشایری استان دریافت و بعضی از این چاه‌ها نیز حفر و تجهیز شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: در استان فارس بیش از ۲۰۰ نقطه‌ کانونی اسکان، مطالعه و مکان‌یابی شده و عملیات اجرایی ۱۰۳ کانون در سراسر استان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد نیازهای زیرساختی در شهرک‌های عشایری انجام شده است، لزوم همراهی و همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی را خواستار شد و گفت: شاخص‌های توسعه‌ی انسانی در شهرک‌های عشایری نسبت به کف شاخص‌های روستایی، بسیار پایین‌تر قرار دارد.

***حرکت به سمت ایجاد تنوع در اشتغال عشایر

بهرامی با یادآوری اینکه عشایر فارس ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارند که در قالب ۲۷ هزار خانوار زندگی می‌کنند، گفت: منابع درآمدی عشایر معدود و حجم درآمد کسب شده آنان محدود است بنابراین باید برای ارتقاء سطح درآمد عشایر به سمت ایجاد تنوع در اشتغال عشایر حرکت کنیم.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: یکی از مباحث مد نظر، ایجاد سایت‌های گردشگری و بوم‌گردی است که تاکنون ۶۸ مورد متقاضی در این خصوص اعلام آمادگی کرده اند که این موضوع با اولویت تحصیل کرده‌های عشایری  استا دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع کشت گیاهان دارویی از موضاعات دیگر مد نظر برای تنوع اشتغال در مناطق عشایری است که به دلیل اینکه عشایر ۶۸ درصد مراتع استان را در اختیار دارد، می‌تواند به‌عنوان یک حق در زمینه‌ تامین درآمد عشایر دنبال شود.

بهرامی توسعه صنایع‌دستی عشایر، ساماندهی معیشت و مشاغل خانگی، ایجاد صندوق خرد زنان عشایری و زنجیره‌ تولید گوشت قرمز را از دیگر محورهای مد نظر در تنوع بخشی به اشتغال عشایر عنوان کرد.

***ایجاد ۴۶ صندوق خرد زنان عشایری در سراسر فارس

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه تاکنون ۴۶ صندوق خرد زنان عشایری در سراسر فارس ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵۰۰ زن عشایری عضو مستقیم این صندوق‌ها هستند و برای ساماندهی اشتغال خانگی آنان حدود ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص یافته که  روند توزیع آن در حال انجام است.

وی مهمترین محور توسعه اشتغال عشایر را ایجاد زنجیره‌ گوشت قرمز عنوان کرد و افزود: در این خصوص زنجیره‌ از مزرعه تا سفره را مورد توجه قرار داده‌ایم تا با حذف واسطه‌ها، هم درآمد مناسب‌تری سهم عشایر شود هم تولیدات  آنان با قیمت و کیفیت بهتری به مصرف‌کننده عرضه شود.

بهرامی ادامه داد: برای ایجاد و توسعه‌ زنجیره گوشت قرمز در مناطق عشایر استان افزون بر ۷ میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله را پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، مدیرکل امور عشایر فارس یادآور شد: توجه به این زنجیره، باعث کم شدن وابستگی به مرتع، افزایش تولید، ایجاد اشتغال جدید، افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام شده و در نهایت بازاریابی و فروش راحت‌تر محصولات دامی عشایر خواهد شد.

انتهای پیام///

منبع
سازمان امور عشایر ایران
ارسال دیدگاه