کد خبر:70488
پ
خرما
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان:

آغاز برداشت خرما در سیستان و بلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که برداشت خرما از سطح ۴۵ هزار و ۱۷۰ هکتار از نخلستان‌های این استان آغاز شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که برداشت خرما از سطح ۴۵ هزار و ۱۷۰ هکتار از نخلستان‌های این استان آغاز شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «اردشیر شهرکی» در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: ۵۷ هزار و ۱۶۲ هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت خرما اختصاص دارد که ۴۵ هزار و ۱۷۰ هکتار آن بارو و بقیه غیر بارور است.

 

*** کشت و برداشت خرما در مختلف سیستان و بلوچستان

 

وی گفت: کار برداشت خرما تا پایان مهرماه در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان ادامه دارد. وی اظهار داشت: هم‌اینک برداشت ارقام محلی خرما از جمله کوتومی و نگال در سیستان و بلوچستان در حال انجام است. وی افزود: بیشتر خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به انواع ربی، مضافتی، هلیله، زاهدی، پیارم، نگال و کوتومی اختصاص دارد. 

 

وی با اشاره به کشت ۷۰ نوع خرما در سیستان و بلوچستان پیش‌بینی کرد؛ تا پایان فصل برداشت ۲۳۰ هزار و ۴۶ تن از این محصول در استان تولید و روانه بازار مصرف شود. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: خرمای تولید شده استان علاوه بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود.

 

*** اشتغال با کشت خرما

 

شهرکی گفت: بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است. وی اظهار داشت: کشت خرما در استان زمینه اشتغال افزون بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

 

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد. تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا،‌ هم‌اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

 

روستانیوز روستانیوز روستانیوز

صدای روستا صدای روستا صدای روستا
انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه