کد خبر:108733
پ
گوشت
مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر

سهم ۲۵ درصدی عشایر در تولید گوشت/ ارائه تسهیلات به دامداران عشایری

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر کشور عنوان کرد عشایر کشور حدود ۲۸.۵ میلیون راس دام در اختیار دارند و حدود ۲۰۰ هزارتن گوشت تولید می کنند.

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر کشور عنوان کرد عشایر کشور حدود ۲۸.۵ میلیون راس دام در اختیار دارند و حدود ۲۰۰ هزارتن گوشت تولید می کنند.

 

*** سهم ۲۵ درصدی عشایر در تولید گوشت

 

به گزارش روستا، داریوش نعمت اللهی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ثبتی مبنایی، عشایر کشور دارای جمعیتی حدود ۲۵۲ هزار خانوار (بالغ بر یک میلیون و ۱۱۵ هزار نفر) هستند، گفت:

عشایر کشور حدود ۲۸.۵ میلیون راس دام در اختیار دارند و بهره‌بردار حدود ۳۵.۵ میلیون هکتار از مراتع کشور یعنی حدود ۴۲ درصد مراتع هستند.

 

وی ادامه داد:

علاوه بر این عشایر دارای ۷۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هستند و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع صنایع دستی داری و حدود ۸۰ هزار مورد صنایع دستی غیرداری و حدود ۳۳۰ هزارتن شیر تولید می کنند.

 

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر کشور اضافه کرد:

عشایر همچنین تولید بالغ بر ۴ میلیون تن محصولات زراعی و دامی را بر عهده دارند که ارزش ریالی تولیدات آنها بالغ بر ۱۳۵ هزار میلیارد تومان است.

 

وی با اشاره به اینکه عشایر کشور حدود ۲۰۰ هزار تن تولید گوشت را بر عهده داشته و به بازار عرضه می‌کنند، گفت:

سهم عشایر در تولید حدود ۲۵ درصد است که نقش موثری در تعادل بازار گوشت کشور دارند.

 

نعمت اللهی همچنین تصریح کرد: 

دام عشایر مستقیما وابسته به مرتع است و مستقیما تحت تاثیر حوادث قهری و خشکسالی قرار می گیرد و ممکن است دچار نوسان شود. همچنین نوسانات قیمت علوفه در تولیدات عشایر موثر است، اما با این حال راهبردهایی برای تامین علوفه عشایر وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه طرح زنجیره تولید گوشت قرمز دام عشایر یکی از این راهبردهای سازمان امور عشایر است، گفت:

اگر سازمان امور عشایر بتواند تمام حلقه های زنجیره تولید را به اجرا در بیاورد واسطه‌های غیرضرور حذف خواهند شد و قیمت دام عشایر به قیمت بازار نزدیک می‌شود و ارزش افزوده آن به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می رود.

 

این مقام مسئول در سازمان امور عشایر اضافه کرد:

طرح زنجیره تولید سابقه ۱۰ ساله دارد. البته از سال  ۱۳۹۱ این طرح به صورت محدود به اجرا درآمد، ولی هنوز حلقه های بازار تکمیل نشده است.

 

مدیرکل دفتر بهسازی امور تولید سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه ۴ طرح برای سازمان امور عشایر تعریف شده است، اظهار کرد:

یکی از آنها طرح زنجیره تولید گوشت قرمز دام عشایر  با رویکرد جدید بوده که علاوه بر بحث پرواربندی بحث به گزینی و مدیریت تولید مثل و آموزش را در نظر گرفته است تا در این راستا بهره وری دام را با خوراک مناسب افزایش دهند که در این راستا تسهیلاتی به دامداران عشایری برای تهیه علوفه تزریق می شود.

 

وی در پایان گفت:

سال گذشته حدود ۴۲۵ میلیارد تومان تسهیلات از تبصره ۲ بند ب ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی بین عشایر توزیع کردیم. سال جاری هم از محل مانده سال گذشته حدود ۱۷۵ میلیارد توزیع شده که در آینده هم منابعی که به صندوق اختصاص داده شده توزیع می‌شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه