کد خبر:61182
پ
Safforn-Farming
مدیر عامل مرکزی تعاون روستایی:

۸۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی: ۸۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود با این حال ما هنوز در تعیین قیمت زعفران در بازار جهانی نقش نداریم‌.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این که ۸۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود گفت: با این حال ما هنوز در تعیین قیمت زعفران در بازار جهانی نقش نداریم‌.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، “مهندس علی اوسط هاشمی” از خرید توافقی ۶۰ تن زعفران تاکنون خبر داد و گفت: ۴۵ درصد پول زعفران‌کاران تا قبل از اسفند پرداخت شده است. هاشمی امروز شنبه در نشست خبری در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، افزود: پرداخت مابقی پول زعفران‌کاران را در صورت تامین منابع مالی از اسفند ماه آغاز خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: خرید توافقی زعفران کیلویی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان انجام داده‌ایم و امروز قیمت هر کیلو زعفران در بازار به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در مورد زعفران گفت: در حال حاضر زعفران به کالای مسافرتی تبدیل شده در حالی‌که این کالا باید تجمیع و فرآوری شود و خروج نیم تا یک کیلویی این محصول توسط مسافر به خارج ،کل بازار زعفران را تخریب می‌کند.

 

*** به تولید ۵۰۰ تن زعفران در سال ۱۴۰۰ دست می‌یابیم

 

وی افزود: در این زمینه ارجحیت با منافع ملی است که ضامن تولید و ارتقای بازار جهانی می‌شود. هاشمی اظهار داشت: اگر این رویکرد را جدی بگیریم به تولید ۵۰۰ تن زعفران در سال ۱۴۰۰ دست می‌یابیم و بازار داخل نیز تثبیت خواهد شد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در عین حال بر بهبود بسته‌بندی و برندسازی در مورد زعفران تاکید کرد و اظهار داشت: همه باید از برند زعفران ایرانی حمایت کنند.

 

وی کمک به تعادل بازار و جلوگیری از سقوط قیمت کالای تولید شده در کشور را از رویکردها و وظایف سازمان مرکز تعاون روستایی برشمرد. هاشمی هم‌چنین از ابلاع دستور وزیر جهاد کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای خرید توافقی خرما خبر داد و تصریح کرد: با این دستور، این سازمان برای خرید توافقی خرما ورود پیدا می‌کند و سقف خرید تا زمانی است که بازار این محصول به آرامش برسد.

 

***  تنظیم بازار محصولات کشاورزی به منابع مالی پایدار نیاز دارد

 

وی اضافه کرد: ما همزمان باید به سمت تامین منابع مالی برای خرید خرما برویم چرا که تنظیم بازار محصولات کشاورزی به منابع مالی پایدار نیاز دارد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: درباره ذخیره‌سازی و توزیع میوه شب عید گفت: در کل ۶۰ هزار تن پرتقال و سیب برای تنظیم بازار شب عید توسط سازمان تعاونی روستایی ایران خریداری خواهد شد که ۴۰ هزار تن آن پرتقال و ۲۰ هزار تن سیب است.

 

هاشمی ادامه داد: تاکنون از ۲۰ هزار تن سیب مورد نظر برای ذخیره‌سازی شب عید حدود ۱۹ هزار و ۲۲۲ تن و از ۲۷ هزار تن پرتقال، ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن رقم تامسون خریداری کرده‌ایم. وی با بیان این که فصل برداشت پرتقال والنسیا تازه آغاز شده است، اذعان داشت: قرارداد خرید پرتقال والنسیا نیز منعقد شده است.

 

*** انتقال محصولات خریداری شده به استان‌های کشور

 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: محصولات خریداری شده حداکثر تا ۱۵ بهمن ماه به استان‌های کشور انتقال می‌یابد و از ۲۰ اسفند به بازار ورود پیدا می‌کند. وی گفت: این محصولات از طریق شبکه زنجیره توزیع سازمان مانند فروشگاه‌های تعاونی و هم‌چنین کل میادین میوه و تره بار استان‌ها و بخشی هم توسط بخش خصوصی توزیع می‌شود.

 

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در باره خرید تضمینی وش پنبه نیز اظهار داشت: تاکنون ۴۵ تن خرید تضمینی وش پنبه انجام داده‌ایم. وی تصریح کرد: تقریبا ۸۰ درصد پول پنبه کاران پرداخت شده است. وی در ادامه تفکر و خرد جمعی را از دیگر رویکرد‌های اساسی تعاونی‌ها عنوان کرد و گفت: اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها دارای ظرفیت‌های زیادی برای تولید، تامین نهاده‌های دامی کشاورزی و ماشین‌آلات هستند و اگر در کشور اراده بر کاهش و واگذاری تصدی‌گری دولتی است، جهت این واگذاری‌‌ها باید به سمت تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها باشد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان خاطر نشان کرد: تعاونی‌ها یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی هستند و بیش از ۶ هزار تعاونی و اتحادیه در کشور در زمینه تولید و ارایه خدمات فعالیت می‌کنند.

 

انتهای پیام///

منبع
وزارت جهاد کشاورزی
ارسال دیدگاه