کد خبر:61714
پ
۷۳۴۶۳۲۳_۶۳۸

کنترل نوسان قیمت تخم‌مرغ

آمارها نشان می‌دهند قیمت بازار از نرخ تعیین شده پایین‌تر آمده و وزارت جهاد کشاورزی توانسته نوسان قیمت تخم‌مرغ را کنترل کند.

آمارها نشان می‌دهند قیمت بازار از نرخ تعیین شده پایین‌تر آمده و وزارت جهاد کشاورزی توانسته نوسان قیمت تخم‌مرغ را کنترل کند..

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،در حالی‌که هنوز سایه موج منفی افزایش قیمت تخم‌مرغ بر رسانه‌ها چیره است، اما واقعیتی که در بازار جریان دارد، خلاف آن را ثابت می‌کند. وقتی قیمت یک محصول (کشاورزی یا صنعتی) افزایش می‌یابد، بدون شک عامل و کنش‌های مختلفی در آن دخیل بوده که برآیند آن در نهایت منجر به واکنش بالا رفتن قیمت‌ها شده است. تخم‌مرغ هم از این قاعده مستثنا نیست؛ کالایی که وابستگی شدیدی به عوامل فنی پرورش و شیوع بیماری‌های مختلف در سالن‌های مرغداری از جمله آنفلوآنزا دارد.

طبق آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی کشور، تاکنون ۱۴ میلیون قطعه مرغ که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها در گروه مرغ‌های تخم‌گذار قرار می‌گیرند، به دلیل رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشتی معدوم شده‌اند. این عدد کمی نیست و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از سهم تولید را تشکیل می‌دهد.

 

*** زمان آغاز افزایش قیمت تخم‌مرغ

 

به طور دقیق، افزایش قیمت تخم‌مرغ از اوایل آذرماه آغاز شد. در آن زمان نرخ هر کیلوگرم از این محصول، پنج‌هزار و ۱۰۰ تومان بوده است. در دهه سوم همین ماه، نرخ تخم‌مرغ به بیش از ۶ هزار تومان رسید و پس از آن با یک جهش ناگهانی در تاریخ ۲۶ آذر عدد هفت هزار و ۱۰۰ تومان را ثبت کرد. بعد از نوسان کمی که قیمت این محصول به نمایش گذاشت در تاریخ چهار دی ماه، بهای تخم‌مرغ با ۱۰۰ تومان کاهش به هفت هزار تومان در هر کیلوگرم رسید.

از آن زمان به بعد تا تاریخ ۱۲ ماه جاری، نرخ تخم‌مرغ به طور ناگهانی سقوط کرد و چهار هزار و ۷۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم شد. البته طبق آخرین آمارها هم‌اکنون نرخ‌ها روی عدد پنج هزار و ۲۰۰ تومان ایستاده است. نقطه سقوط قیمت‌ها درست زمانی بود که تدبیر دولت کارساز شده و واردات تخم‌مرغ به قیمت مصوب پنج هزار و ۲۵۰ تومان در هر کیلوگرم عرضه شد. طبق گزارش گمرک، طی یک هفته حدود ۱۱۶ تن از این محصول به کشور وارد شده که تشریفات گمرکی این کالا در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام شده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، بنابراین اگرچه در دوره‌ای کوتاه، نرخ تخم‌مرغ سیر صعودی پیدا کرد، اما در طول دو هفته، این نرخ به میزان ۳۲ درصد کاهش یافت و به تعادل نسبی رسید.

 

انتهای پیام///

منبع
ایانا
ارسال دیدگاه