کد خبر:62005
پ
index

محتوای شام و ارتباط آن با سلامتی

متخصص طب ایرانی: محتوای شام و ارتباط آن با سلامتی امر مهمی است که باید به آن اشاره کرد.

متخصص طب ایرانی: محتوای شام و ارتباط آن با سلامتی امر مهمی است که باید به آن اشاره کرد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،“محمد انصاری‌ پور” در خصوص محتوای شام اشاره کرد: اگر ترشح انسولین به‌واسطه صرف دیرهنگام “وعده غذایی شام” نزدیک به زمان خواب شبانه باشد، باعث کاهش ترشح هورمون رشد شده و در درازمدت تبعات کاهش هورمون رشد را خواهیم داشت. وی افزود: هنگام مصرف ماده غذایی حاوی کربوهیدرات‌ها، هورمون 

ترشح می‌شود و اگر قندهای مصرفی ساده باشند مثل شیرینی‌ها و نان سفید و… ترشح انسولین سریع‌تر است، از طرفی حداکثر ترشح هورمون رشد طی خواب شبانه است.

 

*** ترشح انسولین

 

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: اگر ترشح انسولین به‌ واسطه صرف دیر هنگام وعده غذایی شام نزدیک به زمان خواب شبانه باشد، باعث کاهش ترشح هورمون رشد شده و در دراز مدت تبعات کاهش هورمون رشد را خواهیم داشت. انصاری‌ پور در خصوص محتوای شام متذکر شد: یک نکته دیگر در مورد شام این‌ که برخی هورمون‌ها از جمله هورمون رشد مصرف انرژی بدن را به‌ سمت سوزاندن چربی‌ها می‌برند و انسولین از قند، چربی تولید می‌کند پس باید قند و چربی از شام حذف شود.

وی عنوان کرد: بهتر است در وعده شام، کربو هیدرات کمپلکس که قند خون و در نتیجه انسولین را به‌ صورت آنی بالا نبرند مثل نان سبوس‌دار خورده شود یا از سبزیجات و حبوبات که جذب قند را کُند می‌کنند، استفاده کنیم البته پروتئین هم انتخاب خوبی است.

هورمون رشد (GH) هورمونی است که از بخش پیشین هیپوفیز یا آدنوهیپوفیز آزاد می‌شود. هورمون رشد یا سوماتوتروپین ساختمانی گلیکوپروتئینی دارد. به‌طور کلی هدف این هورمون، افزایش بیوسنتز پروتئین در سلول های بدن است.طبق تحقیقاتی که انجام شده است، محققین به این نتیجه رسیدند که GH اثر خود را با استفاده از انواعی از پروتئین ها تحت عنوان سوماتومدین‌ها به سلول‌ها القا می‌کند چرا که با القای هورمون رشد به سلول در شرایط In vitro تغییر زیادی در رشد آن‌ها مشاهده نگردید.

 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، تحقیقات نشان داده است که ورزش به‌خصوص اگر همراه با حرکات دست‌ها باشد، می‌تواند محرک تولید GH باشند (یکی از دلایل رشد قدی بسکتبالیست‌ها شاید همین موضوع باشد). میزان ترشح هورمون رشد در کودکان در ساعات اولیه خواب‌، بسیار زیاد است بنابراین کودکی که دچار کمبود خواب یا بی‌نظمی در خواب باشد، در رشد او اختلال رقم می‌خورد

 

انتهای پیام///

منبع
خبرگزاری روستا
ارسال دیدگاه