کد خبر:109128
پ
بهرام شهریاری 3
عضو سابق انجمن قطعه‌سازان:

۳ پیش‌شرط قطعه‌سازان برای تامین قطعات خودروهای برقی/ کماکان برنامه منسجم و دقیقی برای خودروهای برقی ارائه نشده است

عضو سابق انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه کماکان برنامه منسجم و دقیقی از سوی مسئولان و خودروسازان برای خودروهای برقی ارائه نشده است، سه پیش‌شرط قطعه‌سازان برای تامین قطعات این خودروها را تشریح کرد.

عضو سابق انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه کماکان برنامه منسجم و دقیقی از سوی مسئولان و خودروسازان برای خودروهای برقی ارائه نشده است، سه پیش‌شرط قطعه‌سازان برای تامین قطعات این خودروها را تشریح کرد.

 

*** تولید خودروهای برقی

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، چند ماهی است که وزارت صمت به شکل جدی، تولید و عرضه خودروهای برقی را در دستور کار خود قرار داده است.

اما برای تحقق این مهم موانع و چالش‌هایی وجود دارد که می‌طلبد مسئولین ذی‌ربط توجه ویژه‌تری به رفع آنها داشته باشد.

از جمله این چالش‌ها مربوط به حوزه قطعه‌سازی و تامین قطعات مورد نیاز خودروهای برقی است.

در همین راستا، خبرنگار صنایع در سلسله گفتگوها با کارشناسان و فعالان صنعت خودرو با هدف رصد و احصاء مشکلات و چالش‌های تولید خودروهای برقی در ایران، گفتگوی اختصاصی را با یکی از اعضای سابق انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور انجام داده است که در ادامه می‌توانید ملاحظه نمایید.

 

*** تولید خودروهای برقی؛ چالش‌ها و راهکارها

 

بهرام شهریاری در ابتدای این گفتگو پیرامون مهم‌ترین چالش‌های تولید و عرضه خودروهای برقی در حوزه صنعت قطعه‌سازی، اظهار داشت:

قطعه‌سازان خودروی ایران برای تامین و ساخت هر نوع قطعه‌ای که مربوط به خودروهای برقی باشد، آماده هستند و قطعه‌سازان هر تکنولوژی که برای ساخت و تامین قطعات این خودروها نیاز باشد را فراهم خواهند کرد و از لحاظ تکنولوژی هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت.

در کل می‌توان گفت هر خودرویی با هر نوع تکنولوژی که در جهان وجود داشته باشد، چه خودروی با تکنولوژی قدیمی و چه با تکنولوژی جدید، تامین قطعات آن توسط تولیدکنندگان داخلی امکان‌پذیر است.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

برای اینکه قطعه‌سازان بتوانند، قطعات مورد نیاز خودروهای برقی را تامین کنند، چند پیش‌شرط وجود دارد.

اول اینکه تیراژ مورد نیاز اعلام شده به قطعه‌سازان باید منطقی و قابل فروش باشد، تا سرمایه‌گذاری که قرار است قطعه‌ساز برای تامین قطعات جدید می‌کند صرفه اقتصادی داشته باشد.

مسئله بعدی فراهم شدن ارتباط قطعه‌سازان داخلی با تولیدکنندگان خارجی برای تبادل تکنولوژی و انتقال فناوری‌های جدید و به‌روز به کشور است.

مسئله سوم نیز فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان برای ایجاد خط تولید قطعات خودروهای برقی است، چرا که با شرایط فعلی که قطعه‌سازان کماکان مطالبات سنگینی را از خودروسازان دارند و بسیاری از مطالبات تسویه نشده است، امکان سرمایه‌گذاری جدید برای قطعه‌سازان وجود ندارد.

لذا اگر این سه چالش رفع شود قطعه‌سازان می‌توانند با انتقال دانش تولید قطعات خودروهای برقی، نیاز کشور به این حوزه را مانند سایر قطعات قبلی تامین کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:

۵ چالش بزرگ دستیابی به تولید و عرضه انبوه خودروهای برقی در ایران/ آیا تجربه تلخ خودروهای گازسوز تکرار خواهد شد؟

تولید خودروی برقی در کشور؛ چالش‌ها و الزامات/ تولید خودروی برقی در کشور مستلزم حمایت دولت در تامین باتری خودروها است/ یارانه ۶ هزار یورویی فرانسوی‌ها برای توسعه خودروهای برقی

در آستانه ورود به یک دوره تازه در بحث حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری قرار داریم/ افتتاح ۷۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی در هفته دولت

 

 

*** ضرورت حمایت بیشتر از تولیدکننده داخلی

 

به گزارش روستا، عضو سابق انجمن قطعه‌سازان خودرو در پایان و با بیان اینکه در کشور ما امکان ساخت هر محصول و قطعه‌ای وجود دارد، بیان داشت:

کشور ما با توجه به تجربیات موفق خود در تولید محصولات مختلف با تکنولوژی‌های به‌روز و هایتک نظیر تسلیحات پیشرفته نظامی و انواع پهپادها نشان داده توانایی ساخت هر محصول با هر نوع تکنولوژی را دارد.

لذا اگر تامین بودجه و حمایت از تولیدکننده داخلی به شکل شایسته و بایسته‌ای صورت گیرد می‌توان هر نوع محصولی را در کشور تولید کرد.

متاسفانه تاکنون، اقدامات انجام شده در حوزه تولید خودروهای برقی در حد شعار و حرف بوده و صرفا اقدامات تحقیقاتی مختلفی در دانشگاه‌ها انجام شده است.

لذا تاکنون برنامه منسجم و دقیقی در حوزه خودروهای برقی که بتواند از تولید تا عرضه محصول در بازار را در نظر بگیرد، ارائه نشده است، لذا می‌طلب مسئولان اهتمام بیشتری در این خصوص داشته باشند‌.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه