کد خبر:108438
پ
حسن کریمی سنجری روستا
کارشناس صنعت خودرو پاسخ داد

آیا اظهارات رشیدی کوچی نماینده مجلس درباره هزینه 7 میلیارد یورویی طراحی صندوق عقب 206 مبتنی‌بر واقعیت بود؟/ جای تاسف است که نماینده مجلس برای جلب رای مردم اطلاعات نادرست و غلط ارائه دهد + فیلم

کارشناس صنعت خودرو در واکنش به اظهارات رشیدی کوچی نماینده مجلس درباره هزینه ۷ میلیارد یورویی طراحی صندوق عقب 206 ضمن تاکید بر غیرواقعی بودن اطلاعات و آمار مطرح شده از سوی وی، از طرح اینگونه اظهارات توسط نماینده مجلس با هدف جلب رای مردم، اظهار تاسف کرد.

 

*** ماجرای تکراری صنعت خودرو و انتخابات مجلس

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، صنعت خودروی کشور همواره یکی از صنایعی است که مورد انتقادات بسیاری قرار داشته و دارد، اما معمولا این انتقادات در سال‌های منتهی به انتخابات مجلس با اهداف گوناگون، تشدید می‌شود.

چندی پیش جلال رشیدی کوچی به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری نسبت به هزینه 7 میلیار یورویی طراحی صندوق عقب 206 انتقاد کرد که البته این اظهار نظر اولین باری نیست که مطرح می‌شود و تقریبا 4 سال پیش در آستانه انتخابات مجلس نیز بهرام پارسایی که آن زمان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بود از هزینه 250 میلیون دلاری طراحی این خودرو خبر داده بود.

اما با توجه به این اظهار نظرهای نمایندگان مجلس در آستانه انتخابات، این سوال مطرح می‌شود که واقعا طراحی صندوق عقب 206 چقدر هزینه داشته و آمار و ارقام اعلامی از سوی رشیدی کوچی تا چه اندازه مبتنی بر واقعیت است؟

خبرنگار صنایع برای دریافت پاسخ این سوال، گفتگویی اختصاصی را با یکی از کارشناسان صنعت خودرو که تجربه قابل توجهی در صنعت خودرو دارد انجام داده که در ادامه، آمده است.

 

*** هزینه‌های طراحی 206 صندوقدار

 

حسن کریمی سنجری در ابتدای این گفتگو، پیرامون طراحی در صنعت خودرو، اظهار داشت:

طراحی خودرو یکی از فازهای پیچیده و حرفه‌ای در صنعت خودرو است.

در واقع طراحی صفر تا صد یک پلتفرم در صنعت خودرو رقمی بین یک تا یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

همچنین سرمایه‌گذاری‌های صنعت خودرو با سایر صنایع متفاوت است و ارقامی که در این صنعت مطرح می‌شود به دلیل پیچیدگی‌های صنعت خودرو، ارقامی متفاوت است.

 

وی در ادامه و در خصوص هزینه طراحی صندوق عقب 206 در دهه 80، تشریح کرد:

ارقامی که در خصوص طراحی صندوق عقب 206 مطرح می‌شود نظیر هزینه 7 میلیارد یورویی یا  250 میلیون دلاری صحیح نیست و سرمایه‌ای که در این پروژه صرف شد ۱۴۸ میلیون دلار است که ۸۳ میلیون دلار صرف راه‌اندازی و تولید محصول، ۴۰ میلیون دلار صرف شبکه طراحی و توسعه خط تولید، حدود ۸ میلیون دلار هزینه برگزاری آزمون‌های داخلی و خارجی مرتبط با محصول و حدود ۱۷ میلیون دلار صرف قالب‌سازی و توسعه زنجیره تامین شده است.

 

سنجری در ادامه با بیان اینکه هزینه‌های مذکور در پروژه ۲۰۶ صندوقدار، هزینه مناسبی در صنعت خودروی ایران بود، بیان داشت:

این محصول اولین پروژه مشترک ایران‌خودرو و پژو بود که منجر شد، برای نخستین بار یک محصول مشترک بین یک شرکت ایرانی و یک شرکت معتبر خارجی طراحی و به بازار عرضه شود.

شرکت پژو در این پروژه مجبور شد، مستندات شبکه طراحی و تامین خودروی ۲۰۶ را به طور کامل در اختیار ایران خودرو قرار دهد که این اقدام بالغ بر یکصد میلیون دلار ارزش داشت.

همچنین خودروی 206 به عنوان یک محصول جدید و ویژه برای گروه پژو در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت با سخنرانی مدیر عامل شرکت پژو رونمایی و به بازار عرضه شد.

در حال حاضر نیز این محصول در دو کشور چین و آرژانتین با لوگوی پژو تولید می‌شود.

از طرف دیگر در طراحی و فیس‌لیفت کردن خودرو اینطور نیست که فقط یک دنباله به خودرو ۲۰۶ اضافه شود بلکه باید یک پلتفرم و قالب‌های جدید، طراحی و محصول تحت تست‌ها و آزمون‌های مختلف بررسی شود که تمامی این موارد هزینه‌بر است.

لذا سرمایه‌گذاری 148 میلیون دلاری نمی‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی باشد و اعداد بیش از این مبلغ نیز قابل استناد نیست و به دلیل نوع محاسبات مالی که در قیمت تمام شده محصولات داخلی انجام می‌شود شاید تمامی این سرمایه‌گذاری به عنوان قیمت تمام شده محصول ۲۰۶ صندوقدار معرفی شود در حالی که بیشتر این سرمایه گذاری مربوط به توسعه شبکه تامین، طراحی و تولید ایران خودرو صرف شده و اگر ما استمرار بیشتری برای توسعه در شرکت ایران خودرو داشتیم می‌توانستیم مبنای توسعه محصولات دیگری نیز باشیم.

 

*** شفاف‌سازی شجاعانه یا جوسازی انتخاباتی؟

 

به گزارش روستا، کارشناس صنعت خودرو در پایان، تاکید کرد:

به نظر می‌رسد اظهار چنین آمار و ارقام‌های غلط توسط نماینده مجلس که معمولا در پایان دوره چهار ساله اتفاق می‌افتد، با نگاه به صندوق‌های رای و جلب آرای مردم باشد.

متاسفانه نقد کردن صنعت خودروی کشور خیلی شجاعت و جسارت نمی‌خواهد و امروزه تمامی لایه‌های جامعه به صنعت خودرو منتقد هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد نماینده مجلس نیاز به شجاعت بسیار زیادی برای انتقاد از صنعت خودرو و سرمایه‌گذاری‌هایی که به درستی در این صنعت صورت گرفته، ندارد و با ارائه آمارهای غلط این صنعت را نقد می‌کند که جای تاسف دارد، نماینده مجلس برای جلب آرای مردم، سرمایه‌های ملی کشور را به سخره می‌گیرد، چرا که خودروی 206 صندوقدار به عنوان یک محصول جدید و مشترک بین ایران خودرو و پژو توسط مدیرعامل شرکت پژو در نمایشگاه بزرگ شهر فرانکفورت رونمایی شد.

بنابراین تاسف برانگیز است که به دلیل جلب آراء، اظهارنظرهای نادرست و آمار و ارقام‌های بدون سند و غلط به مردم ارائه دهیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه