کد خبر:62420
پ
n82769939-72064775

شناسایی گونه جدیدی از سخت‎پوستان در ایران

یک پژوهشگر محیط زیست فارس از شناسایی گونه جدیدی از سخت‎پوستان “غارزی” در مناطق کوهستانی استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

یک پژوهشگر محیط زیست فارس از شناسایی گونه جدیدی از سخت‎پوستان “غارزی” در مناطق کوهستانی استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، “مهرداد زمان‎پور” در شیراز اظهار داشت: این سخت‎پوست ” غارزی ” تازه شناسایی شده شبیه میگو و از خانواده “دوجور پایان” است. 

وی ادامه داد:‌ شناسایی این نوع از سخت‎پوستان جدید در غارهای کهگیلویه وبویراحمد می‌تواند فصل جدیدی در توسعه پژوهش‌های اقلیم شناسی بگشاید و دستاوردهای علمی تازه در اختیار پژوهشگران قرار دهد. 

پژوهشگر و استاد مرکز تحقیقات منابع طبیعی فارس گفت: به علت زندگی طولانی در محیط بی‌نور غار، این موجود چشم‌های خود را در روند تکامل از دست داده است.

زمان‎پور افزود: ما پیش از این نیز چهار گونه و یک زیرگونه‌ جدید دیگر از این خانواده را در ایران شناسایی و نامگذاری کرده‎ایم و راهنمایی شناسایی گونه‌های ایرانی این خانواده هم تهیه و منتشر شده است. 

 

*** گونه جدید از جنس «نیفارگوس»

 

زیست بوم‎شناس و پژوهشگر محیط زیست گفت: گونه جدید از جنس «نیفارگوس» است و به نام غاری که در آن یافته شد که غار کیلر است، نیفارگوس کیلری نام‎گذاری شده است. 

وی ادامه داد: دوجورپایان از اجزای مهم اکوسیستم آبی هستند و به ویژه در اکوسیستم‌های آبی محدود و آسیب‌پذیر غارها نقش مهمی در برقراری زنجیره‌ غذایی و پاک‌سازی اکوسیستم برعهده دارند. 

به گفته زمان‎پور این سخت پوست از نظر ظاهری اندکی به میگویی کوچک شبیه است و گاهی آن را میگوی آب شیرین نیز می‎نامند. اندازه آن حداکثر ۲ سانتی‎متر و در محیط غار به رنگ شیری یا خاکستری است. 

زیست بوم‎شناس و پژوهشگر محیط زیست فارس ادامه داد: این گونه سخت‎پوست در آب‎های جاری با عمق کم و شدت جریان پایین در زیر سنگ‎ها و ماسه‎ها زندگی می‎کند. دمای پایین برای این جانور مناسب‎تر است و در دماهای بالا دچار مشکل می‎شود. 

پژوهشگر مرکز تحقیقات منابع طبیعی فارس ادامه داد: به دلیل آسیب‎هایی که در سال‎های اخیر بر اثر خشکسالی و نیز آلودگی، تخریب زیستگاه و برداشت آب به چشمه‏‎ها و رودخانه‎ها وارد شده از تراکم این جانوران به شدت کاسته شده و ممکن است به زودی در معرض انقراض قرار گیرند. 

 

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، پژوهشگر و استاد مرکز تحقیقات منابع طبیعی فارس در پایان اظهار کرد: این جانوران با مصرف پس مانده‎های جانوران دیگر مانند خفاش‎ها محیط چشمه‎های درون غار را پالایش می‎کنند و چون خود غذای جانوران دیگری مانند ماهی‎ها و دوزیستان‎اند، از این راه موجب پایداری زنجیره غذایی و بقای موجودات “غارزی” می‌شوند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
ایسنا
ارسال دیدگاه