کد خبر:65331
پ
DSC_0436-1024×683
شهردار تبریز:

دولت باید برای برگزاری هرچه بهتر رویداد تبریز ۲۰۱۸ به میدان بیاید

شهردار تبریز معتقد است برای برگزاری هرچه بهتر رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ علاوه بر همه مردم ایران، دولت نیز باید به میدان بیاید و کمک کند.

شهردار تبریز معتقد است برای برگزاری هرچه بهتر رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ علاوه بر همه مردم ایران، دولت نیز باید به میدان بیاید و کمک کند.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، به نقل از سروش، تبریز ۲۰۱۸ عنوان یک رویداد بسیار مهم و بزرگ بین‌المللی است که در آن شهر تبریز به عنوان «شهر نمونه گردشگری جهان اسلام» معرفی شده است. مراسم افتتاحیه رسمی تبریز ۲۰۱۸ با حضور رئیس جمهور ایران و وزرای گردشگری بیش از ۳۵ کشور اسلامی، در ۵ اردیبهشت ماه امسال برگزار می‌شود.

 

به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری سروش، گفتگویی اختصاصی را با شهردار تبریز، انجام داده است.

 

تبریز 2018

 

ایرج شهین باهر، در مورد اهداف و برنامه‌ریزی رویداد «تبریز ۲۰۱۸ » اظهار داشت: در مجموعه کشورهای اسلامی، که همه ساله برگزار می‌شود‌، یک سری مسائل خاص که مربوط به کشورهای اسلامی است، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و هر سال شهری را که قابلیت مهمان‌پذیری کشورهای اسلامی را دارد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی می‌کنند‌.

 

*** دلایل انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی

 

تبریز با توجه به شاخصه‌هایی که در حوزه گردشگری دارد، مثل فضاهای تاریخی، آثار تاریخی چهار هزار ساله که ثبت جهانی شده‌اند، بازار بزرگ تبریز که بزرگترین بازار سرپوشیده خشتی جهان است و مساحت بیش از یک کیلومتر مربع دارد و از مگامال‌های امروزی که ساخته می‌شود، خیلی بزرگتر است و فضاهای گردشگری مثل کندوان و ائل گلی و بقیه فضاهای گردشگری که در تبریز است در جلسه‌ای که سه سال پیش برگزار شد، به این عنوان انتخاب شد که برای مهمانانی که به تبریز می‌آیند، می‌تواند جالب باشد.

 

تبریز شهر انتخاب شده ایران برای این رویداد است و بعد از آن تا ۵۶ سال دیگر نوبت شهر دیگری از ایران نخواهد رسید و این فرصتی برای کشور ایران و برای تبریز است که از این فرصت استفاده کنند و بتوانند مسافرانی که از کشورهای دیگر به داخل ایران می‌آیند را جذب کنند.

 

تبریز 2018

 

 

*** تاثیر رویداد تبریز ۲۰۱۸ بر صنعت گردشگری

 

شهین باهر در پاسخ به این پرسش خبرنگار سروش که رویداد تبریز ۲۰۱۸ چه قدر می‌تواند به صنعت گردشگری کشور تاثیر بگذارد، گفت:

 

این بستگی به تلاش دولت ایران و ما که متولی این امر هستیم و همچنین سازمان میراث فرهنگی دارد که ما سعی می‌کنیم در این زمینه موثر باشیم‌. ما سعی کردیم که از این رویداد استفاده کنیم و در حوزه‌های مختلف به آن بپردازیم، از نظر بحث‌های گردشگری داخل شهر که سعی می‌کنیم فضاهای گردشگری را آماده کنیم و بیش از آنچه که معمولا در شهرها اتفاق می‌افتد ساماندهی کنیم.

 

*** برگزاری کلاس‌های زبان و نحوه‌ برخورد با مسافر

 

در مورد بحث‌های فرهنگی ما باید سعی کنیم شهروندان تبریز را آموزش دهیم و  ما الان کلاس‌های آموزش شهروندی را برای بازاریان، اصناف و کسبه، رانندگان تاکسی، پلیس و افرادی که بیشتر با توریست‌ها مرتبط هستند، گذاشته‌ایم. کلاس‌های زبان و نحوه‌ی برخورد با مسافر ماه‌هاست که برگزار می‌شود و افراد مراجعه می‌کنند و دوره می‌بینند.

 

شهردار تبریز افزود‌: در بخش‌ موضوعات اجتماعی، ما از طریق رسانه‌ها سعی می‌کنیم که اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم تبریز آماده این اتفاق باشند و نحوه برخورد مردم تبریز طوری باشد که سفر گردشگران به تبریز تداوم داشته باشد، چون اعتقاد داریم که در بحث گردشگری، آنچه که مهم است نحوه‌ی برخورد اهالی آن منطقه با گردشگران است و مسافران محیطی که در آن قرار می‌گیرند، برایشان مهم است.

 

وی در مورد اینکه، برنامه شهرداری یک برنامه کوتاه مدت یک ساله نیست، گفت:

 

نگاه ما یک نگاه بلندمدت است و ما ۲۰۱۸ را یک شروع می‌دانیم و این استارت کار ما است.

 

تبریز 2018

 

 

*** رشد اقتصادی خوب تبریز

 

شهین باهر در ادامه به رشد اقتصادی تبریز اشاره کرد و گفت:

 

تبریز یک شهر اصالتا اقتصادی است و در گذشته مرکز اقتصاد شمال غرب آسیا و دروازه ورودی اروپا، تبریز بوده است و این باعث شده که تبریز در حوزه اقتصاد رشد خوبی داشته باشد و نشانه آن همان بازار تبریز است که ۷۰ سال پیش به این وسعت ساخته شده و الان هم فعال هست.

 

به علت اینکه مردم تبریز از لحاظ اقتصادی تامین بودند زیاد دوست نداشتند مهمان پذیر باشند، چرا که وقتی شما از لحاظ اقتصادی تامین هستید، دیگر انگیزه ندارید در غذاهای خصوصی با کسی شریک باشید.

 

*** وی ادامه داد: الان بحث‌های توریستی و صنعت توریسم موضوعی نیست که بخواهیم به راحتی از آن بگذریم و ما باید سهم خودمان را از این موضوع بگیریم و به نظر اقتصاددانان دنیا، ۶۰ تا ۷۰ درصد آینده اقتصاد در بخش خدمات است.

 

ایرج شهین باهر در مورد نهادهای درگیر در رویداد «تبریز ۲۰۱۸ »، به خبرنگار سروش گفت:

 

اصولاً سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی این موضوع است که باید موضوعات این چنینی را مدیریت کند ولی خوب در این وضعیت و رکودی که هست، دولت نتوانست زیاد کار کند، البته سازمان گردشگری برای ما بالای سی جلسه برگزار کرده است و شاید ۴۵ بار هم آقای مونسان به تبریز آمدند و جلسه گذاشتند ولی به هرحال ما مجبور هستیم که به عنوان شهرداری جلو بیاییم و این در حالی است که شهرداری در  این بحث نمی‌تواند به صورت جدی وارد شود.

 

تبریز 2018

 

*** دولت نتوانست در این زمینه زیاد کار کند

 

شهردار تبریز در پاسخ به این سوال که آیا صحبت شما به معنی این است که دولت در حد چیزی که توقع داشتید در این خصوص عمل نکرده است، گفت:

 

البته شاید نمی‌توانسته‌اند یا بودجه کافی برای این بحث نداشته‌اند، اما این رویداد، رویداد مهمی است و می‌تواند صنعت توریسم را راه‌اندازی کند.

 

دقیقاً این بحث بارها شده و خودشان هم بیشتر از ما در جریان کار هستند که مسافری که وارد ایران می‌شود حتماً تمام مدت را در تبریز نخواهد بود و کل کشور را گردش خواهد کرد و این موضوعی است که باید به‌طور جدی به آن نگاه کرد.

 

*** پرواز مستقیم اروپا به تبریز

 

شهین باهر ادامه داد: ما سعی کردیم در این حوزه هم کار کنیم و اقدامات آن را اکثراً خودمان انجام داده‌ایم.

 

ما در حال حاضر پرواز مستقیم اروپا را از تبریز داریم که خودمان راه‌اندازی کرده‌ایم.

 

در حال حاضر ما بحث تبلیغات برون‌مرزی را نیز داریم که خودمان انجام می‌دهیم، اقدامی ‌که شهرداری از نظر قانونی جزو وظایفش نیست و نمی‌تواند از محدوده شهری بیرون برود، اما ما این کار را انجام دادیم.

 

*** تبلیغات و اطلاع‌رسانی دو مانع اصلی برای رویداد تبریز ۲۰۱۸

 

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار سروش که چالش اصلی شما در رویداد تبریز ۲۰۱۸ چیست، گفت:

 

ما در خصوص تبلیغات و اطلاع‌رسانی که دو چالش اصلی ما در این مسیر است، تا آنجا که توانستیم خودمان اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و در نمایشگاه‌های بین‌المللی در سطح منطقه و اروپا و نمایشگاه‌های گردشگری که در اقصی نقاط برگزار می‌شود، حضور داریم.

 

شهردار تبریز همچنین در پاسخ به این سوال که انتظار شما از دولت در حوزه اطلاع‌رسانی چیست، گفت:

 

ما انتظار داریم که دولت از طریق رسانه‌ها و یک‌سری اختیاراتی که دارد به ما کمک کند. در حال حاضر ما برای معرفی تبریز در شهر خودمان نیز مشکل داریم. اصولا باید وزارت کشور با شهرداری‌های کشور هماهنگی کند که بتوانیم شهرهای کشورمان را معرفی کنیم.

 

تبریز 2018

 

 

*** ضرورت معرفی جاذبه‌های ایران

 

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم اگر شهرها و جاذبه‌های کشور به خوبی معرفی شوند، ما تا این حد مسافرت به خارج از کشور نخواهیم داشت، ضمن اینکه فصل بهار و تعطیلات هم، مسافران زیادی داریم که می‌خواهند به خارج از کشور مسافرت کنند، در حالی که این کشورها واقعا کیفیت لازم را ندارند.

 

به عنوان مثال کشوری مثل ارمنستان را مثال می‌زنم که تبریز ما هیچ چیزی از ایروان کم ندارد و حتی امکانات و ظرفیت بیشتری نیز دارد. تبریز تمیزترین شهر کشور است و شما در تبریز زباله نمی‌بینید. حتی در بهترین شهرهای اروپا نیز گدا وجود دارد، اما در تبریز گدا وجود ندارد.

 

*** مراسم آغازین و نمادین تبریز ۲۰۱۸

 

شهین باهر در خصوص مراسم آغازین و نمادین تبریز ۲۰۱۸ و مهمانان این مراسم نیز گفت:

 

ما در آغاز سال ۲۰۱۸ با حضور چند نفر از سفرای کشورهای اسلامی در اندونزی، مالزی، بوسنی و سایر کشورهای دیگر و با حضور سخنگوی وزارت امور خارجه آقای قاسمی و تعدادی از مسئولان کشوری، پیش افتتاح داشتیم ولی یک افتتاح رسمی هم پنجم اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهور در تبریز برگزار خواهد شد.

 

طبق هماهنگی‌هایی که با وزارت امور خارجه انجام شده و هفته پیش نیز در خدمت آقای ظریف بودیم، ایشان قول دادند دعوت‌ از مهمان‌ها را از طریق وزارتخانه انجام دهند.

 

وزرای گردشگری کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و سفرای آنها نیز دعوت خواهند شد و این رویداد را محدود به کشورهای اسلامی نکرده‌ایم، این مراسم با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و حضور روسای جمهوری کشورهای دیگر برگزار خواهد شد.

 

تبریز 2018

 

 

*** قول دولت برای حمایت از رویداد تبریز ۲۰۱۸

 

وی در پاسخ به این سوال که هزینه‌ها و منابع این رویداد از کجا تامین می‌شود و در حال حاضر آیا این هزینه‌ها تامین شده یا مشکلی وجود دارد، گفت:

 

ما سعی می‌کنیم که بخش اعظم هزینه‌ها را خودمان تامین کنیم و به هر حال کار را خودمان شروع کردیم. ما از این طرف یک‌سری وظایف ذاتی خودمان را برای پیاده‌رو سازی و فضا‌سازی و گل‌کاری و کارهای دیگر داریم که باید انجام دهیم. بخش بناهای تاریخی را هم که مربوط به ما نیست و مربوط به میراث فرهنگی است را نیز انجام می‌دهیم و در حال سازماندهی فضاهای لازم هستیم، البته دولت هم قول داده که ۴۰ میلیارد تومان در این زمینه کمک کند.

 

*** اقدامات شهرداری تبریز برای تامین زیرساخت‌ها

 

شهردار تبریز در خصوص زیرساخت‌ها به عنوان یکی از چالش‌های حوزه گردشگری، گفت:

 

ما یکسری اقدامات باید انجام دهیم که جزو وظایف ذاتی ما است. به هرحال می‌توانیم سرویس‌های بهداشتی سطح شهر را ساماندهی کنیم و تابلوها و علائم شهری که مربوط به شهرداری است را ساماندهی کنیم، ولی چون در این بحث تراکم بیشتر می‌شود، همیشه سعی کردیم تلاش خودمان را بیشتر کنیم.

 

البته برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام داده‌ایم و بخش‌هایی از کار اجرا شده و قسمت‌های دیگر نیز در حال اجرا است.

وی در ادامه تصریح کرد: اعتقاد دارم که ما مجبوریم اول مسافر داشته باشیم، یعنی به فکر تقاضا باشیم و بعد بتوانیم عرضه را انجام دهیم.

 

در این زمینه، سال گذشته سه الی چهار هتل جدید، مجوز گرفتند و در حال حاضر برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ به سرعت درحال انجام امور هستند، اما اتفاق بهتر زمانی خواهد افتاد که ما مسافر را در تبریز ببینیم و در واقع نیاز و تقاضا را در تبریز شاهد باشیم، زیرا سرمایه‌گذار نسبت به نیاز سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

البته ما در این زمینه مشویق‌هایی را نیز در این زمینه ارائه کرده‌ایم. به عنوان مثال الان پروانه هتل را رایگان اهدا می‌کنیم و ریالی از متقاضیان گرفته نمی‌شود و با اقداماتی که انجام داده‌ایم ۹ مجوز هتل گرفته شده و در حال ساخت است.

 

تبریز 2018

 

*** شعار تبریز ۲۰۱۸

 

به گزارش خبرگزاری روستا، به نقل از سروش، شهردار تبریز در پایان در خصوص شعار تبریز و رویداد تبریز ۲۰۱۸ نیز، گفت: شعاری که تبریز از قبل داشته «تبریز شهر زندگی» بوده که بر می‌گردد به سه یا چهار سال پیش که تبریز چندین سال متوالی به عنوان مطلوب‌ترین شهر ایران برای زندگی انتخاب شد.

این رویداد نیز شعارهای مختلفی دارد، اما شعار اصلی تبریز ۲۰۱۸ «هر شهروند یک میزبان است» می‌باشد.

تبریز 2018

 

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در پایان این گفتگو، با تمجید از عملکرد خبرگزاری سروش به عنوان یک رسانه مستقل از توجه این رسانه مردمی به مقوله گردشگری تشکر و برای این مجموعه، آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری سروش
ارسال دیدگاه