کد خبر:107828
پ
سعید باستانی
سخنگوی اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس پاسخ داد

وزارت یا سازمان بازرگانی؟/ آیا تشکیل سازمان بازرگانی می‌تواند مشکلات تولید و بازار را حل کند؟ + فیلم

سخنگوی اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در دولت برای تفکیک صنعت و تجارت، پیامدهای تشکیل سازمان بازرگانی را تشریح کرد.

 

*** تفکیک صنعت و تجارت در دولت سیزدهم

 

به گزارش روستا به نقل از صنایع، دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع کار خود، تاکید بسیاری بر کاهش گستردگی فعالیت‌های وزارت صمت و جدا کردن صنعت از تجارت دارد، تا جایی که سال گذشته لایحه تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی را به مجلس تقدیم کرد اما به دلیل مخالفت نمایندگان در دستور کار مجلس قرار نگرفت.

حال بعد از گذشت چند ماه از اعلام پایان تفکیک این وزارتخانه توسط رئیس مجلس، دولت با ارسال لایحه جدیدی به مجلس خواستار تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار شده است.

سوال مهم این است که آیا این اصرار دولت سیزدهم بر تفکیک صنعت و تجارت از یکدیگر و تشکیل سازمان بازرگانی می‌تواند تاثیر مثبتی در تنظیم بازار داشته باشد یا خیر؟

خبرنگار صنایع برای دریافت پاسخ سوال مذکور گفتگویی اختصاصی را با سخنگوی اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس انجام داده است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** تشکیل سازمان بازرگانی؛ آری یا خیر؟

 

سعید باستانی در ابتدای این گفتگو پیرامون، تشکیل سازمان بازرگانی، اظهار داشت:

قبل از اینکه پیشنهاد تشکیل سازمان بازرگانی مطرح شود، پیشنهاد مشابه دیگری مبنی‌‍ بر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی مطرح شده بود که پیشنهاد مناسب‌تر و بهتری بود.

چرا که سازمان قابلیت نظارت بر حوزه سازمانی را ندارد به ویژه اگر سازمانی که تشکیل می‌شود ذیل وزارتخانه‌ای نباشد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

کشور ما اولین کشوری نیست که در حوزه تغییر ساختارهای دولتی فعالیت می‌کند و عمده کشورهای بزرگ دنیا معمولا در حوزه‌‎های مختلف وزارتخانه‌های مرتبط دارند و در حوزه صنعت و تجارت اقدام به تشکیل وزارت صنعت و تجارت کردند؛ یعنی تجارت در کنار صنعت است و مابقی حوزه‌ها جدا است.

 

*** تشکیل سازمان بازرگانی؛ چالش‌ها و پیامدها

 

به گزارش روستا، سخنگوی اسبق کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان این بخش از صحبت‌های خود، تاکید کرد:

تشکیل سازمان بازرگانی هیچ کمکی نمی‌کند و درگیری بروکراسی بسیار زیادی بین جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بین تولیدکنندگان و حوزه بازرگانی ایجاد خواهد کرد.

کشور ما معمولا در بروکراسی‌ها بسیار ضعیف عمل می‌‎کند و این قابلیت را نداریم، لذا باید به سمت تشکیلاتی که چالاک، کوچک و توانمند باشد حرک کنیم تا در کنار یکدیگر به نتیجه برسد.

بنابراین فکر می‌کنم سازمان بازرگانی نه تنها کمک چندانی نخواهد کرد، بلکه حتی مشکلاتی را برای حوزه تولید و کشاورزی به وجود خواهد آورد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه