کد خبر:108552
پ
2157828
مدیرعامل آبفای فارس

تنش آبی در ۴۲۰ نقطه از فارس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس عنوان کرد بیش از ۲۰ شهر و ۴۰۰ روستا در استان فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس عنوان کرد بیش از ۲۰ شهر و ۴۰۰ روستا در استان فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند.

 

*** تنش آبی در ۴۲۰ نقطه از فارس

به گزارش روستا، علی‌جان صادق‌پور با بیان اینکه ۶۷ درصد از مشترکین این شرکت بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، بیان کرد:

در سه ماه اول امسال ۴۷ میلیون مترمکعب مصرف آب داشته‌ایم که تنها ٢ درصد آن مربوط به صنعت و مابقی مربوط به مصرف شرب بوده است.

 

صادق‌پور مجدداً بیان کرد

: در سال زارعی جاری در شهرهای شمال غربی و غرب فارس از جمله نورآباد، سپیدان، مصیری، بیضاء، بخش‌هایی از شهرستان‌های اقلید و آباده و فیروزآباد و فراشبند از متوسط ٣٠ ساله هم بارش بیشتری داشته‌اند و مابقی شهرهای ما با کاهش بارندگی مواجه بودند.

 

او اضافه کرد:

در حال حاضر ٢٠ شهر و ۴۰۰ روستای فارس در آستانه تنش آبی قرار دارند که ٢٥ درصد از جمعیت تحت پوشش شرکت آبفای فارس را تشکیل می‌دهند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس خاطرنشان کرد:

در حال حاضر کمتر از ٣٠٠ روستای ما از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند که آبرسانی به ۱۴۰ م

ورد از آنها به صورت مستمر است. با پروژه‌های در دست اجرا مشکل ١١٠ روستا حل و تانکرهای آبرسانی حذف خواهد شد.

 

صادق‌پور اعلام کرد که توسط ۴۵ چاه کشاورزی و ۵۴ تانکر، آبرسانی به روستاها انجام می‌شود.

 

وی افزود:

امروز خشکسالی دیگر به عنوان یک پدیده زودگذر تلقی نمی‌شود و به نوعی جز اقلیم ایران و استان فارس شده است و راهی جز سازگاری با آن نداریم و باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که شرایط موجود را به نفع خودمان تغییر دهیم.

 

صادق‌پور اضافه کرد:

در سال زارعی جاری در بخش‌هایی از غرب فارس شاهد بارش حتی بالاتر از میانگین ٣٠ ساله بودیم و در عین در برخی نقاط استان بارش کمی ثبت شد که این تغییر اقلیم را نشان می‌دهد.

 

او با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن دو هزار و۴۰۰ روستای بالای خانوار و ١١٧ شهر در فارس به صورت مستقیم توسط آبفای فارس، تعداد مشترکین آبفای استان را یک میلیون و ۱۵۰ هزار اشتراک اعلام کرد که ۱۰ درصد آنها مشترک خانگی است.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین بیان کرد:

تاکنون ۲۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع اجرا شده، چهار تصفیه خانه آب در مدار است و یک تصفیه دیگر هک در دست اجراست که مجموعاً جمعیت بیش از سه میلیونی روستایی را تحت پوشش قرار خواهند داد.

 

به گفته صادق‌پور، حدود ۱۲۸۰ حلقه چاه، ۱۲۰ دهنه چشمه و چهار مورد آب سطحی شامل سدهای درود زن، رودبال، سلمان فارسی و چشمه ساسان منابع آبی هستند که آب از آنها استحصال و برای روستاها و شهرهای تحت پوشش استفاده می‌شود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته ۸۵ درصد از نیاز آبی فارس را منابع زیرزمینی تأمین می‌کرد، گفت:

امسال و با توجه به خشک شدن سد رودبال که تأمین کننده آب چند شهرستان فارس بود، ۸۸ درصد از منابع آبی مورد نیاز این استان از منابع زیرزمینی و ١٢ درصد از آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس همچنین با بیان اینکه حدود ٨٠٠ هزار مترمکعب مخزن ذخیره در سطح شهرها و روستاها و یک هزار و ۷۰۰ مورد تأسیس داریم، گفت:

در حوزه فاضلاب نیز ۱۱ تصفیه خانه شامل شهرهای نورآباد، اقلید، کازرون، آباده، لپویی، مرودشت، استهبان، جهرم، روستای شهر میان و روستای شهید آباد خرمبید در دست بهره برداری داریم و سه مورد هم در دست احداث داریم که جمعیت ٢٧٧ هزار نفری را شامل می‌شود.

 

صادق‌پور، متوسط سرانه مصرف آب در فارس را حدود ٢٠٠ لیتر بر اساس تولید و تعداد مشترکین ذکر کرد و گفت:

با توجه به کمبود آب، این سرانه عدد بالایی است و نیاز به رعایت مشترکین است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه