کد خبر:89913
پ
مراتع
سعدی نقشبندی عنوان کرد

غنی سازی ۲۴۱۶ هکتار از مراتع استان کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اعلام کرد، عملیات غنی سازی مراتع در ۲ هزار و ۴۱۶ هکتار از مراتع استان انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اعلام کرد، عملیات غنی سازی مراتع در ۲ هزار و ۴۱۶ هکتار از مراتع استان انجام می‌شود.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، سعدی نقشبندی اظهار داشت:

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده امسال عملیات بذر کاری در ۴۳۰ هکتار، بذر پاشی در یک هزار و ۸۹۰ هکتار و عملیات علوفه‌کاری در ۹۶ هکتار از مراتع استان با همکاری بهره برداران اجرایی می‌شود. 

وی اضافه کرد: عملیات غنی سازی مراتع با هدف بهره وری بیشتر، غنی شدن پوشش گیاهی، رشد گیاهان خوش خوراک و جلوگیری از فرسایش خاک انجام می‌شود.

نقشبندی با اشاره به قرق بیش از پنج هزار هکتار از مراتع استان افزود:

این مراتع در شهرستان‌های مختلف از جمله سنندج، بانه، مریوان، سروآباد، کامیاران و دیواندره قرار دارند و طرح‌های بیولوژیکی آبخیزداری در آنها اجرا می شود. 

وی تاکید کرد: ممنوعیت چرا و برداشت علوفه در این مراتع از ۱۵ فروردین تا ۱۵ آبان خواهد بود و بهره برداران نمی‌توانند در طول یکسال در این مراتع چرای دام داشته باشند. 

 

*** عملیات قرق و حفاظت از مراتع استان امسال اجرل می‌شود

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد:

قرق مراتع یکی از روش‌های مدیریتی مرتعداری و آبخیزداری در راستای حفظ و احیای مراتع است که به منظور ایجاد شرایط لازم جهت زادآوری، تکثیر گونه‌های گیاهان مرتعی و افزایش تولید علوفه مرتعی، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، کاهش سرعت آب و کنترل و بهره وری مناسب از سیلاب و افزایش پوشش گیاهی صورت می‌گیرد. 

وی اظهار داشت: امسال در راستای اجرای برنامه‌های صندوق توسعه ملی در استان عملیات قرق و حفاظت از مراتع استان با مشارکت مجریان طرح های مرتعداری در چارچوب عملیات بیولوژیک آبخیزداری اجرا می‌شود. 

نقشبندی گفت: سال گذشته عملیات حفاظت و قرق در مراتع استان در ۱۰۵ هکتار در منطقه سرتخت سارال دیواندره و ۱۰۰ هکتار در گوریجه مریوان انجام شد. 

وی با بیان اینکه مراتع یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین منابع ملی کشور محسوب می‌شود، تاکید کرد:

لازمه حفظ این منابع ارزشمند، آموزش، آگاهی‌ بخشی فرهنگ سازی در سطح اقشار جامعه، بویژه روستاییان و دامداران بعنوان بهره‌برداران مستقیم این منابع ارزشمند است. 

 با توجه به مرغوبیت خاک و شرایط آب و هوایی مراتع این استان یکی از غنی ترین مراتع کشور بوده و در مجموع یک هزار و ۸۳۰ گونه گیاهی در آن رشد می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری روستا، ۲۰ درصد از مراتع استان کردستان جزو مراتع درجه یک (متراکم) بوده و در این مراتع درجه یک سالانه بیش از ۴۵۰ کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی را مراتع درجه ۲ (نیمه متراکم) تشکیل می دهد. 

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری ایرنا
ارسال دیدگاه