کد خبر:62429
پ
تمنک۳

اجرای طرح ملی جنگلانه در روستای “وزگ”

دبیر اجرایی تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح ملی جنگلانه در روستای «وِزگ» بویراحمد خبر داد.

دبیر اجرایی تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح ملی جنگلانه در روستای «وِزگ» بویراحمد خبر داد.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا، معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ، مدیر و جمعی از کارکنان اداره منابع طبیعی، معاونان اداره کل حفاظت محیط زیست استان، معاون سیاسی فرماندار بویراحمد و رئیس دانشگاه سما یاسوج در آیین اجرای این طرح حضور داشتند.

این طرح به همت تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری دانشگاه سما یاسوج به مدت یک روز برگزار و ۸۵ دانش آموز پسر مقطع ابتدایی مدرسه سما شهر یاسوج نیز در آن شرکت کردند.

در این طرح ۲ هزار عدد بذر درخت بلوط و ۱۰۰ اصله نهال بلوط در حدود سه هکتار از جنگل‌های روستای «وِزگ» شهرستان بویراحمد کاشته شد.

هدف از اجرای این طرح کاشت نهال و بذر درخت بلوط به منظور احیای جنگل‌های آسیب دیده کهگیلویه و بویراحمد است.

دبیر اجرایی تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه در آیین اجرای این طرح، گفت: ارزش اکولوژیک هر اصله درخت بلوط بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار برآورد شده و این درخت نقش مهمی در ذخیره‎سازی آب‌های سطحی و زیرزمینی دارد.

امید سجادیان اظهار داشت: درخت بلوط سپر طبیعت در مقابل گرد و غبار بوده و مانع فرسایش خاک می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بلوط ریشه در هویت مردم کهگیلویه دارد، افزود: این درخت فواید متعددی داشته و به همین دلیل نباید چنین میراث ملی و گران‌بهایی را فدا کرد و به هر بهانه‌ای تیشه به ریشه آن زد.

 

*** اهمیت آگاه‎سازی دانش‎آموزان از نحوه کاشت درخت بلوط

 

دبیر اجرایی تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دانش‌‌آموزان کشور و این استان به عنوان آینده‌سازان جامعه باید از نحوه کاشت و رشد درخت بلوط آگاه شده تا بیش از پیش ارزش این میراث ملی و باارزش را بدانند.

سجادیان بدون اشاره به آمار، عنوان کرد: میزان تخریب درخت بلوط در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از احیای آن بوده و به‌ نوعی می‌توان گفت که قابل جبران نیست.

وی ابراز داشت: بر همین اساس مسئولان تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری سعی کردند درخت بلوط را از زاویه‌ای دیگر به مردم معرفی کنند.

دبیر اجرایی تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد گفت: درخت بلوط در اکوسیستم و زندگی مردم این استان تأثیر بسزایی داشته و نباید با طرح‌های مخرب صنعتی از جمله فولاد و پتروشیمی این میراث ملی را نابود کرد.

سجادیان اظهار داشت: هر چند که کهگیلویه و بویراحمد نیاز به توسعه دارد اما این رشد و پیشرفت باید در راستای طرح آمایش سرزمین و همسو با طبیعت و حفظ آن باشد.

وی افزود: سرمایه‌‎گذاری و ساخت‎و‎ساز در پارک جنگلی یاسوج باید با کم‎ترین آسیب انجام شود.

دبیر اجرایی تشکل زیست محیطی مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این تشکل در سال‌های گذشته در قالب برنامه کاشت بلوط اقدام به فرهنگ‎سازی و احیای بخشی از جنگل‌های آسیب دیده استان کرده است.

 

***  اجرای طرح ملی جنگلانه فرهنگ‌سازی برای مردم و تلنگری به مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد

 

سجادیان عنوان کرد: اجرای طرح ملی جنگلانه علاوه بر فرهنگ‌سازی برای مردم تلنگری به مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به منظور شنیدن صدای دوستداران محیط زیست و خط قرمز بودن بی‌توجهی به طبیعت با اجرای طرح‌های صنعتی در عرصه‌های طبیعی است.

وی ابراز داشت: امید است که مسئولان اجرایی کهگیلویه در طرح‌های صنعتی حفظ محیط زیست را در اولویت قرار دهند.

استان کهگیلویه یک میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان ۹۹۹ هزار و ۱۰۰ هکتار جنگل و ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز مرتع است.

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و خبری روستا،روستای «وِزگ» در حدود ۱۵ کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه واقع شده است. 

 

انتهای پیام///

منبع
ایرنا
ارسال دیدگاه