کد خبر:61561
پ
Childhood-Depression-290×195

اختلال افسردگی در کودکان

یک روانشناس احتمال ابتلا به افسردگی در فرزندانی که در خانواده‌های نابسامان و پر هرج و مرج زندگی می‌کنند را بیشتر دانست.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،«فرناز امیراصلانی»، روانشناس اظهار کرد: افسردگی مادر در دوران کودکی فرزندش، بر رفتارهای اجتماعی وی در دوران بزرگسالی تأثیر دارد. اما در خصوص پدران، نتایج تغییر روحیه آن‌ها به سرعت روی کودکان مشخص می‌شود و رشد روانی آن‌ها را دچار اختلال می‌کند. این در حالی است که افسردگی در سنین پایین، شبیه دوران بزرگسالی نیست و توجه کمتری به آن می‌شود. از همین‌ رو، گاهی درست تشخیص داده نشده و با علائم دوره بلوغ اشتباه گرفته می‌شود.

این روانشناس با تأکید بر این‌که فرزندانی که در خانواده‌های نابسامان و پر هرج و مرج زندگی می‌کنند، به جد در معرض این آسیب قرار دارند، ادامه داد: زنانی که در دوران بارداری دچار افسردگی هستند، نه تنها به جنین خود آسیب می‌رسانند، بلکه باعث می‌شوند که فرزندشان پس از تولد نیز رشد روانی و جسمی کندتری نسبت به سایر کودکان داشته باشد. در چنین شرایطی، اگر جو خانه هم متشنج و هرج و مرج باشد، کودکان با آسیب‌های جدی ناشی از افسردگی مواجه می‌شوند.

وی هم‌چنین افزود: طلاق روانی از دیگر مواردی است که کودکان را دچار افسردگی می‌کند و متأسفانه امروز به‌علت نقصان‌های اجتماعی و فرهنگی رو به افزایش است، در واقع والدینی که به‌ علل مختلف با یکدیگر می‌جنگند و برای آزار یکدیگر به قهرهای طولانی مدت متوسل می‌شوند، کودکانی غمگین و پژمرده بار می‌آروند که شاد کردنشان بسیار سخت و دور از دسترس است. این کودکان در آینده با چالش‌های عمیق روحی دست و پنجه نرم کرده و به افرادی بدبین، کج خلق، ایرادگیر و ناهنجار تبدیل می‌شوند؛ چراکه معتقدند هیچ عشقی در دنیا واقعی نیست و همه روابط بر اساس مصلحت‌اندیشی است.

 

 

*** افزایش درصد افسردگی در کودکانی که تنها به علت موفقیت‌های تحصیلی تشویق می‌شوند

 

امیراصلانی خاطرنشان کرد: فرزندانی هم که فقط به‌ علت موفقیت‌های تحصیلی مورد تشویق و توجه والدین قرار می‌گیرند به جد در معرض ابتلا به افسردگی هستند. این افراد کسانی هستند که یاد گرفته‌اند مشروط دوست بدارند و دوست داشته شوند. به این‌خاطر هیچ‌گاه عشق عمیق و واقعی را تجربه نمی‌کنند و شاید هرگز باور نکنند که کسی می‌تواند آن‌ها را به خاطر خودشان دوست داشته باشد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، این روان‌شناس یادآور شد: میان عوامل گوناگون مؤثر در ایجاد یا تشدید افسردگی در کودکان، توجه به وضعیت روحی و روانی مادر قبل، حین و بعد از بارداری از موارد مهمی است که روانشناسان کودک توجه ویژه‌ای به آن دارند.نگرانی و افسردگی مادر می‌تواند سبب به دنیا آمدن نوزادی با افسردگی ذاتی شود.

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه