کد خبر:99176
پ
دام
مدیرکل امور عشایر ایلام اعلام کرد

عشایر ایلام نیازمند کمک فوری 

مدیرکل امور عشایر ایلام با اشاره به تلف شدن ۲۷۰ راس دام و خسارت ۲۲۶ میلیارد ریالی به عشایر ایلام جهت بازگشایی مسیرهای عشایر درخواست کمک فوری کرد.

مدیرکل امور عشایر ایلام با اشاره به تلف شدن ۲۷۰ راس دام و خسارت ۲۲۶ میلیارد ریالی به عشایر ایلام جهت بازگشایی مسیرهای عشایر درخواست کمک فوری کرد.

 

***  تلف شدن ۲۷۰ راس دام به ارزش ۶ میلیارد ریال

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل امور عشایر ایلام با اشاره این موضوع اظهار داشت:

جاری شدن سیل هفته گذشته به جایگاه‌های عشایری، محل نگهداری دام‌ها خسارت زد و باعث تلف شدن بیش از ۲۷۰ راس دام سبک شد.

تلف شدن این تعداد دام بیش از شش میلیارد ریال زیان به عشایر کوچ‌رو شهرستان‌های ملکشاهی، آبدانان، ایوان و دره‌شهر وارد کرد.

 

*** خسارت ۲۲۰ میلیارد ریالی به زیرساخت‌ها

 

علی سلیمی با بیان این‌که سیلاب اخیر نزدیک به ۲۲۰ میلیارد ریال خسارت به راه‌ها و تاسیسات اتراقگاه‌های عشایری استان وارد کرده اظهار داشت:

زیرساخت‌های راه، ابنیه، سوله‌های انبار ذخیره علوفه دامی، اراضی کشاورزی و زراعی عشایر، علوفه، چادر، محل نگهداری دام، ایل‌راه‌های عشایر کوچ‌رو استان ایلام بیشترین خسارت را از سیلاب متحمل شده‌اند.
وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه عشایری استان ایلام ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر معادل ۹۰ درصد مجموع کل راه های عشایری بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند و ۲۵ دهنه پل و ابنیه عشایری نیز تخریب شده‌اند یا خسارت جدی به آن‌ها وارد شده است.

 

*** عشایر ایلام نیازمند کمک فوری 

 

وی همچنین با ذکر این‌که تخریب راه‌های دسترسی به اتراق‌گاه‌های عشایری هم‌اکنون موجب محصور شدن عشایر دامدار در بسیاری از اتراقگاه‌های میانبند استان شده است خواستار کمک فوری برای بازگشایی راه‌های عشایری تخریب شده و کمک به نقل و انتقال احشام عشایر سیل‌زده شد.

سلیمی تصریح کرد: هم اکنون خانوارهای متعددی از عشایر استان ایلام به ویژه در شهرستان‌های آبدانان و دهلران به علت ریزش و رانش کوه یا تخریب پل‌ها محصور مانده‌اند و نیازمند کمک فوری هستند.

 

*** خدمات رسانی به عشایر ایلام با وسایل ابتدایی

 

مدیرکل امور عشایر ایلام توضیح داد: هم اکنون به علت تخریب راه‌های عشایری و ایل‌راه‌ها، دسترسی به برخی کانون‌های عشایری امکان‌پذیر نیست.

خدمات رسانی به عشایر گرفتار به سختی زیاد و با وسایل ابتدایی انجام می‌شود.

سلیمی اظهار داشت: با توجه به محدودیت تجهیزات فنی و منابع مالی این اداره امکان تسریع بیشتر در رفع خرابی‌های ایجاد شده در ایل‌راه‌ها به خصوص بهسازی پل و تاسیسات راه‌های عشایری را ندارند.

 
*** ترمیم راه‌های عشایری نیازمند تخصیص فوری اعتبار

 

وی ترمیم و بهسازی راه‌های عشایری که دچار رانش و ریزش کوه شده‌اند منوط به تامین و تخصیص فوری اعتبار دانست و تصریح کرد:

در حال حاضر مایحتاج عشایر کوچ‌رو محصور در اتراقگاه‌های فاقد جاده با استفاده از موتورسیکلت تامین می‌شود که این شیوه جوابگو جمعیت و نیاز انان نیست.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل امور عشایر ایلام در پایان درخواست کرد:

با توجه به در پیش بودن کوچ بهاره عشایر و محصور بودن تعدادی از خانوارها در مناطق میانبند ( حدفاصل مناطق ییلاقی از اتراقگاه‌های قشلاقی ) نهادهای مرتبط با مدیریت بحران استان نسبت به بازگشایی و بازسازی هرچه سریعتر راه‌های عشایری که دچار رانش و ریزش کوه و تخریب شده‌اند ، کمک و اقدام کنند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه