کد خبر:61907
پ
آبیاری-زهکشی-صفحه-اصلی-۳۰۰x141
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

سامانه‌های نوین آبیاری در ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی کشور

حجتی: سامانه‌های نوین آبیاری امسال در سطح ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی کشور اجرا می‌شود

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، سامانه‌های نوین آبیاری امسال در سطح ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی کشور اجرا می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از سامانه برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند در کارخانه مخابراتی ITMC شیراز، گفت:از ابتدای امسال تاکنون سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشور اجرا شده و در بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی نیز در حال اجرا است که این پروژه‌ها طی ۳ تا ۴ ماه آینده با پشتیبانی دولت به بهره‌برداری خواهند رسید.

حجتی ادامه داد: در سامانه‌های نوین آبیاری، کشاورزان بر اساس تجربه خود اقدام به آبیاری مزارع خود می‌نمایند که با استفاده از سامانه برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند با توجه به وجود سنسورهای موجود در خاک، بر اساس نیاز واقعی گیاه، آب در اختیار آن قرار می‌گیرد.

 

 

***فارس پیشتاز آبیاری تحت فشار

 

 

استان فارس در چند سال گذشته در اجرای آبیاری تحت فشار در کشور پیشتاز بوده است.استان فارس در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته یکی از قطب‌های تولید ذرت به خصوص ذرت دانه‌ای در کشور بوده ولی امروز با توجه به چالش آب، کشت کلزا که آب مصرفی آن کمتر است و همچنین گلرنگ که با یک یا دو آبیاری می تواند محصول دهد، در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، به نقل از خبرگزاری سروش، دولت مصصم است طی یک پروسه ۱۰ ساله نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی کشور که مستعد اجرای سیستم های نوین آبیاری هستند اقدام نماید و سامانه‌های نوین آبیاری را در کشور تقویت کند.

اجرای سیستم های نوین آبیاری یکی از پروژه های اولویت دار کشور در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و امنیت غذائی کشور است. دولت ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سامانه نوین آبیاری مصوب کرده است

 

به گزارش خبرگزاری روستا، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت نشائی، اجرای سامانه آبیاری نوین از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی است.

انتهای پیام///

منبع
دولت
ارسال دیدگاه