کد خبر:108072
پ
گردشگری
روستا گزارش می‌دهد:

رونق صنایع دستی و گردشگری توامان در جشنواره های بومی – محلی گیلان

گیلان بعنوان یکی از مقاصد گردشگری به سبب تولیدات کشاورزی بسیار، این روزها به استان جشنواره‌ها بدل شده بطوریکه استقبال دهها هزار نفری مردم و گردشگران از جشنواره بهار نارنج متولیان برگزاری را شگفت زده کرد.

گیلان بعنوان یکی از مقاصد گردشگری به سبب تولیدات کشاورزی بسیار، این روزها به استان جشنواره‌ها بدل شده بطوریکه استقبال دهها هزار نفری مردم و گردشگران از جشنواره بهار نارنج متولیان برگزاری را شگفت زده کرد.

 

*** رونق صنایع دستی و گردشگری در جشنواره های گیلان

 

به گزارش روستا، گیلان علاوه بر گردشگری استانی مولد تولیدات کشاورزی است که آئین شکرانه هر کدامشان بزمی است که عطر هر یک به وسعت ایران می‌گسترد و هر بار بهانه‌ای را برای سفر به این استان فراهم می‌آورد و این بار در ۲۱ اردیبهشت‌ماه گردشگران به لنگرود، شهر ماهی و مرکبات دعوت شدند تا جشن برداشت شکوفه‌های بهار نارنج از ۱۱ هزار و ۳۲۳ هکتار از باغات نارنج استان را در روستای کومله این شهرستان ساز کنند.

بیشترین شکوفه‌های بهار نارنج در شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان و تالش تولید می‌شود و اینک ثبت ملی جشنواره بهارنارنج با شماره ۱۰۵۸ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است و در این میان این جشنواره بهار نارنج از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های کشور با بیش از ۱۰ هزار نفر بازدید روزانه در طی سه روز اعلام شده است.

 

*** قدردانی از شهردار و فرماندار لنگرود

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از فرماندار شهرستان لنگرود، شهردار و شورای اسلامی شهر کومله برای ثبت رویداد بهارنارنج تقدیر و تشکر کرد.

 

در این پیام قدردانی ذکر شده است:

با عنایت به ثبت رویداد بهار نارنج در فهرست آثار ملی و نقش اینگونه مراسم‌ و جشنواره‌ها در ساماندهی زمان و مکان سفر و به دنبال آن رونق اقتصاد گردشگری منطقه، جشنواره بهار نارنج در سه روز از بیستم تا بیست و دوم اردیبهشت ماه سال جاری در شهر کومله برگزار شد.

این مراسم با مشارکت و تلاش فراوان شهردار و اعضاء شورای شهر کومله با بیش از ۱۰ هزار نفر بازدید کننده روزانه برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ضمن قدردانی از مردم، فرماندار و شهردار و شورای اسلامی شهر کومله و مسئولان دستگاه‌های اجرایی، ثبت و رونمایی از این اثر ملی را به مردم استان، شهرستان و منطقه تبریک گفت و بر نقش موثر این رویدادها در رونق گردشگری داخلی تاکید کرد.

برخی مورخان مانند عبدالحسین سعیدیان در کتاب “سرزمین و مردم ایران” درباره لنگرود می نویسد” لنگرود از شهرهای استان گیلان و یکی از شهرهای زیبای ایران با پلی آجری، شیب دوچشمه ای و خانه های سفالی است” رودخانه لنگرود ۲۷ متر پهنا دارد پلی آجری و شگفت انگیز با ۲ طاق برآمده برروی آن دیده می شود که بنام حاجی آقا پرد(پل) معروف است.

شاید این نام از نام حاجی آقابزرگ منجم‌باشی بر این پل نهاده شد و به ۲ دلیل این شهر را لنگرود گفته‌اند: نخست اینکه لنگرود در ابتدا لنگرگاه بود و دیگر نام رودخانه ای است که از میان شهر می گذرد و به دریا ی خزر می ریزد در گذشته کرجی ها می آمدند و درآن بارگیری می کردند.

پیشترها و شاید همیشه پل خشتی لنگرود بنام حاجی آقا پرد(پل) نمادی بارزی از جاذبه های گردشگری شهرستان لنگرود در شرق گیلان بوده و هست اما اینک نمی توان از عطر بهار نارنج و هیزم برای پخت نان تازه و محلی از جاده های کومله، ملاط و منطقه ییلاقی لیلاکوه گذشت بطوریکه نهمین جشنواره بهار نارنج گیلان در کومله و در میان سور و سات مردم محلی و هلهله گردشگران پایان یافت.

 

*** جشنواره های بومی ظرفیتی برای رونق صنایع دستی و گردشگری توامان

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در پایان آورده است:

با توجه به فروش ۱۵ میلیارد ریالی تولیدات صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات در جشنواره یاد شده، تلاش می شود تا سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بیشتری برای جشنواره‌ها در استان صورت گیرد.

ولی جهانی با بیان اینکه دومین جشنواره آلوچه با همکاری بخشداری، شهرداری و شورای شهر گوراب زرمیخ، اداره میراث‌فرهنگی و فرمانداری صومعه‌سرا روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ از ساعت ۱۵ الی ۲۰ به همراه برنامه‌های بومی و محلی در پارک ساحلی شهر گوراب زرمیخ برگزار می شود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از برگزاری این جشنواره رونق اقتصادی و حفظ مشاغل خانگی و زنجیره ارزش در حوزه اقتصاد است که موجب توسعه اشتغال‌زایی می شود.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه