کد خبر:61748
پ
bdadf4f1-762c-4afb-9f0f-769a4ad11db0
معاون صنایع‌دستی کشور:

ثبت نخستین روستای صنایع دستی جهانی

نامزدهای مختلفی از کشور به‌عنوان روستا و شهر جهانی صنایع دستی معرفی شدند که از این میان، سفال کلپورگان برای ثبت در فهرست جهانی انتخاب شد.

نامزدهای مختلفی از کشور به‌عنوان روستا و شهر جهانی صنایع دستی معرفی شدند که از این میان، سفال کلپورگان برای ثبت در فهرست جهانی انتخاب شد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، “بهمن نامورمطلق” معاون صنایع‌ دستی کشور در مراسم اختتامیه دومین جشنواره فجر صنایع دستی که در خانه هنرمندان برگزار شد گفت: جشنواره صنایع دستی با ایده آلِ ما فاصله دارد اما گام‌ها در حال برداشتن است. هنرهای اصیل این مملکت آخرین جشنواره را به خود اختصاص داده است. این جشنواره یک سرمایه معنوی است که در اختیار تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی بود و ما آن را نداشتیم و جشنواره صنایع دستی یکی از دستاوردهای دولت یازدهم است.

 

*** جشنواره صنایع دستی

 

بهمن نامور مطلق ادامه داد: ما نیز می‌خواهیم از سهمی که انقلاب برای ما گذاشته است بهره ببریم. این جشنواره به ما فرصت می‌دهد تا سلیقه‌شناسی کنیم، موقعیت و فرصت تازه برای الگو‌سازی است. زمانی که از کاری تقدیر می‌کنیم و برجسته می‌شود به معنای آن است که آن کار الگوی خوبی است. او با بیان این که جشنواره‌های فجر معدل کار یک ساله هنر هستند و یک رشته را در معرض نمایش و نقد می‌گذارند، افزود: ما در این جشنواره شاهد هم‌نشینی سنت و معاصر، اصالت و خلاقیت هستیم.

 

هنر آمده که تکرار را بزداید و ملالت را از زندگی ما خارج کند و از این بابت قدردان هنرمندان باشیم. نامور هم‌چنین به گزارش یک ساله معاونت صنایع دستی اشاره کرد و گفت: ما در عرصه جهانی رتبه نخست شهرهای جهانی را از آن خود کردیم.

 

*** بیش از ١٢٠٠ میلیارد تومان برای فرش و صنایع دستی بودجه گرفتیم

 

نخستین روستای صنایع دستی جهانی را ثبت کردیم. صادرات ما رشد بی وقفه داشته است و در ٩ ماه گذشته شاهد رشد ٧٠ درصدی صادرات بودیم و برای ۴٠ هزار نَفَر با سرمایه‌های خودمان اشتغال‌زایی کنیم و این بالاتر از انتظاراتی بود که برنامه و بودجه از ما خواسته بود. نامور مطلق بیان کرد: بیش از ١٢٠٠ میلیارد تومان برای فرش و صنایع‌دستی بودجه گرفتیم هم‌چنین شاهد رشد بازرگانی داخلی حداقل ٣۴ درصد نسبت به سال قبل هستیم گرچه با توجه به رکود جامعه این آمار ایده آلِ ما نیست.

 

در حال حاضر ما بزرگ‌ترین سایت خاورمیانه را داریم. راه‌اندازی خانه‌های دانش‌بنیان و راه‌اندازی گالری‌های ملی صنایع دستی از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است. با سالروز دهه فجر نمایشگاه موزه‌ای صنایع دست‌ساز هم در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح می‌شود. نامور اعلام کرد: با نهایی و اجرایی شدن طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی وارد عصر تازه‌ای از این حوزه می‌شویم.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، کلپورگان نام روستایی در جنوب شرقی بلوچستان و نزدیکی مرز پاکستان است. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان و در ۳۹۰ کیلومتری جنوب زاهدان قرار دارد. از این‌رو سفالی که هنر دست زنان این منطقه است را سفال کلپورگان می‌دانند.

 

انتهای پیام///

منبع
مهر
ارسال دیدگاه