کد خبر:64061
پ
photo_2017-02-28_00-38-56

سفالگری و سرامیک‌سازی از صنایع دستی ایران

ظروف سرامیکی با تنوع و کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شود. در چند سال گذشته، استهبان فارس به‌عنوان منطقه ویژه تولید سفال سرامیک‌سازی انتخاب شد.

ظروف سرامیکی با تنوع و کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شود. در چند سال گذشته، استهبان فارس به‌عنوان منطقه ویژه تولید سفال سرامیک‌سازی انتخاب شد و سفال سرامیک استهبان به عنوان بخشی از میراث معنوی استان فارس در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا و عشایر ایران، به گفته کهنسالان واستادان این هنر تاریخی‌، در اواخر عصر قاجار و اوایل دوره پهلوی هم سرامیک‌سازی در نطنز رونق بسیاری داشته و حتی بسیاری از زندگی ساکنین از این طریق می‌گذشت. مطالب نوشته شده در کتاب اعظم‌الوزرا طالقانی‌، حاکم نطنز، تحت عنوان صنایع نطنز خود دلیلی بر صحت گفته‌های اهالی این شهر است. سرامیک‌سازی به فرایند ساخت سرامیک گفته می‌شود.

 

*** سرامیک‌سازی به سوی‏ میناکاری روی سفال کشیده شد

 

در سال‌های اخیر کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک دیوار و کف زیادی در ایران ایجاد شده‌اند و تحول بزرگی در این صنعت به وجود آمده‌است و همچنین در مورد تولید وسایل بهداشتی و ظروف چینی و کارخانه مقره‌سازی که در ایران فعال می‌باشند و توانسته‌اند ظرف سی سال اخیر تولید کاشی و سرامیک را از تولید کم و سنتی و نیمه صنعتی به حدود ۷۰ میلیون متر مربع برسانند. نمونه‌های کاشی که در کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده و مربوط به ۱۴۰۰۰ سال پیش است، قدمت سفالگری و سرامیک‌سازی در ایران را به ۱۲۰۰۰ سال ق.م. می‌رساند.

 

در دوران(مینگ‏ها) سرامیک‏‌سازی به سوی‏ میناکاری روی سفال کشیده شد و تجارب‏ ارزشمندی از نحوهء لعاب‏سازی، ساخت‏ کوره‏‌های فرعی‏ سفال‏‌های دو پخته‏ بدست‏ آمد. امپراتور هونگ‏وو دستور داد مصالح‏ ساختمانی «برج چینی» معروف در نانکن را که‏ ۱۹ متر ارتفاع داشت با آجرهای لعابی بسازند که‏ این امر خود یکی از عوامل ترقی و گسترش‏ سفالگری در دوران (مینگ) بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری روستا،‌ سه سال قبل رقم صادرات ما در حدود ۹۲ میلیون متر مربع بوده است که در طی ســال‌های بعد به ۱۲۵ میلیون متر مربع رسیده است. البته این عدد فقط برای ایجاد اشتغال خوب است و متاسفانه ما صادرات واقعی نداریم. امارهای موجود نشان می‌دهد، صنعت کاشی و ســرامیک اشــتغال بیش از ۳۸۰ هزار نفر را به‌شــکل مستقیم و غیرمستقیم فراهم ساخته است.

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه