کد خبر:61892
پ
۲۵۶۷۳۸۵۰۱-۳۰۰x180

ملایر دومین تولیدکننده برتر کشور در زمینه مرواربافی

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر: ملایر در زمینه مرواربافی دومین تولیدکننده برتر کشوری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر: ملایر در زمینه مرواربافی دومین تولیدکننده برتر کشوری است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: ملایر در زمینه مرواربافی دومین تولیدکننده برتر کشوری است.

“ابراهیم جلیلی” با اشاره به فعالیت ۴۰۰ نفر در این رشته و با بیان اینکه بهترین مروار کشور از نظر کیفیت در ملایر تولید می‌شود، اظهار کرد: «داوود مجیدی» استادکار این رشته در ملایر به عنوان یکی از ۱۰ تولیدکنننده برتر کشوری معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت و وی در حال حاضر در ۲۰ روستا کار تولید و عرضه مروار را انجام می‌دهد و ۳۰ درصد محصولات تولیدی‌اش به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال با سرمایه و آموزش اندک، امکان انجام کار در خانه و فضاهای مسکونی و بازار مطمئن، از جاذبه‌های هنر صنعت دستی مرواربافی در شهرستان است و باید با تشکل‌آفرینی، برندسازی، جلب سرمایه و ارتقای محصولات، در فکر کسب سهم صنعتگران خود در خارج از مرزها باشیم.

 

 

 

*** ایجاد اشتغال ۴۰۰ نفری مرواربافی در کارگاه‌های کوچک

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر به ایجاد اشتغال ۴۰۰ نفری این صنعت دستی در کارگاه‌های کوچک اشاره کرد و افزود: مواد اولیه و همه آنچه مورد نیاز تولید این محصولات است در شهرستان موجود است و با توجه به نیاز بازار و اقبال خوبی که نسبت به این محصولات در بازارهای هدف صورت گرفته، توسعه و ترویج آن در دستور کار مدیریت شهرستان قرار دارد.

وی ایجاد اشتغال با سرمایه و آموزش اندک، امکان انجام کار در خانه و فضاهای مسکونی و بازار مطمئن را از دیگر جاذبه‌های این هنر صنعت دستی در شهرستان دانست و ادامه داد: باید با تشکل‌آفرینی، برندسازی و جلب سرمایه و ارتقاء محصولات، در فکر کسب سهم صنعتگران خود در خارج از مرزها باشیم.

جلیلی با اشاره به اینکه این هنر در سال‌های اخیر درسطح شهرستان ملایر رونق یافته و ۱۰ کارگاه و مرکز تولید اشیاء و وسایل مختلف از مروار به فعالیت مشغولند، اضافه کرد: انواع سبد میوه، گل، قفسه‌ها، کاسه در اندازه‌های مختلف، جای لباس، انواع لوستر، سرویس‌های میز و صندلی، جالباسی، عروسک‌های مختلف و … از جمله صنایع دستی مرواربافی است.

 

 

 

*** ۳۰ درصد محصولات مروابافی ملایر صادر می‌شود

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: پتانسیل افزایش نیرو را تا ۱۰ روستای دیگر داریم و ۳۰ درصد محصولات مروابافی ملایر به آذربایجان صادر می‌شود و مابقی به تهران فرستاده و به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه مرواربافی عبارت است از بافت اشیاء و وسایل مختلف با استفاده از ساقه‌های تازه گیاهان یا ترکه که مروار نام دارد، خاطرنشان کرد: در مرواربافی علاوه بر ترکه‌های مروار از مواد دیگری مانند تخته سه‌لایی، انواع میخ، روغن جلا و مفتول‌های سیمی استفاده می‌شود و ابزارآلات تولید مروار شامل اره، دنده، چکش، انبردست و گاز انبر قیچی باغبانی است.

جلیلی ادامه داد: در مرحله‌ بافت، ابتدا ۴ عدد از ترکه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته و تعداد چهار یا پنج ترکه دیگر به صورت متقاطع روی آن‎ها قرار می‌گیرد تا تشکیل یک ستاره هشت پر را بدهد. آنگاه به وسیله ترکه‌های باریک‌تری مهار شده و بافنده با ترکه‌های نازک عمل بافت را به شیوه یکی از زیر، یکی از رو آغاز کرده و ترکه‌ها را به طور یکی در میان از لابلای ترکه‌هایی که قبلاً به طور متقاطع روی یکدیگر قرار گرفته عبور می‌دهد و این کار را تا تکمیل قسمت کف شیء که تولید آن موردنظر است، تعقیب می‌کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر در پایان خاطرنشان کرد: بعد از پایان‌کار بافت قسمت کف، در محلی که قرار است از آنجا به بعد لبه کار بافته شود عموماً صنعتگران به بافت حالت مارپیچی داده و کار را به شیوه قبلی ادامه می‌دهند و انتهای کار را نیز به صورت مار پیچ در آورده و سر ترکه‌هایی را که در واقع حالت تار کار را دارند، به داخل قسمت مار پیچ خم می‌کنند.

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه