کد خبر:102893
پ
۹۴ee35a0-1d99-495b-9d2a-8d6d6c31d631
خبرگزاری روستا گزارش می‌دهد:

انتقاد تند معاون سازمان محیط زیست از نامه ۱۹ بندی وزارت صنعت

معاون سازمان محیط زیست، نسبت به نامه ۱۹ بندی وزارت صنعت انتقاد و تاکید کرد، مناطق چهارگانه محیط زیستی را در اختیار این وزارتخانه نمی‌گذاریم.

معاون سازمان محیط زیست، نسبت به نامه ۱۹ بندی وزارت صنعت انتقاد و تاکید کرد، مناطق چهارگانه محیط زیستی را در اختیار این وزارتخانه نمی‌گذاریم.

 

*** هیچ پرونده بلاتکلیفی در محیط‌ زیست نداریم

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مسعود تجریشی ضمن اشاره به اینکه ریشه مشکلات در حوزه محیط‌ زیست این است که مسائل زیست محیطی جزو اولویت‌های آخر در کشور است، اظهار کرد:

تمام تلاش ما طی سال‌های اخیر این بوده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به استعلامات زیست‌ محیطی پاسخ دهیم.

برای مثال میانگین مدت زمان ارزیابی زیست‌ محیطی طرح‌های بسیار بزرگ در سازمان حفاظت محیط زیست چهار ماه بوده است، به‌ گونه‌ای که در اسفند ماه سال ۹۹ و همزمان با پایان سال هیچ پروژه بلاتکلیفی در سازمان حفاظت محیط زیست وجود نداشت.

 

*** تخصیص وام برای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی

 

وی در ادامه با بیان اینکه پیش از این در سازمان حفاظت میحط زیست بیش از ۱۷۵ پروژه عمرانی، اقتصادی و… داشتیم که حدود یک سوم آن‌ها بدون ارزیابی زیست‌ محیطی به مرحله اجرا رسیده بودند، تاکید کرد:

سازمان محیط زیست موظف است که در مدت مشخصی به استعلامات زیست‌ محیطی دستگاه‌های مختلف پاسخ دهد، در غیر این صورت آن پروژه می‌تواند بدون مجوز زیست‌ محیطی آغاز شود.

به این ترتیب در حال‌ حاضر تعداد زیادی صنعت در کشور داریم که بدون مجوز محیط زیست درحال فعالیت هستند.

ما به تمامی این صنایع تاکید کرده‌ایم که با دریافت وام از صندوق ملی محیط زیست، مشکلات زیست محیطی خود را برطرف کنند و به‌ صورت قانونی به فعالیت خود ادامه دهند.

 

*** حذف قوانین و مقررات زیست محیطی، بهانه‌ وزارت صنعت است

 

وی با اشاره به اینکه نباید مشکلات حوزه کسب و کار را برگردن محیط زیست انداخت، گفت:

بهتر است که وزارت صنعت به‌ طور مشخص به ما اعلام کند که کدام یک از پروژه‌ها معطل محیط زیست مانده است.

ما باید شرایط سرزمین را در نظر بگیرم، درحال‌ حاضر وضعیت آب در کشور در شرایط خوبی نیست و ما باید در تخصیص آب به پروژه‌ها دقت لازم را داشته باشیم.

اگر محیط زیست با پروژه‌ای مخالفت کرده ممکن است به دلیل ناقص بودن و یا نداشتن ارزیابی زیست‌ محیطی باشد.

تجریشی در ادامه، اظهار کرد:

ظرفیت بارگذاری‌های صنعتی در بسیاری از نقاط کشور بیش از گنجایش آن نقاط بوده است و اکنون دیگر نمی‌توانیم هر کجا که خواستیم پتروشیمی یا پالایشگاه راه‌اندازی کنیم.

متاسفانه ما در کشور اول صنعت را راه‌اندازی می‌کنیم و بعد به‌ دنبال آب برای آن می‌رویم که در نتیجه با مشکلاتی از جمله نشست زمین و… روبه‌رو می‌شویم.

 

*** نمی‌توانیم به بهانه اقتصاد، الزامات زیست‌ محیطی را از بین ببریم

 

وی با بیان اینکه برخی از ضوابط استقرار را وزارت صنعت مشخص کرده است، گفت:

از جمله اینکه کارخانه سیمان به‌ دلیل ایجاد گرد و خاک در کنار کارخانه‌های صنایع غذایی قرار نگیرند.

متاسفانه برخی به‌ دنبال این هستند که هیچ قانون و ضوابطی برای این موضوع در کشور نباشد، در این صورت با هرج و مرج و صدها مشکل دیگر دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

ما نمی‌توانیم به بهانه اقتصاد الزامات زیست‌ محیطی را از بین ببریم.

رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند و حتی از فعل تقصیر برای تخریب محیط زیست در سخنرانی‌های اسفند ماه خود استفاده کرده‌اند.

 

*** مناطق چهارگانه محیط زیستی را در اختیار وزارت صنعت نمی‌گذاریم

 

تجریشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حال‌ حاضر وزارت صنعت به‌ دنبال آن است که برای فعالیت‌های معدنی در مناطق محیط زیستی از ما استعلام نکند، تصریح کرد:

این موضوع خطر بسیار بزرگی است، زیرا مناطق چهارگانه محیط زیستی امانت‌هایی برای نسل آینده هستند و ما نمی‌توانیم این مناطق محدود را مانند سایر نقاط سرزمین بدون نظارت و ارزیابی تخریب کنیم.

 

*** درخواست سازمان محیط زیست از صندوق ملی محیط زیست

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه ما به‌ دنبال توسعه پایدار هستیم، اظهار کرد:

در حال‌ حاضر از صندوق ملی محیط زیست خواسته‌ایم که به صنایعی که مشکلات زیست محیطی دارند، وام دهد تا این مشکلات برطرف شود، اما به‌ طور کلی هیچ دولتی زیر بار بی‌قانونی در حوزه استقرارهای زیست‌ محیطی و… نخواهد رفت.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه