کد خبر:65257
پ
۱۳۵
مدیر کل دفتر بهداشت طیور:

معدوم‌سازی ۲۵ میلیون قطعه طیور آلوده به آنفولانزا

مدیر کل دفتر بیماری‌ها و بهداشت طیور به معدوم‌سازی ۲۵ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۸۷ قطعه طیور آلوده به آنفولانزا از اول مهر سال جاری تاکنون اشاره کرد.

مدیر کل دفتر بیماری‌ها و بهداشت طیور به معدوم‌سازی ۲۵ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۸۷ قطعه طیور آلوده به آنفولانزا از اول مهر سال جاری تاکنون اشاره کرد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، با تامین ۱۰ میلیون دز واکسن آنفولانزای پرندگان در فاز نخست در سال ۹۷ واحدهای مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر در تعدادی از استان‌های کشور واکسینه می‌شوند. مدیر کل دفتر بیماری‌ها و بهداشت طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: با توجه به فراخوانی که دادیم تعدادی از شرکت‌های تولید کننده واکسن آنفولانزای پرندگان، محصولات خود را معرفی کردند که پس از بررسی‌های علمی یک واکسن مورد تایید قرار گرفت.

 

*** واردات ۱۰ میلیون دز واکسن آنفولانزای پرندگان

 

دکتر علیرضا اکبر شاهی افزود: ما درخواست‌مان را برای واردات ۱۰ میلیون در واکسن آنفولانزای پرندگان در فاز نخست به این شرکت اعلام کرده‌ایم. وی یکی از علایق بروز آنفولانزا را ورود پرندگان وحشی مهاجر عنوان کرد و اظهار داشت: ۳۲۰ پنجره و سایت ورود ویروس این بیماری در کشور داریم که قرار است با همکاری سازمان محیط زیست اطلاعات مربوط به ورود و خروج این پرندگان را استخراج کنیم.

 

اکبر شاهی با بیان این که شناسایی واحدهای صنعتی طیور در شعاع ۵۰ کیلومتری سایت‌های ورود پرندگان وحشی مهاجر در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: تا پایان فروردین ۹۷ تمام این واحدها شناسایی و از هر گونه تغییر کاربری و یا ایجاد واحدهای جدید در واحدهای مستقر در این مناطق خطر جلوگیری خواهیم کرد. وی با اشاره به معدوم‌سازی ۲۵ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۸۷ قطعه طیور از اول مهر سال جاری تاکنون، گفت: ۲۵ میلیون و ۹۶ هزار قطعه طیور در ۴۵۲ واحد صنعتی، ۴۰ هزار قطعه طیور در ۱۱۷ کانون طیور بومی و روستایی و ۲۹۰۰ طیور در ۱۱ کانون پرندگان معدوم شده‌اند.

 

*** نحوه پرداخت خسارت ناشی از بیماری آنفولانزا

 

مدیر کل دفتر بیماری‌ها و بهداشت طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور درباره نحوه پرداخت خسارت ناشی از بیماری آنفولانزای پرندگان اعلام کرد: پرداخت غرامت پرندگان معدوم شده بر عهده صندوق بیمه کشاورزی است که تا دو ماه پیش ۳۰ درصد آن را پرداخت کرده است و پرداخت غرامت ناشی از معدوم سازی نهاده‌ها را مانند تخم مرغ، دان و کارتن بر عهده سازمان دامپزشکی است که بخشی از آن به شکل اسناد خزانه اسلامی پرداخت و مابقی مبلغ غرامت را هم این سازمان در حال پی گیری برای پرداخت آن است.

 

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور مکلف است ۷۵ درصد قیمت روز نهاده‌های خسارت دیده را پرداخت کند. اکبر شاهی درباره اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمینه کنترل بیماری آنفولانزا اذعان داشت: این سازمان با توجه به خسارت ناشی از آنفولانزا به صنعت طیور کشور در سال گذشته، در راستای مصوبات ستاد ملی آنفولانزا، ستاد اجرایی آنفولانزا را ایجاد کرده که یکی از وظایف آن پی‌گیری اجرایی شدن ابلاغیه وزیر کشور برای کنترل این بیماری است.

 

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های این ستاد، بازنگری دستورالعمل‌های مربوط به کنترل آنفولانزا است که بخش عمده‌ای از آن در زمینه معدوم‌سازی، سالم سازی کود، ساماندهی کارگران موقت، اجرای طرح آمایش صنعت مرغداری و ساماندهی تراکم در برخی واحدها در دستور کار قرار دارد.

 

*** مشکلات واحدهای صنعتی طیور

 

مدیر کل دفتر بیماری‌ها و بهداشت طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور درباره مشکلات واحدهای صنعتی طیور گفت: در ۲۷ هزار واحدهای صنعتی پرورش طیور ما با ۲۷ هزار مدیریت متنوع روبرو هستیم هر یک از آن‌ها در زمینه پرورش، نحوه تولید، حمل و نقل و واکسیناسیون مدیریت‌های خاص خود را دارند. وی افزود: با تشکیل زنجیره‌های تولید تعداد تنوع مدیریت این واحدها کاهش و امکان کنترل بیماری آسان‌تر می‌شود.

 

اکبر شاهی بر ساماندهی کود مرغی نیز تاکید کرد و اظهار داشت: دو میلیون تن کود مرغی سالانه در کشور تولید و به صورت خام در مزارع مصرف می‌شود که می‌تواند یکی از بسترهای اصلی انتقال بیماری باشد. وی تراکم بالای برخی از مزارع پرورشی و فعالیت بازار پرندگان زنده را از دیگر مشکلات در حوزه بیماری‌های طیور عنوان و تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف در ساماندهی بازار پرندگان زنده نقش دارند و باید با سازمان دامپزشکی کشور همکاری کنند.

 

اکبر شاهی در این نشست از برگزاری نخستین کنفرانس جهانی پرندگان در ۱۳ و ۱۴ تیرماه سال ۹۷ در تهران با حضور دانشمندان و محققان و متخصصان داخلی و خارجی خبر داد. وی اپیدمی، تشخیص، پایش، مراقبت، کنترل و ریشه کنی بیماری‌های پرندگان را از محورهای این کنفرانس برشمرد.

 

به گزارش خبرگزاری روستا،‌ در این نشست همچنین از سایت کنفرانس جهانی پرندگان برای ثبت نام و ارسال مقاله‌های علمی رونمایی شد.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه