کد خبر:108532
پ
نیکبخت
روستا گزارش می‌دهد:

مخالفان و موافقان محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی کشاورزی چه گفتند؟

جلسه بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد و موافقان و مخالفان نظر خود را ارائه کردند.

جلسه بررسی برنامه و صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد و موافقان و مخالفان نظر خود را ارائه کردند.

 

*** برسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی

 

به گزارش روستا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. بررسی صلاحیت وزیر پیشنهاد جهادکشاورزی اولین دستور کار این جلسه بود و موافقان و مخالفان محمدعلی نیکبخت به بیان مطالب خود پرداختند.

 

*** عیسی‌زاده: برنامه شما برای توسعه آبیاری نوین چیست؟

 

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه‌های محمد علی نیکبخت گفت:

ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تأثیر می‌گذارد تصمیم‌گیری می‌کنیم. آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ سوال بنده این است که برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی در برنامه شما پیش‌بینی شده است؟

قیمت خرید تضمینی گندم اکنون پایین است و برای افزایش نرخ آن و تشویق کشاورزان چه برنامه‌ای دارید؟ از سوی دیگر برنامه شما برای توسعه آبیاری نوین چیست؟ تحقیقات کشاورزی در کشور ما چهار بعدی نیست انتظار مجلس شورای اسلامی این است که دانش‌بنیان در عرصه کشاورزی وارد شود. مردم باید از محصولات با کیفیت بهره‌مند شوند.

در بحث کودهای شیمیایی که اکنون در این زمینه کمبود داریم در برنامه شما موردی گنجانده نشده است، برای خودکفایی در تولید گوشت چه برنامه‌ای دارید؟ ما اکنون از ۲۳ کشور گوشت وارد می‌کنیم.

 

*** ذاکر: نیکبخت فرزند جهاد کشاورزی است

 

در ادامه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه‌های وی گفت:

ایشان دارای ویژگی‌های خوب مدیریتی و فرزند جهاد کشاورزی است و در واقع مدیر برون‌رفت از چالش‌ها و مشکلات است، اما در برنامه‌های ایشان به چالش خرد شدن زمین‌های کشاورزی توجهی نشده است.

آیا شما می‌خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ کاشت تولیدات کشاورزی در استان‌ها متفاوت است، آیا سیاست شما مانند سیاست‌های وزرای قبل است؟ در این رابطه باید ارتقای سطح معیشت و درآمد عشایر و روستاییان و کشاورزان و همچنین تأمین زیرساخت‌های مناسب تولید و جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی مدنظر قرار می‌گرفت.

نباید با کشاورزان مبارزه کرد، زمین‌های مسطح و خدادادی مردم به برخی صاحبان کارخانه‌ها واگذار شده؛ کاشت دیم به یک فرهنگ تبدیل شده است و تقویت کاشت نهاده‌های دامی و گندم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود ندارد و در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجهیم.

40 همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده است و این موضوع متأسفانه در برنامه هفتم توسعه دیده نشده؛ شما تأکید داشتید که می‌خواهید کشاورزی را مردمی‌سازی کنید، اما متأسفانه به پرداخت مطالبات کشاورزان و همچنین مشکلات آن‌ها توجهی نشده و همچنین آبیاری قطره‌ای نیز مدنظر قرار نگرفته است.

 

*** پاک‌فطرت: باید امنیت غذایی به بهترین شکل تأمین شود

 

نماینده مردم شیراز و زرقان در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان مخالف اظهار کرد:

موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تأمین شود. سؤال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟

 

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید مدیران تحول ایجاد کنند، تصریح کرد:

آقای نیکبخت شما چه نقاط ضعفی را در وزارت جهاد کشاورزی می‌بینید و چه طور می‌خواهید آن را رفع کنید؟

 

*** حمزه شلمزاری: آقای نیکبخت شخص موفقی در پست‌های مختلف بوده است

 

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:

یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم‌ترین نقاط کشور آغاز کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است، همچنین به شهادت کارشناسان و افرادی که با وی کار کرده‌اند شخص موفقی در پست‌های مختلف بوده و از بدنه جهاد کشاورزی است.

 

وی در ادامه به برخی از ویژگی‌های محمدعلی نیکبخت اشاره کرد و گفت: احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و مبارزه با فساد به ویژه در بحث کاربری اراضی از جمله برنامه‌های وی است. همچنین اصلاح و یکپارچه‌‍سازی ساختار کشاورزی و اجرای وظایف وزارتخانه در امور روستایی و بهبود وضعیت عشایر را باید به برنامه‌های ایشان افزود.

 

*** بسطامی: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است

 

در ادامه نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:

نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار است. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.

 

وی در ادامه ضمن تشکر از دولت برای معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد:

مخالفان وی دغدغه‌مند بوده وگرنه مخالفتی با ایشان نداشتند. مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب‌پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهم‌ترین مشکل مردم تأمین کالاهای اساسی است که انشاءالله با دست توانمند و جهادگر آقای نیکبخت این دغدغه‌ مردم مرتفع می‌شود.

 

*** ویس کرمی: وزیر جهاد کشاورزی باید بتواند کشتی طوفان زده این وزارتخانه را مدیریت کند

 

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی هم در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مخالفت با انتخاب نیکبخت به عنوان وزیر،گفت:

چرا دولت محترم آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری در آخرین روزها وزرای پیشنهادی را معرفی می کند.

کسی مانند آقای مهندس نیکبخت لااقل یکسال است معاون وزیر و سال ها است که در جهاد کشاورزی مشغول به خدمت است و به راستی علل و عوامل این کندی انتخاب به کجا برمی گردد.

جناب آقای مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند یعنی دانشجوی دکتری هستند، سوالی که ذهن بنده را به خود مشغول می کند این است آیا می توان تحصیلات ایشان را برای وزارت جهاد کشاورزی متناسب ارزیابی کرد؟ آیا از میان این همه اساتید و محققان و نخبگان دانشگاهی کسی پیدا نشد که دولت محترم از میان آنان انتخاب کند.

 

*** یوسفی: توجه به تشکل‌های مردمی بخش کشاورزی در برنامه‌های نیکبخت وجود دارد

 

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت:

آقای نیکبخت فردی است که از سال 62 وارد جهاد سازندگی شده و از یک استان ولایتمدار همچون سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرده است لذا این افتخاری است که ان‌شاء الله به فرمایش مقام معظم رهبری هرگاه هر مدیریتی با الگوی جهادی پیش رفت، بهره‌وری آن برای مردم بیشتر بوده است و هرجا از این تفکر فاصله گرفتیم دچار مشکلاتی شده‌ایم.

آقای نیکبخت 35 سال در جهاد کشاورزی به عنوان کارشناس، پله به پله فعالیت خود را آغاز کرده و با سفارش این و آن ارتقاء پیدا نکرده است.

 

وی با بیان اینکه اراضی کشور در بخش کشاورزی 18 میلیون هکتار است، تأکید کرد:

تنها 8 میلیون از این 18 میلیون هکتار زیر کشت می‌رود یعنی دو میلیون کشت آبی و 6 میلیون کشت دیم داریم بنابراین این قابلیت وجود دارد که سهم بخش کشاورزی که در حال حاضر در تولید ناخالص ما کمتر از 5 درصد است را به 8 الی 10 درصد افزایش دهیم.

 

*** عسکری: نیکبخت کارشناس تمام عیار حوزه کشاورزی است

 

به گزارش روستا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم هم در موافقت با برنامه های نیکبخت گفت:

کشاورزی محور توسعه و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است؛ این بخش دارای 4 و نیم میلیون بهره بردار است و 25 درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند و با کمترین سرمایه گذاری 3 برابر صنعت بازدهی دارد و 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است، بنابراین باید کسی آن را اداره کند که تلفیقی از دانش آکادمی و اجرا داشته باشد و در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی حرفی برای گفتن داشته باشد.

خوشبختانه آقای نیکبخت کار خود را از کشاورزی شروع کرده و در واقع با مشکلات و کمبودها آشنایی دارد و کارشناس تمام عیار این حوزه است؛ ایشان فردی صالح است و از نگاه اقتصادی، سالم است و بر کار اشراف و در وزارتخانه مقبولیت دارد. ضمناً در حوزه ستادی و پایین دستی کار کرده است و طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه