کد خبر:108645
پ
62594654
روستا گزارش می‌دهد:

کدام میوه‌ها بیشترین قند را دارند؟

میوه‌هایی مانند موز، سیب و گلابی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی را به بدن ما می‌رسانند اما قند زیادی نیز در این میوه‌ها موجود است.

میوه‌هایی مانند موز، سیب و گلابی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی را به بدن ما می‌رسانند اما قند زیادی نیز در این میوه‌ها موجود است.

 

*** کدام میوه‌ها بیشترین قند را دارند؟
 

به گزارش روستا، متخصصان و کارشناسان تغذیه و سلامت همواره افراد را به مصرف مقادیر کافی از انواع میوه و سبزی ترغیب می‌کنند با این حال اگرچه میوه‌هایی مانند موز، سیب و گلابی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی را به بدن ما می‌رسانند اما قند زیادی نیز در این میوه‌ها موجود است.

 

در ادامه این مطلب به برخی از میوه‌ها که بیشترین میزان قند را دارند، اشاره خواهیم کرد:

 

انبه

یک میوه انبه حاوی حدودا ۴۶ گرم قند است. اگر می‌خواهید مراقب وزن یا میزان شکری که می‌خورید باشید، این میوه بهترین انتخاب برای شما نیست. بهتر است از چند برش این میوه لذت ببرید و بقیه را در دفعات دیگر مصرف کنید.

 

انگور

یک فنجان انگور حدود ۲۳ گرم قند دارد. اگر آنها را از وسط نصف و فریز کنید و بعد مصرف کنید، شاید با سرعت کمتری انگورها را بخورید و در نتیجه قند کمتری هم مصرف خواهید کرد.

 

گیلاس

یک فنجان گیلاس به طور متوسط ۱۸ گرم قند دارد. اغلب افراد ممکن است در هنگام خوردن این میوه کنترل خود را از دست دهند و متوجه نشوند که چه تعدادی از این میوه را خورده‌اند و همین امر موجب بالا رفتن مقدار قند خون می‌شود.

 

گلابی

یک گلابی متوسط ​​۱۷ گرم قند دارد. اگر می‌خواهید میزان قند دریافتی از این میوه را کم کنید، کل آن را نخورید و فقط چند برش از این میوه را در مقداری ماست کم‌چرب یا روی سالاد قرار دهید.

 

هندوانه

یک تکه متوسط ​​از این میوه تابستانی ۱۷ گرم قند دارد. همچنین این میوه مملو از آب است. به دلیل قند نسبتا بالای این میوه اغلب توصیه می‌شود که فقط یک یا دو برش از آن را مصرف کنید.

 

انجیر

دو عدد انجیر متوسط ​​۱۶ گرم قند دارد. اگر می‌خواهید مراقب میزان قند خود باشید، بهتر است آن ها را نصف کرده و در دفعات مختلف مصرف کنید.

 

موز

یک موز متوسط هم ​​۱۴ گرم قند دارد و این میوه نیز جزو میوه‌های شیرین و قندی محسوب می‌شود و بهتر است در صورتیکه دستور کنترل مصرف قند و مواد شیرین را دارید در مصرف آن احتیاط کنید.

همچنین در ادامه به نقل از «هلث لاین» به چند میوه که قند کمی دارند، خواهیم پرداخت:

 

آووکادو

آووکادو به طور کلی در گروه میوه‌ها قرار می‌گیرد و در هر ۱۰۰ گرم از آن، فقط ۱.۴ گرم قند وجود دارد. اگرچه آووکادوها مقدار نسبتاً زیادی چربی دارند اما اینها اسیدهای چرب غیراشباع هستند. ویتامین‌های A، E و B۶ نیز در آووکادو یافت می‌شود.

 

توت سیاه

توت سیاه در هر ۱۰۰ گرم تنها ۲.۷ گرم قند دارد و علاوه بر ویتامین‌های C و E، حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است.

 

تمشک

تمشک قند بسیار کمی دارد (۴.۸ گرم قند در هر ۱۰۰ گرم). تمشک‌ها عمدتاً از آب تشکیل شده‌اند و فیبر موجود در آنها، فرایند هضم را بهبود می‌بخشد.

 

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی‌ها در هر ۱۰۰ گرم فقط ۵.۵ گرم قند دارند.

 

پاپایا

نه تنها قند کمی (فقط ۷.۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم) در پاپایا وجود دارد، بلکه همچنین منبع فوق‌العاده ویتامین C است. ۸۰ میلی‌گرم از این ویتامین در ۱۰۰ گرم میوه یافت می‌شود. یک وعده پاپایا همچنین کلسیم، آهن و سدیم را تامین می‌کند.

 

زردآلو

می توان مقدار زیادی مواد مغذی را از زردآلو جذب کرد. همچنین مقدار زیادی پتاسیم در زردآلو وجود دارد. از طرف دیگر در ۱۰۰ گرم، این میوه تنها ۷.۷ گرم قند دارد.

 

هلو

فقط هشت گرم قند در هر ۱۰۰ گرم از این میوه وجود دارد. هلو حاوی کالری کمی بوده و آب فراوانی دارد. مصرف این میوه مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و آهن را در اختیار بدن ما قرار می‌دهد.

 

*** مصرف زیاد میوه می‌تواند عامل ابتلا به دیابت باشد؟
 

مصرف زیاد مواد قندی موجب افزایش وزن می‌شود که با بالا رفتن سطح قند خون یا پیش‌دیابت همراه است.

به طور معمول، گنجاندن میوه در رژیم غذایی نمی‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. 

با این حال مصرف بیش از حد توصیه شده از میوه‌ها به این مفهوم است که بدن میزان بیشتری از مواد قندی را دریافت کرده‌ است.

در مجموع میوه‌ها حاوی انواع بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند و بخش کلیدی از یک رژیم غذایی سالم به حساب می‌آیند.

همچنین مصرف میوه تازه به جای میوه‌های خشک و خودداری از مصرف زیاد آب‌میوه به کاهش قند دریافتی کمک می‌کند.

 

*** چگونه می‌توان از خوردن میوه حداکثر فایده را برد؟
 

گنجاندن میوه‌ها در برنامه غذایی روزانه ضروری است چراکه میوه‌ها، خوردنی‌هایی طبیعی و سرشار از ساکارز، فروکتوز و گلوکز هستند که انرژی و همچنین مواد مغذی ضروری برای ایمنی بدن را تامین می‌کنند.

میوه‌ها حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، املاح و آنزیم‌ها هستند که هر کدام فواید منحصر به فرد خود را دارند.

در همین حال به گفته متخصصان، با رعایت بعضی از شرایط و دستورالعمل‌ها می‌توان فواید مصرف انواع میوه را به حداکثر رساند.

 

در ادامه به سه توصیه مفید در زمینه مصرف میوه‌ها خواهیم پرداخت:

۱. میوه ها را به طور کامل بخورید

بیشتر میوه‌ها را می‌توانید به‌جای آب‌گیری، به‌طور کامل بخورید. وقتی آبِ میوه را می‌گیرید، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌های آنها را از بین می‌برید. آب میوه همچنین پس از مصرف به سرعت به معده می رسد که منجر به افزایش آشکار در سطح قند خون شما می شود و همچنین می‌تواند سطح اسید اوریک شما را افزایش دهد که عوارض بسیاری برای سلامتی دارد.

 

۲. بعد از غذا خوردن، میوه نخورید

اگر میوه‌ها را بلافاصله بعد از غذا مصرف می‌کنید میوه‌ها به معده شما می‌روند و با غذاهایی که از وعده غذایی قبلی در آنجا هستند، شروع به تجزیه شدن می‌کنند. در نتیجه، معده اکنون نیاز به تولید اسیدهای بیشتری دارد که در نتیجه میوه‌ها به سرعت تجزیه شده، اسیدی‌تر می‌شوند و بیشتر خواص سالم خود را از دست می‌دهند.

 

۳. قبل از خوردن میوه، مقداری آجیل بخورید

آجیل به متعادل کردن افزایش قند خون ناشی از میوه ها کمک می کند زیرا منبع چربی است. بنابراین، مصرف آجیل قبل از مصرف میوه توصیه می شود.

بر اساس نتایج تحقیقات موسسه سنجش و ارزیابی سلامتِ دانشگاه واشنگتن، در حال حاضر ۵۲۹ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی با افزایش بیش از دو برابری به حدود ۱.۳ میلیارد نفر برسد.

اکثر موارد ابتلا را دیابت نوع دو تشکیل می‌دهد؛ این نوع بیماری با چاقی و افزایش وزن مرتبط و تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

به گفته متخصصان، کنترل دیابت نیازمند تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی است. با این حال، سیگار کشیدن یکی از عوامل مهمی است که در افراد دیابتی منجر به ابتلای آنان به مشکلات سلامتی بیشتر و شدیدتری می‌شود.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه