کد خبر:100540
پ
پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها:

افزایش ۲۷ درصدی تأسیس دهیاری‌ها در دولت تدبیر و امید/ فعالیت ۲ هزار و ۵۷۶ نفر از بانوان به عنوان دهیار در روستاها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی تأسیس دهیاری‌ها در دولت تدبیر و امید از فعالیت ۲ هزار و ۵۷۶ نفر از بانوان به عنوان دهیار در روستاها خبر داد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اشاره به افزایش ۲۷ درصدی تأسیس دهیاری‌ها در دولت تدبیر و امید از فعالیت ۲ هزار و ۵۷۶ نفر از بانوان به عنوان دهیار در روستاها خبر داد.

 

*** افزایش ۲۷ درصدی تأسیس دهیاری‌ها در دولت تدبیر و امید

 

به گزارش خبرگزاری روستا، سعیدرضا جندقیان با اشاره به تعداد دهیاری‌ها در روستاها، اظهار داشت:

در حالی که از ابتدای تشکیل نهاد دهیار‌ی‌ها از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲، ۲۹ هزار و ۱۹۰ دهیاری در روستاهای کشور تشکیل شده بود، بر این اساس ۲۷ درصد تاسیس دهیاری‌ها در دولت تدبیر و امید افزایش یافته است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد:

در حال حاضر ۳۷ هزار و ۸۰ دهیاری در روستاهای سراسر کشور فعال است و بیش از ۹۵ درصد از روستاها از نهاد دهیاری برخوردار هستند. ۱۸ میلیون ۹۳۸ هزار و ۷۴۸ هزار روستایی تحت پوشش دهیاری ها هستند و از خدمات آن استفاده می کنند.

 

*** وجود دهیاری در بیش از ۹۵ درصد از روستاها

 

وی در ادامه  بیان داشت: بیش از ۶۲ هزار روستا در کشور وجود دارد که در ۳۹ هزار روستا از این تعداد، بیش از ۲۰ خانوار ساکن هستند و در بیش از ۹۵ درصد آن‌ها نیز دهیاری وجود دارد.

جندقیان تصریح کرد: به دنبال صدور مجوز فعالیت نهاد دهیاری با انتصاب دهیار، این نهاد توسط شورای اسلامی روستا به صورت قانونی آغاز به کار می‌کند و به جمعیت روستایی زیرپوشش، خدمات ارائه می‌دهد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود:

در صورتی که روستایی واجد شرایط جمعیتی برای تاسیس مجوز دهیاری باشد، شورای اسلامی روستا باید به نمایندگی از اهالی روستا برای این امر اعلام آمادگی کند.

 

*** فعالیت ۲ هزار و ۵۷۶ زن به عنوان دهیار در روستاها

 

جندقیان در بخش دیگری از سخنان خود، بیان داشت:

از ابتدای تاسیس نهاد دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۲ در کشور تا زمان حاضر شاهد افزایش حضور زنان در عرصه مدیریت روستایی بودیم و در در حال حاضر ۲ هزار و ۵۷۶ زن به عنوان دهیار در روستاهای کشور فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: استان های خراسان رضوی، کرمان، مازندران، سیستان و بلوچستان و گیلان به ترتیب دارای بیشترین دهیاران زن در پنجمین دوره شوراهای اسلامی هستند.

 

*** دستیابی به توسعه پایدار با مشارکت زنان

 

جندقیانبا بیان اینکه یکی از شرایط لازم برای دستیابی به توسعه پایدار، مشارکت زنان در سطح مدیریت است، افزود:

زنان با حضور در نقش‌های مدیریتی در عرصه شهر و روستا می‌توانند در توسعه متوازن و پایدار نقش بسزایی داشته باشند.
وی با اشاره به نقش زنان در حوزه‌های مختلف، بیان داشت:

در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه، شاهد هستیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره زنان ایران اسلامی توانسته‌اند با پیشرفت در عرصه تحصیل و کسب مدارج علمی و دانشگاهی، حضوری فعال و گسترده در جامعه داشته‌ باشند.

 وی خاطرنشان کرد:

این مشارکت در تمام سطوح مدیریتی (ملی، منطقه ای، ناحیه‌ای و محلی) قابل ملاحظه و چشمگیر است و نظام مقدس جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در کشور را با بهره‌گیری از ساختارهای قانونی، فرادستی و بهره‌گیری هرچه بیشتر از این ظرفیت‌های موجود در کشور فراهم کرده و بر همین اساس بستر لازم برای مشارکت و حضور بیش از پیش زنان در جامعه ایجاد شده است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در پایان، اظهار داشت:

یکی از عرصه‌های قابل تأمل برای حضور زنان در حوزه مدیریت روستا، نهاد دهیاری‌ است که با شروع به کار دهیاری‌ها بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تحقق یافت.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه