کد خبر:69249
پ
خراسان شمالی
استاندار خراسان شمالی خبر داد

ممنوعیت کشت برنج در خراسان شمالی

محمدرضا صالحی از ممنوعیت کشت برنج در خراسان شمالی به دلیل مصرف زیاد آب خبر داد.

استاندار خراسان شمالی از ممنوعیت کشت برنج در خراسان شمالی به دلیل مصرف زیاد آب خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، «محمدرضا صالحی» در نشست شورای حفاظت از منابع آب خراسان شمالی اظهار کرد: کشاورزانی که در استان اقدام به کاشت برنج کرده باشند، بدانند که در این راستا هیچ حمایتی از سوی دولت انجام نمی‌شود.

 

*** کشت برنج در خراسان شمالی

 

صالحی در ادامه ضمن بیان این نکته که سازگاری با کم‌آبی باید در مسیر تصمیمات و برنامه‌های دولت انجام شود، بر اولویت‌بندی برنامه‌های شورای حفاظت از منابع آب تاکید و در تشریح این اولویت‌ها، بیان کرد: برنامه سازگاری با کم‌آبی در دست اقدام است و قدم به قدم در راستای تدوین این برنامه حرکت خواهیم کرد.

 

وی افزود: درحال حاضر چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز آب کشاورزی در استان وجود دارد که تا سه سال آینده باید بسته شوند و در مرحله دوم باید از برداشت غیرمجاز آب در چاه‌های مجاز جلوگیری شود.

 

*** افزایش بهره‌وری در مصرف بهینه آب

 

استاندار خراسان شمالی در خصوص ممنوعیت کشت برنج در خراسان شمالی ادامه داد: در مرحله سوم باید پروانه‌های موجود تعدیل ایجاد کنیم که شامل حال کسانی خواهد شد که صرفه‌جویی نمی‌کنند.

 

صالحی تصریح کرد: بهره‌وری آب در بخش کشاورزی استان طی چند سال اخیر از ۳۷ درصد به ۴۲ درصد رسیده و تا آینده‌ای نزدیک به ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت که این افزایش بهره‌وری در مصرف بهینه آب بسیار موثر است.

 

وی بازنگری در استقرار صنایع با مصرف آب بالا و اهتمام و جدیت هر چه بیشتر آحاد مردم در صرفه‌جویی را خواستار شد و افزود: باید برای کسانی که مصرف بهینه و بهره‌وری خوب دارند پاداش درنظر گرفت.

 

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود بر احیای قنوات نیز تاکید کرد و گفت: احیای قنوات نباید به چاه‌های موجود آسیب برساند و این در حالیست که در قانون برنامه ششم توسعه نیز بر حفظ و احیای قنوات تاکید شده است.

 

وی همچنین درباره صنایع پرآب طلب بیان کرد: صنایع پر آب طلب شامل صنایعی می‌شود که مصرف بیش از ۲۵ متر مکعب در شبانه‌روز را دارند و باید روند مصرف در این صنایع تعدیل شود و در مسیر سازگاری با کم‌آبی قدم بردارند اما این بدان معنا نیست که در تمام نقاط مصرف آب کمتر شود بلکه باید در مسیر سازگاری قرار گیرد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، استاندار خراسان شمالی همچنین بر تضمین مستمر کیفیت آب شرب مصرفی مردم در شهرها و روستاهای استان تاکید و در پایان خاطرنشان کرد: حفظ سلامت مردم در اولویت دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

 

روستانیوز روستانیوز

صدای روستا صدای روستا

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه