عکاس :
پ

روستای ورکانه همدان، جلوه ای از معماری سنگی (گزارش تصویری)

روستای ورکانه به سبب معماری منحصر به فرد و سابقه ۴۰۰ ساله اش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، یکی از جاذبه‎هایی که رنگ و بوی دیگری به کشورمان داده است، روستاهایی هستند که در گوشه و کنار این سرزمین شکل گرفته و سکونتگاه امنی را برای ساکنان مناطق مختلف ایران فراهم کرده اند.

همه ی این روستاها به خوبی با ویژگی‌های منطقه شان خو گرفته اند و از الگوی خاصی در ساخت پیروی می‌کنند. هر کدامشان با در دسترس ترین مصالح موجود ساخته شده و از منابع موجود در اطرافشان نهایت استفاده را برده اند.

روستای ورکانه در همدان یکی از منحصر به فردترین روستاهای ایران می‌باشد که از سنگ، سنگ لاشه (سنگ تراشیده و چکش خورده) ، سنگ مالون (سنگ های مربع یا مستطیل)، خشت و آجر و انواع مصالح متعارف ساختمانی ساخته شده است. فراوانی سنگ در روستا، سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و کمبود آجر و خشت از دلایل استفاده از سنگ در ساخت و ساز روستا می باشند.

روستای ورکانه به سبب معماری منحصر به فرد و سابقه ۴۰۰ ساله اش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.روستایی سنگی که به هنگام تابش نور به رنگ قهوه ای سوخته در می آید و گوشه ای از اروپا را در دوره ی رنسانس به تصویر می‌کشد. شاید به همین دلیل لقب روستای سنگی یا روستای رنسانسی ایران را برای آن برگزیده اند.

*** ورکانه به معنی کنار چشمه است

در دو کیلومتری روستا اصطبلی وجود دارد که در سال‌های پیش از انقلاب به عنوان مرکزی برای پرورش اسب دربار فعالیت می‌کرده است و امروزه به عنوان یکی از دیدنی‌های روستا به شمار می‌آید.

به سبب جریان رودخانه‌های فصلی سیمین و ورکانه، جریان دائمی آب در قنات روستا و وجود چشمه سارهای متعدد، طبیعتی چشم نواز در جای جای این روستا به چشم می‌خورد.

رودخانه ‌های فصلی از یخچال‌های طبیعی در ارتفاعات سرچشمه می‌گیرند و بعد از سیراب کردن اراضی سیمین ورکانه به رودخانه فصلی ارزانفود یا دارستان می‎پیوندد.

اراضی سرسبز طبیعی در اطراف روستا و درختان باغات، چهره  ویژه ای به روستا بخشیده و مکانی پر طراوت را ایجاد کرده اند.

کوه‌های اطراف روستا و دره‌های زیبا به نام‌های یورد صفرخان، دره‌ خان، تخته سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ با مناظر زیبایشان چشم همه را به خود خیره می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری روستا، وَرکانه در گویش کردی از دو بخش وَر به معنی کنار و کانه به معنی چشمه تشکیل شده است و به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه به کار می‌رود.

از سوی دیگر برخی علت این نامگذاری را وجود معادن سنگ فراوان در پیرامون روستا بیان می‌کنند و نام ورکانه را معادل محلی که در نزدیکی معدن یا ورکان است، در نظر می‌گیرند.

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه