کد خبر:90197
پ
کبودراهنگ
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان خبر داد

ایجاد فروچاله‌ها در دشت‌ کبودراهنگ

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ایجاد فروچاله‌ها در دشت کبودراهنگ را نتیجه استفاده بیش‌ ازحد از منابع آبی دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ایجاد فروچاله‌ها در دشت کبودراهنگ را نتیجه استفاده بیش‌ ازحد از منابع آبی دانست.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، سیدعادل عربی ایجاد فروچاله‌ها در دشت‌های بحرانی استان را حاصل عملکرد ۳ دهه گذشته و استفاده بیش‌ ازحد از منابع آبی در کشاورزی و صنعت دانست و افزود:

تنها راه برون‌رفت دشت‌های بحرانی رزن- قهاوند و دشت کبودراهنگ در استان همدان همکاری مردم و دستگاه‌های مسئول با رویکرد مدیریت زیست‌بومی است.

وی با بیان اینکه علت ایجاد فروچاله‌ها استفاده بیش‌ از حد، از آب‌های زیرزمینی منطقه است، اضافه کرد: وضعیت پیش‌آمده در ایجاد فروچاله‌ای به عمق ۶۰ متر در دشت کبودراهنگ نشان‌دهنده این است که تا عمق ۶۰ متری زمین هیچ‌گونه رطوبتی در خاک دشت وجود ندارد.

عربی تصریح کرد: ریزش زمین تا عمق ۶۰ متر در کوتاه‌مدت و میان‌مدت برگشت‌پذیر نیست و احیای زمین در بلندمدت و ایجاد حالت پایدار نیاز به بیش از نیم‌قرن کار و تلاش مستمر و رها کردن طبیعت منطقه به حال خود و عدم استفاده از منابع آبی دشت‌های بحرانی استان و حتی تغذیه مصنوعی دشت دارد.

وی هشدار داد: در همه جای دشت کبودراهنگ این خطر وجود دارد که بحران انسانی ناشی از ایجاد فروچاله‌ها و فرونشست ایجاد شود.

*** فروچاله‌ها نشان‌دهنده از بین رفتن خاک هستند

عربی به از بین رفتن خاک در دشت‌های بحرانی استان اشاره کرد و گفت:

فروچاله‌ها نشان‌دهنده از بین رفتن خاک هستند و این در حالیست که ما در دشت‌های بحرانی استان با فرونشست زمین در مناطق مسکونی و صنعتی نیز مواجه هستیم که فرونشست مسأله سطحی و فروچاله پدیده نقطه‌ای است.

وی تأکید کرد: زمینی که دچار فروچاله شده از دست می‌رود و غیرقابل استفاده است و دشتی که دچار فرونشست شده به علت فشردگی خاک و عدم نفوذ آب به داخل خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد و خاکی که اجازه نفوذ آب را ندهد عملا از دست‌رفته است.

عربی پیشنهاد محیط‌ زیست برای جلوگیری از تکرار فاجعه فروچاله‌ها را تدوین و اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ضمن جلوگیری از استفاده بیش‌ازحد از منابع آبی و تعریف معیشت جایگزین برای مردم منطقه و دشت‌ها و در مجموع مدیریت زیست‌بومی منطقه عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد:

منابع آب، خاک و هوا در دشت کبودراهنگ دچار بحران شده است و باید به نحوی مدیریت کنیم که اجزای اصلی حیات به روند اصلی خود برگردند.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایسنا
ارسال دیدگاه