عکاس :
پ

روستای تنگی سر سنندج، ماسوله کردستان (گزارش تصویری)

روستای تنگی سر در دهستان گاورود و در آغوش یک کوه آرمیده و با زیبایی‎هایش دلبری می‌کند.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، در هر جا که ساکنان این کشور، سکونتگاه خود را در دامنه کوه و بر فراز آن برپا کرده اند، نشانه هایی از معماری پلکانی دیده می‌شود که در آن خانه‌ها بر دوش یک دیگر سوار می‌شوند و تا آسمان پیش می‌روند تا از زمین بیشترین استفاده را برای ساخت و ساز ببرند.

در گوشه ای از جغرافیای شهرستان سنندج، روستایی وجود دارد که با نام تنگی سر شناخته می‌شود و به دلیل ویژگی‌های طبیعی و تاریخ کهن، یکی از دوازده روستای ممتاز و هدف گردشگری در کردستان می‌باشد.

این روستا در قلب کوه‌های سر به فلک کشیده شاهو و در میان شهرستان‌های کامیاران و سنندج خودش را گنجانده و با مردمان مهربان و خونگرم از میهمانان مشتاقش، پذیرایی می‌کند.

درست است که هنوز مطالعات دقیقی درباره ی قدمت این روستا، صورت نگرفته است، اما مردمان این دیار، روستایشان را متعلق به هزاران سال قبل می‌دانند و معتقدند که شکل گیری این روستا از سکونت افراد در دل کوه‌ها آغاز شده و به اینجا رسیده است.

 

*** روستای تنگی سر ، روستایی با معماری پلکانی

 

این روستا در مسیر چشمه‌های همیشه جاری قرار دارد که به رودخانه سیروان می‌پیوندند.

بر اساس سرشماری‌ها بیش از ۲۰۰۰ نفر در قالب ۵۰۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. شغل اکثریت مردمان تنگی سر کشاورزی و کشت محصولاتی چون توت و گردو و دامداری است که به دلیل صعب العبور بودن منطقه کشاورزی کردن دردسرهای خاص خودش را دارد. برخی هم دستی در هنر دارند و با ساختن صنایع دستی امرار معاش می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری روستا، مردم در این روستا به زبان کردی سخن می‌گویند و پوشش هزار رنگ و کُردیشان حکایت از حفظ اصالتی دیرینه در میان آنها دارد.یکی از ویژگی‌های بارز در میان آنها، خون‌گرمی و مهمان نوازی است که حتی سرمای سخت زمستان در این منطقه هم حریفش نمی‌شود.

مراسم‌های سنتی همچون نوروز با شکوه هر چه تمام تر در میان مردم برگزار می‌شود و رقص محلی جزء جدانشدنی این مراسم هاست.

انتهای پیام///

منبع
روستا
ارسال دیدگاه