کد خبر:108973
پ
فرمانی
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان مطرح کرد

سهم سیمان از کل هزینه ساخت مسکن زیر 2 درصد است/ افرادی که دنبال توقف عرضه سیمان در بورس کالا هستند به دنبال رانت، فرار مالیاتی و منافع شخصی خود هستند

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان با تاکید بر اینکه سهم سیمان از کل هزینه ساخت مسکن زیر 2 درصد است، هدف افرادی که دنبال توقف عرضه سیمان در بورس کالا هستند را رانت، فرار مالیاتی و منافع شخصی، دانست.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان با تاکید بر اینکه سهم سیمان از کل هزینه ساخت مسکن زیر 2 درصد است، هدف افرادی که دنبال توقف عرضه سیمان در بورس کالا هستند را رانت، فرار مالیاتی و منافع شخصی، دانست.

 

*** عرضه سیمان در بورس کالا

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، حدود یک سال و نیم پیش وزارت صمت در ابلاغیه‌ای همه واحدهای تولیدکننده سیمان را ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا کرد.

از همان ابتدا انجمن بتن‌سازان و انبوه‌سازان در صف مخالفان اصلی این سیاست قرار گرفتند و مخالفت خود با عرضه سیمان در بورس را با دلایلی همچون گرانی و دلال بازی، مطرح کردند.

برخلاف این انتقادات عرضه سیمان در بورس، از نیمه نخست 1400 شروع و هم اکنون نیز ادامه دارد.

اما چندی پیش وزیر راه و شهرسازی در اظهار نظری، بورس کالا را از جمله دلایل گرانی مصالح ساختمانی نظیر فولاد و سیمان ذکر کرد و تاکید داشت باید این کالاها از بورس خارج شوند.

این اظهار نظر بذرپاش موج حواشی عرضه سیمان در بورس کالا را دوباره داغ کرد و موافقان و مخالفان عرضه سیمان در بورس کالا دوباره پایشان به رسانه‌ها باز شد.

چند روز پس از گذشت این اظهار نظر و برگزاری جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور و دستور وی مبنی بر کاهش قیمت سیمان و فولاد، وزیر اقتصاد و دارایی در اظهار نظری با توقف عرضه این دو محصول از بورس کالا، مخالفت کرد.

در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، خبرنگار صنایع به جهت بررسی همه‌جانبه این موضوع و کسب نظر تولیدکنندگان صنعت سیمان به عنوان افراد خط مقدم این حوزه گفتگویی اختصاصی را با رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان انجام داده است که در ادامه می‌توانید خلاصه این گفتگوی را ملاحظه نمایید.

 

*** عرضه سیمان در بورس کالا؛ آری یا خیر؟

 

حمید فرمانی در ابتدای این گفتگو پیرامون حواشی اخیر در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا، اظهار داشت:

حذف عرضه سیمان در بورس کالا ایده‌ای بود که وزیر راه و شهرسازی بر مبنای گزارشات کارشناسی که دریافت کردند و با این تصور که خروج فولاد و سیمان از بورس کالا منجر به تثبیت قیمت و کاهش بهای تمام شده طرح نهضت ملی مسکن می‌شود، مطرح کرد.

این صحبت کارشناسی شده آقای وزیر باید در فضای کارشناسی توسط فعالان بخش سیمان پاسخ داده می‌شد که متاسفانه برخی از رسانه‌‌ها بر این موضوع دامن زند و برخی بد اخلاقی‌هایی در این خصوص صورت گرفت.

 

وی در ادامه و در خصوص اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی‌بر «گروگان گرفته شدن طرح نهضت ملی مسکن توسط صنعت سیمان»، بیان داشت:

برخی از نمایندگان محترم مجلس با بیان چنین اظهار نظراتی شان خود را رعایت نکردند.

فعالان صنعت سیمان هرگز به خود اجازه نمی‌دهند با چنین اصطلاحاتی در رسانه‌های عمومی اظهار نظر کنند و برای مثال بگویند نماینده‌ای مجلس را به گروگان گرفته است، چرا که این کار درست نیست.

لذا بحث‌های کارشناسی جایگاه خاص خود را دارند.

 

*** چه کسانی تاکید بر خروج سیمان از بورس دارند؟

 

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان با بیان اینکه در تهیه گزارشات ارسالی برای وزیر راه و شهرسازی از نظر بخش خصوصی استفاده نشده بود، ادامه داد:

برخی از مصرف‌کنندگان صنعت سیمان با توجه به فرارهای مالیاتی، عدم شفافیت و رانت‌هایی که در سال‌های گذشته داشتند میل به خرید سیمان از بورس کالا ندارند و خواهان خرید این محصول از واسطه‌ها هستند.

متاسفانه برخی از اعضای انجمن انبوه‌سازان و بتن تمایل دارند سیمان از بورس کالا عرضه نشود و این افراد به شیوه‌های سنتی بتوانند دو دفتره کار کنند.

در واقع مشوق اصلی خروج سیمان از بورس کالا عوامل زنجیره توزیع و این دو انجمن هستند.

 

*** وضعیت قیمت سیمان در سال 1402

 

فرمانی با تاکید بر اینکه قیمت سیمان در شش ماهه نخست سال جاری روند کاهشی را تجربه کرده است، تصریح کرد:

قیمت سیمان در نیمه نخست سال 1402 نسبت به بازه زمانی مشابه 1401 و 1400 کاهش پیدا کرده است، لذا برخی از انتقاداتی که انبوه‌سازان مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه قیمت هر کیسه سیمان 90 هزار تومان است انتقاد درستی نیست، چرا که هر کیسه سیمان در بورس کالا 47 هزار تومان به فروش می‌رسد و دلیلی ندارد انبوه‌سازان این محصول را با چنین قیمت‌هایی خریداری کنند!

قیمت 47 هزار تومانی سیمان در بورس کالا قیمتی نیست که تولیدکننده تعیین کرده باشد، بلکه این قیمت بر مبنای بهای تمام شده و سود تولیدکننده به صورت کارشناسی شده تعیین و مقام ناظر بورس کالا و وزارت صمت بر این قیمت نظارت می‌کنند.

لذا تمرکز تولیدکننده بر تولید میزان مورد نیاز کشور و با کیفیت بالا است.

تعیین قیمت سیمان در پلتفرم بورس کالا به صورت کارشناسی شده و بدون دخالت تولیدکننده صورت می‌گیرد.

لذا اگر خریداران سیمان نسبت به قیمت این محصول در بورس کالا انتقادی دارند باید طی جلسه‌ای در وزارت صمت یا بورس کالا با حضور تمام طرفین بررسی و پاسخ داده شود.

لذا نباید این توقع وجود داشته باشد که تولیدکننده با زیان تولید کند که بتوان گفت هزینه ساخت مسکن در کشور کاهش یافته است.

بنابراین تولیدکنندگان مسکن زمانی متوجه اهمیت صنعت سیمان می‌شوند که با چنین خواسته‌های منجر به ضرر و سپس تعطیلی واحدهای تولیدی سیمان شوند و در آن زمان به اجبار به سراغ واردات سیمان از کشورهایی نظیر پاکستان بروند.

 

*** سهم سیمان در ساخت مسکن چقدر است؟

 

وی درباره سهم سیمان از کل هزینه‌های ساخت مسکن، توضیح داد:

براساس محاسبات صورت گرفته سهم سیمان از کل هزینه‌های ساخت مسکن در کشور زیر 2 درصد است.

در واقع اگر تولیدکنندگان، سیمان را به صورت رایگان به طرح نهضت ملی مسکن تحویل دهند، قیمت واحدهای این طرح 4 الی 5 درصد تحت تاثیر قرار خواهند گرفت!

به بیان جزئی‌تر براساس گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای ساخت هر متر مربع، چهار کیسه سیمان مصرف می‌شود که برای یک واحد صد متری، چهار صد کیسه سیمان نیاز است.

هر کیسه سیمان در بورس کالا در بالاترین قیمت به مبلغ 50 هزار تومان به فروش می‌رسد که با هزینه حمل و سایر هزینه‌ها نهایت 60 الی 70 هزار تومان می‌شود.

این 70 هزار تومان ضرب در 400 کیسه مورد نیاز یک واحد 100 متری 28 میلیون تومان می‌‌شود.

براساس اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هزینه ساخت یک متر مربع از طرح ملی مسکن می‌شود 10 میلیون تومان که برای همان واحد صد متری تقریبا یک میلیارد هزینه می‌شود.

اگر تولیدکننده، سیمان را رایگان به طرح نهضت ملی مسکن تحویل بدهد نهایت این 28 میلیون تومان از هزینه ساخت هر واحد صد متری طرح مسکن کسر خواهد شد.

لذا اساسا سیمان فقط 2 درصد در بهای ساخت مسکن سهم دارد.

 

 

همچنین بخوانید:

اخبار و تحلیل‌های کارشناسی پیرامون انتخابات ایران و جهان

 

 

*** تبعات حذف عرضه سیمان از بورس کالا

 

به گزارش روستا، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان در پایان و در خصوص تبعات حذف عرضه سیمان از بورس کالا، اظهار داشت:

بنده موافق حذف عرضه سیمان از بورس کالا هستم منتهی به شرط اینکه، تمام افرادی که این پیشنهاد را مطرح کردند چه از بخش خصوصی و چه بخش دولتی، تعهد بدهند اگر سیمان از بورس کالا حذف شد، اولا قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند و دوما اینکه مسئولیت هر گونه افزایش قیمت سیمان در بازار را بپذیرند.

اگر موافقان حذف سیمان از بورس کالا این دو مطلب را تعهد می‌دهند، چه اشکالی دارد سیمان یک سال به روش گذشته عرضه شود؟بنابراین بنده به عنوان یک کارشناس صنعت سیمان تاکید می‌کنم، حذف سیمان از بورس کالا نه تنها منجر به کاهش قیمت نمی‌شود بلکه علاوه بر افزایش قیمت، زنجیره‌ای از فساد را در کشور به همراه دارد و شرکت‌های به سمت ورشکستگی خواهند رفت.

در پایان گفتنی است فعالان صنعت سیمان به دغدغه وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی حوزه مسکن احترام می‌گذاریم و قابل تقدیر است که آقای بذرپاش به دنبال کاهش قیمت مسکن هستند، اما در این موضوع، برخی از رسانه‌ها رفتارهای اخلاقی نداشتند و با سیاسی کردن این موضوع، مسیر غلطی را در پیش گرفتند.

لذا ما به عنوان انجمن تولید سیمان به وزیر راه و شهرسازی قول می‌دهیم تا هر میزان که نیاز کشور است تولید سیمان را افزایش دهیم، اما تحقق این مهم نیازمند جلسات کارشناسی بین تمامی طرفین است و یافتن راه‌حل منطقی در پلتفرم بورس کالا است.

 

صنایع – صنعت معدن تجارت – منتخبین انتخابات – روستا کشاورزی – سروش – پژواک فناوری

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه