کد خبر:105452
پ
سم
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد از ابتدای تیرماه تاکنون در سطح ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان طرح کنترل بیولوژیک آفات اجرا شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد از ابتدای تیرماه تاکنون در سطح ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات استان طرح کنترل بیولوژیک آفات اجرا شده است.

 

*** اجرای طرح کنترل بیولوژیک آفات در ۲۵۰۰ هکتار از مزارع و باغات قزوین

 

به گزارش روستا، یوسف درخشان با اعلام این خبر گفت:

در سال جاری برنامه‌ریزی لازم برای کنترل بیولوژیک در سطح ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی، ۱۵۰ هکتار مزارع پنبه و ۵۰ هکتار باغات انار استان انجام شده است.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد:

در این طرح ۲۶ کیلوگرم زنبور تریکوگراما و ۶ میلیون زنبور براکون در این مزارع و باغات رها سازی می‌شود.

 

وی یادآور شد:

اعتبار این طرح ۲۸ میلیارد ریال و به صورت مشارکتی اجرا و ۵۵ درصد هزینه طرح  بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال آن به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

 

این مسئول عنوان کرد:

یکی از بهترین روش‌های کنترل آفات، کنترل بیولوژیک خصوصا در محصولات تازه‌خوری و گلخانه‌ای است که در آن از عوامل زنده و حشرات مفید برای کنترل حشرات خسارتزا استفاده می‌شود.

 

وی افزود:

قزوین از استان‌های موفق در کنترل بیولوژیک درسطح کشور در چهار سال اخیر است که هرسال در بیش از ۹۰ درصد مزارع گوجه‌فرنگی برای کنترل آفات کرم میوه و مینوز کنترل بیولوژیک با استفاده از دو نوع زنبور تریکوگراما و براکون که به صورت مصنوعی در انسکتاریوم تولید می‌شوند استفاده می‌شود که با این روش تعداد دفعات سمپاشی مزارع حداقل ۴ نوبت کاهش و محصول بدون باقیمانده آفت کش تولید می‌شود.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد:

در این برنامه‌های مدیریت، استفاده  از آفت کش‌ها به عنوان آخرین روش و تنها در زمانی که سایر روش‌ها در کنترل موثر نباشد، مورد استفادده قرار می‌گیرد.

 

درخشان عنوان کرد:

این طرح از اول تیر ماه در استان آغاز و تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه