کد خبر:64232
پ
۱۵۱۹۰۳۸۳۶۷_۲_Copy1
ساعت‌شمار حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

چهارمین روز حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج / اعزام ۲۰گروه برای انتقال پیکرهای جانباختگان

بیست گروه برای انتقال پیکرهای جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای « ای تی آر » به محل حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اعزام شدند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، بیست گروه برای انتقال پیکرهای جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای «ای تی آر» به محل حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اعزام شدند. در چهارمین روز سانحه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج ۲۰ گروه چهار نفره از کهگیلویه و بویراحمد به ارتفاعات پازن پیر واقع در کوه های دنا برای جست وجو و انتقال پیکرهای جانباختگان اعزام شده‌اند.

صبح روز یکشنبه هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد و به دلیل شرایط جوی منطقه، بارش شدید باران و برودت هوا، عملیات تجسس با مشکلاتی روبرو شد و تلاش‌ها برای یافتن لاشه این هواپیما طی شبانه روز گذشته نتیجه‌ای نداشت.

در دومین روز این حادثه، تلاش نیروهای امدادی اورژانس و هلال احمر جهت جستجوی لاشه یا ردی از هواپیمای حادثه دیده ATR از ساعات اولیه صبح آغاز شد ولی هیچ اثری از لاشه هواپیمای تهران-یاسوج پیدا نشد.

این جستجوها همچنان ادامه داشت تا سومین روز حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج ، که خبری مبنی بر پیدا شدن لاشه هواپیمای ساقط شده تهران – یاسوج در یکی از مناطق برف‌گیر منطقه نقل، اعلام شد که توسط رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر تایید شد.

 

*** عملیات تجسس و انتقال پیکرهای مسافران هواپیمای تهران‌ – یاسوج

 

عملیات تجسس و انتقال پیکرهای مسافران هواپیمای تهران – یاسوج در حالی از صبح امروز آغاز شده که چهار روز از حادثه سقوط ATR۷۲ می‌گذرد و همچنان شرایط جوی مانع از انتقال پیکرها توسط بالگرد به پایین کوه شده است. محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در ساعت ۱۲:۰۳ با اعلام اینکه پیکرها با کول کردن به سمت سی سخت منتقل می‌شوند، اظهار کرد: تا این لحظه ۳۲ پیکر پیدا شده است و باید این پیکرها از طرف سی سخت یا با کوله یا به صورت کول کردن جا‌به‌جا شوند. 

وی گفت: امروز قله‌ها پوشیده از ابر و مه است و تیغه‌های کوه از سمت اصفهان کمی سخت هستند، اما از طرف سی سخت کوه هموارتر هست. امروز ۷۰ نفر نیرو جایگزین نیروهای شامگاه گذشته می‌شوند تا عملیات سرعت بهتری پیدا کند. شهرام کوسه غراوی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون عمران با عباس آخوندی، گفت: وزیر راه در جلسه کمیسیون عمران درباره دلایل سقوط هواپیما توضیحاتی ارائه داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه صبح امروز کمیسیون متبوعش با وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این جلسه صرفا به تشریح علل و عوامل سقوط هواپیمای تهران – یاسوج پرداخته شد.

 

۱۱:۳۶

*** برگزاری مراسم بزرگداشت جان‌باختگان هواپیمای تهران – یاسوج

 

شاهرخ کناری سرپرست فرمانداری بویراحمد از برگزاری مراسم بزرگداشت جان‌باختگان هواپیمای تهران – یاسوج خبر داد و گفت: مراسم بزرگداشت جان‌باختگان هواپیمای مسافربری فردا پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر در مصلی امام خمینی(ره) یاسوج برگزار می‌شود.

 

۱۱:۳۵

*** وضعیت جوی محدوده هواپیمای سقوط کرده هواپیمای تهران – یاسوج

 

احد وظیفه مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت جوی محدوده هواپیمای تهران – یاسوج گفت: هم‌اکنون شاهد بارش خفیف برف و باران در ارتفاعات دنا هستیم. جنوب منطقه بارش نداشته اما از عرض‌های شمالی‌تر بارش‌هایی گزارش شده است. وی اظهار کرد: در ساعات آینده، این منطقه درگیر باران در پایین‌دست می‌شود و به دلیل کاهش دما در بالادست شاهد برف در ارتفاعات خواهیم بود. به گفته وی در منطقه دنا از نیمه امشب تا قبل از ظهر فردا (۳ اسفندماه) فعالیت سامانه بارشی افت می‌کند.

 

۱۱:۲۷

*** تعیین علت مرگ

 

کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تعیین علت مرگ برای همه پیکرهای جانباختگان سانحه هوایی صورت می‌گیرد. امیر سرتیپ نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در ساعت ۱۱:۱۰ در مورد جزئیات انتقال پیکرها گفت: پیکرهایی که امکان انتقال آنها به صورت محمول و کوله‌ای وجود دارد توسط تکاوران ویژه امدادی در حال انتقال به سمت پایین است و تقریبا یک ساعت پیش این افراد به سمت منطقه عمومی سی سخت حرکت کردند و از آنجا این پیکرها به فرودگاه یاسوج منتقل می‌شود.

 

۱۱:۰۸

*** جمع‌آوری اجساد

 

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: تیم‌هایی که شب گذشته در منطقه بودند در حال جمع‌آوری اجساد هستند و ۴۰ نفر دیگر هم اعزام شده‌اند و به این افراد ملحق می‌شوند.

 

۱۱:۰۰

***  احتمال موکول شدن عملیات انتقال اجساد سانحه هوایی به روزهای بعد

 

سید علی وفایی مقدم مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرد: احتمال موکول شدن عملیات انتقال اجساد سانحه هوایی به روزهای بعد وجود دارد. مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: این احتمال وجود دارد که در صورت بدتر شدن وضعیت هوا انتقال اجساد سانحه هوایی به روزهای بعد هم موکول شود.

 

۱۰:۵۷

*** انتقال  پیکر ۷ نفر از جانباختگان

 

امیر شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش در ساعت ۱۰:۵۷ گفت: در تلاش هستیم که پیکر ۷ نفر از جانباختگان را از بخش سی سخت به پایین منتقل کنیم.

 

۱۰:۵۵

*** آخرین اقدامات برای جست و جو و انتقال پیکرهای جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

 

کبادی مسئول تیم اعزامی هلال احمر نیز در مورد آخرین اقدامات برای جست و جو و انتقال پیکرهای جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار کرد: از صبح امروز ۴۰ نفر از نیروهای تخصصی شامل کوهنوردان و هیمالیا نوردان و تیم‌های واکنش سریع در قالب هشت تیم به محل رفتند و در طول مسیر دو دره و دو یخچال خطرناک وجود دارد. وی افزود: تیم دیگری هم که در ارتفاعات مستقر شده بود کار جمع‌آوری پیکرها را انجام می‌دهد و قرار است انتقال پیکیرها از مسیر سی سخت توسط تیمی که بامداد امروز اعزام شده انجام شود.

 

مسئول تیم اعزامی هلال احمر ادامه داد: شرایط جوی بسیار دشوار است و شب گذشته تیم‌های عملیاتی شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتند و امیدواریم که در ادامه عملیات به نحو احسن انجام شود. وی در مورد اینکه آیا امکان انتقال ۷ پیکیر وجود دارد، گفت: شدت حادثه به حدی است که امکان اعلام دقیق تعداد پیکرها وجود ندارد. این پیکرها در شرایط خاصی داخل کاور گذاشته می‌شود و مشخص نیست که این پیکرها چه تعداد است ولی تیم ها با تمام توان از زیر برف و لاشه هواپیما این پیکرها را خارج می‌کنند.

 

۱۰:۵۰

***  ادامه عملیات جستجوی پیکر مسافران

 

اسماعیل نجار رییس سارمان مدیریت بحران کشور از انتقال پیکر جانباختگان سقوط هواپیما به یاسوج خبر داد. وی با اشاره به ادامه عملیات جستجوی پیکر مسافران حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفت: با توجه به شرایط جوی و عدم امکان پرواز بالگرد به نظر می‌رسد مسیر انتقال پیکرها از طریق یاسوج و منطقه سی سخت بهتر باشد.

 

۱۰:۲۵

*** ۸۰ امدادگر به سمت محل سقوط  هواپیما حرکت کرده‌اند

 

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر عنوان کرد که ۸۰ امدادگر به سمت محل سقوط  هواپیما حرکت کرده‌اند و  با توجه به شرایط سخت جوی مشخص نیست چه زمانی می‌توان پیکرهای مسافران هواپیمای تهران- یاسوج را به پایین منتقل کرد.

 

۱۰:۰۰

*** اجساد حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج نفر به نفر به یاسوج منتقل می‌شود

روز چهارم ، عملیات انتقال اجساد هواپیمای سانحه دیده آغاز شده و اجساد نفر به نفر به یاسوج منتقل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری روستا، هم اینک هوا در منطقه روستای بیده نزدیک ترین محل به منطقه سانحه هوایی هواپیمای مسیر تهران – یاسوج ابری است و محل سانحه هوایی پوشیده از مه است. معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان‌ گفت: اگر امکان داشته باشد نیروها کارگاهی را ایجاد کنند و اجساد به بالای قله انتقال داده شوند. تیم هایی که از استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد حضور دارند از منطقه سی سخت یاسوج اقدام به صعود کنند و اجساد را به صورت نفر به نفر به پایین و به یاسوج انتقال دهند.

۰۸:۲۰

***  روز چهارم آغاز جست‌وجوی یافتن جانباختگان سانحه هوایی پرواز تهران- یاسوج

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تیم تکاوران ارتش با حضور در کنار لاشه هواپیما در حال جست وجوی اجساد هستند که با توجه به وزش باد و بوران کار در این منطقه به سختی در حال انجام است. وفایی تصریح کرد: به علت وضعیت نامساعد هوا (پایین بودن دما، باد شدید و بوران) تاکنون امکان اعزام بالگرد به ارتفاعات دنا میسر نشده است.

۱۷:۰۰

*** جزئیات حادثه سقوط پرواز تهران- یاسوج از زبان رییس سازمان هواپیمایی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در یک نشست خبری، جزییات حادثه سقوط هواپیمای ای تی ار شرکت هواپیمایی اسمان را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری روستا، علی عابدزاده در نشست خبری با موضوع وضعیت رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای atr ۷۲-۶۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان گفت: در خصوص این حادثه، شرکت فرودگاه ها چند دقیقه بعد از آنکه، هواپیما از رادار خارج شد اطلاعیه صادر کرد و سازمان حدود یک ربع به ۱۰ روز سانحه متوجه شد که چه اتفاقی افتاده است.

در همان زمان می دانستیم که چند دقیقه است که از هواپیما  خبری نداریم. بلافاصله ستاد رسیدگی به سانحه را در سازمان هواپیمایی تشکیل دادیم. همزمان موضوع را به وزیر راه و شهرسازی اطلاع رسانی کردیم.

۱۶:۴۰

*** عکس‌های جعبه سیاه را به نیروهای هلی‌برد شده‌ داده‌ایم که آن را پیدا کنند
 

عکس‌های جعبه سیاه در اختیار نیروهای امدادی و تکاورانی که هلی برد شده‌اند قرار گرفته شده، تا بتوانند آن را پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری روستا، مدیر کل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی گفت: عکس‌های جعبه سیاه را به نیروهای امدادی و تکاورانی که هلی برد شده‌اند داده‌ایم که بتوانند آن را پیدا کنند.

محمدسعید شرفی مدیر کل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی درباره آخرین اقدامات برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده تهران – یاسوج گفت: تیم تخصصی ما منتظرند که موقعیت مناسب شود؛ البته عکس‌های جعبه سیاه را به نیروهای امدادی و تکاورانی که هلی برد شده‌اند داده‌ایم که بتوانند آن را پیدا کرده و به نماینده سازمان هواپیمایی کشوری تحویل دهند.

 
 

۱۲:۰۳

*** آخرین خبرها از سقوط پرواز تهران- یاسوج
 

امدادگران جمعیت هلال احمر و بالگرد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعتی پیش موفق به شناسایی محل دقیق سقوط هواپیمای مسافری تهران – یاسوج در ارتفاع بالای چهار هزار متر در منطقه «نوقل» یاسوج شدند. 

به گزارش خبرگزاری روستا، جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد: با شناسایی محل دقیق سقوط هواپیما، ۱۰۰ کوهنورد و امدادگر در حال حرکت به سمت محل سقوط هواپیما هستند و پیش بینی می شود تا ساعتی دیگر به محل سقوط هواپیما برسند.

مقام های امدادرسان حاضر در منطقه روز سه شنبه اعلام کردند: به دلیل شرایط جوی، انتقال اجساد از طریق بالگرد امکان پذیر نیست.

همچنین مسئولان محلی هلال احمر حاضر در منطقه نیز اعلام کردند: به دلیل پراکندگی اجساد و قطعات هواپیما، همه شعاع نقطه مورد نظر توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر به صورت دقیق جست ‌و جو می‌شود. ضمن آنکه کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان نیز برای پیدا کردن جعبه سیاه به نقطه مورد نظر اعزام خواهند شد.

۱۱:۵۷

*** توضیحات «سردار فدا» درباره وضعیت لاشه هواپیمای پیدا شده

جانشین فرمانده سپاه اصفهان: لاشه هواپیمای مسیر پروازی تهران ـ یاسوج دچار آسیب‌دیدگی شده و به صورت کامل سالم نیست.

سردار «مجتبی فدا» با اشاره به وضعیت هواپیمای مسیر پروازی تهران ـ یاسوج که دو روز پیش دچار سانحه و صبح امروز لاشه آن توسط بالگردهای نیروی هوافضای سپاه مشاهده شد، اظهار کرد: لاشه هواپیما دچار آسیب‌دیدگی شده است و به صورت کامل سالم نیست.

 وی گفت: برنامه‌ریزی جهت اعزام کوهنوداران و امدادگران برای رسیدگی به آخرین وضعیت سرنشینان هواپیما و چگونگی تخلیه محل حادثه و انتقال پیکرها انجام خواهد شد.

۱۱:۰۷

*** وضعیت پیکرها مشخص نیست

خالدی سخنگوی اورژانس در ساعت ۱۱:۰۷ درباره وضعیت پیکرهای سرنشینان این هواپیما گفت: هواپیما پیدا شده و بیشتر دم هواپیما معلوم بوده است، اما هنوز وضعیت پیکرها مشخص نیست. چون دومتر برف در منطقه وجود دارد.

۱۰:۴۴

*** انتقال اجساد حادثه هواپیمای تهران – یاسوج

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد اقداماتی که قرار است برای انتقال اجساد حادثه هواپیمایی انجام شود، گفت: در حال حاضر ۴ فروند بالگرد در منطقه داریم که به محل سقوط اعزام می‌شوند و همین طور ۱۰۰ نفر از نیروی های تخصصی برف و یخ هم در محل سقوط هواپیما حاضر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری روستا، مرتضی سلیمی همچنین گفت: ۲۱۴ نیروی دیگر هم در سطح پایین‌تر هستند و امکانات و تجهیزات مورد نیاز هم تامین شده تا کار جست و جو و انتقال اجساد انجام شود.

۱۰:۴۰

*** تشکر دبیرکل جمعیت هلال احمر از یگان پهبادی و هوا فضای سپاه

دبیرکل جمعیت هلال احمر از تلاش‌های یگان پهبادی و هوا فضای سپاه برای کمک به یافتن لاشه هواپیمای مفقود شده به‌طور ویژه تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری روستا، محمود محمدی‌نسب گفت: سازمان هوافضای سپاه به درخواست جمعیت هلال احمر از شامگاه یکشنبه با تجهیزات پهبادی خود در ۵۰ کیلومتری نقطه جغرافیایی اعلام شده، مشغول گشت زنی و تهیه تصاویر بودند که خوشبختانه در صبحگاه امروز موفق به تشخیص محل دقیق سقوط و یافتن لاشه هواپیمای سقوط کرده شدیم.

وی از تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص به‌طور ویژه تشکر و اعلام کرد کلیه نیروها و بالگردهای جمعیت هلال احمر برای انتقال اجساد بسیج شده‌اند.

۱۰:۳۵

*** کاپیتان بالگرد: اجازه انتشار اطلاعات تکمیلی را ندارم

به گزارش خبرگزاری روستا، کاپیتان بالگردی که لاشه هواپیمای تهران یاسوج را مشاهده کرده است در ساعت ۱۰:۳۵ ضمن تایید کشف لاشه هواپیما، گفت: اجازه انتشار اطلاعات تکمیلی را ندارد.

۱۰:۲۵

*** پیدا کردن لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ توسط بالگردهای سپاه

بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه، لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ را پیدا کردند.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه، نیز با اشاره به پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران – یاسوج در ارتفاعات دنا اعلام کرد: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه، در حین جست‌وجو لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

۱۰:۱۵

*** بر اساس اعلام امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر، لاشه هواپیمای‌ تهران-یاسوج‌ پیدا شد.

۹:۳۰

*** صعود کوهنوردان به ارتفاع ۴۰۰۰متری در سومین روز جستجوی هواپیما

عملیات تجسس امدادگران به صورت زمینی و هوایی با حضور تیم‌های تخصصی در چند منطقه ادامه دارد. کوهنوردان امروز به ارتفاع ۴۰۰۰ متری ارتفاعات دنا صعود می‌کنند. معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر که در سمیرم حضور دارد، با اعلام آغاز عملیات جستجو گفت: روز سوم عملیات است و عملیات جستجو توسط  امدادگران به محض مساعد شدن شرایط جوی در ارتفاعات دنا با حضور ۸۰ تیم عملیاتی تجسس برای یافتن لاشه هواپیما آغاز شده است. وی گفت: چهار فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در ارتفاعات خواهند بود تا از وضعیت هواپیما و محل سقوط هواپیما آن اطلاعاتی به دست بیاریم.

*** تجسس توسط اورژانس کشور در منطقه سمیرم

اورژانس کشور نیز در منطقه سمیرم در دو قسمت تجسس را ادامه می‌دهد، اولی پرواز بالگردهای سازمان اورژانس بر فراز رشته کوههای دنا و دومی خودروی آفرود اورژانس کشور در دشت سمیرم.

به گزارش خبرگزاری روستا، محمدی؛ مدیرعامل  هلال احمر استان مرکزی، از اعزام دو تیم تخصصی جست‌وجو و نجاتِ کوهستان از هلال‌احمر استان مرکزی به منطقه دنا خبر داد و گفت: دو تیم تخصصی متشکل از ۱۱ نفر با تجهیزات کامل به منطقه حادثه اعزام خواهند شد تا در خصوص جست‌وجوی بقایای هواپیما با دیگر گروه‌های امدادی همکاری کنند.

*** تایید تماس یکی از مسافران ۱۰ دقیقه قبل از ناپدید شدن هواپیمای تهران – یاسوج

وزیر ارتباطات، تماس یکی از مسافران ۱۰ دقیقه قبل از ناپدید شدن هواپیمای تهران – یاسوج را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری روستا، تجسس امدادگران در حالی ادامه دارد که آذری جهرمی وزیر ارتباطات در اینستاگرامش نوشت: درخصوص اخباری که در مورد وجود گوشی روشن یکی از مسافرین طرح شد و نیز اخبار دیگری که روز گذشته در خصوص تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافرین و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض می‌کنم. مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافرین پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه ۳۰  ثانیه‌ای و ۷۲ ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف‌آباد به مدت ۳۱ ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن ۹:۳۴ دقیقه صبح بوده است.

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه